Siirry suoraan sisältöön

Akuuttihoitotyön perusteet (3 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS90-3045

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.05.2025 - 25.05.2025
Ilmoittautuminen toteutukselle ei ole vielä alkanut.
Ajoitus
04.09.2025 - 19.12.2025
Toteutus ei ole vielä alkanut.
Opintopistemäärä
3 op
Lähiosuus
1.5 op
Virtuaaliosuus
1.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Sanna Mikkola
Vastuuopettaja
Sanna Mikkola
Ryhmät
SHB224SA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää
SHB224SA2
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S24, Hyvinkää, ryhmä 2
Opintojakso
SH00BS90

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida, mitkä tekijät ovat peruselintoimintojen häiriöiden taustalla, ja mitä muutoksia niistä seuraa potilaan elimistössä ja voinnissa
- selittää, miten järjestelmällisesti arvioidaan kiireellistä hoitoa tarvitsevan potilaan hoidon tarve ja toteutetaan tilan edellyttämät keskeisimmät kliiniset tutkimukset ja hoito
- yhdistää ja analysoida eri tietolähteistä saamaansa tietoa potilaan tilasta
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan akuuttihoitotyössä tehtäviä päätöksiä
- priorisoida potilaan hoitoon liittyvät toimenpiteet
- kuvata, miten arvioidaan hoidon vastetta akuuttihoitotyössä
- aloittaa potilaan perusmonitoroinnin
- analysoida kattavan ja oikea-aikaisen kirjaamisen ja raportoinnin merkitystä akuuttipotilaan hoidossa
- kuvata ja suunnitella, miten hoitoteknologiaa käytetään akuutisti sairaan hoitotyössä
- soveltaa akuuttihoitotyössä tarvittavia tiimityön ja viestinnän periaatteita
- kuvata potilas- ja työturvallisuuteen liittyvät riskit akuuttihoidossa, ja miten varmistaa toimintansa turvallisuus
- kuvata akuutisti sairaan potilaan ja läheisen tuen tarpeet ja tukea heitä
- analysoida ja arvioida omia itsesäätelyn menetelmiä vaativien ja kuormittavien tilanteiden käsittelyssä

Aika ja paikka

Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Tenttimateriaali on Terveysportissa sähköisessä muodossa.
Luentomateriaalit ja opettajan opintojaksolla jakama materiaali, opintojakson tehtävät ja tunneilla tehdyt tehtävät.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta sekä kampuksella, että etänä. Opetusta ei järjestetä hybridinä, eikä etäopetusta ei tallenneta.

Opintojakso alkaa tutustumiskäynnillä Meilahden sairaalaan sekä opintojakson infolla, joissa on läsnäolovelvoite.
Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.

Moduulien 1-2 teoriaopinnot tulee olla suoritettuina ennen opintojaksolle osallistumista.

Työpajoissa / simulaatioissa on läsnäolovelvoite.
Läsnäolovelvoitteisissa opetuksissa hyväksytyn suorittamisen kriteereinä on aktiivinen, sekä koko opetuksen kestävä osallistuminen. Yli 15 minuutin myöhästyminen katsotaan hylätyksi suoritukseksi, jota ei ole mahdollista korvata tehtävällä. Mahdolliset työpajoihin / simulaatioihin tmv. liittyvät ennakkotehtävät tulee olla hyväksytysti suoritettuna määräpäivään mennessä, jotta opetukseen voi osallistua.

Työpajoihin pukeudutaan hoitoasuun.

Ryhmäjaot tehdään opintojakson alussa.

Opintojaksolla menestyminen edellyttää, että opiskelija tutustuu itsenäisesti kirjallisuuteen ja muuhun opettajan jakamaan materiaaliin, sekä Canvasin tehtäviin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:

Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta näkyy lukujärkestyksessä.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tutkintosäännön (2024) mukaan opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa. Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.

Opintojakso koostuu:
Akuuttihoitotyö 2,5op
Simulaatiot 0,5op

Sisältö ja sen jaksotus

- Kiireellistä hoitoa tarvitsevien potilaiden hoitotyö, peruselintoimintojen tutkiminen, seuranta ja tukeminen.
- Hengityksen ja verenkierron tukeminen.
- Neurologisen tilan seuranta.
- Riskien hallinta ja potilasturvallisuus kriittisesti sairaan hoidossa.
- Potilaan ja hänen läheistensä tarpeet ja psyykkinen tukeminen.
- Ei-tekniset taidot, kommunikaatio ja päätöksenteko moniammatillisessa tiimissä.
- Tutkimustieto, hoitosuositukset ja yhtenäiset ja systemaattiset käytännöt akuuttihoitotyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun