Siirry suoraan sisältöön

Tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: YY00CA29-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 18.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
26.08.2024 - 08.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Liiketalouden koulutus (HLA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Laura Salmi
Vastuuopettaja
Laura Salmi
Ryhmät
HLA223KN
Liiketalouden koulutus, taloushallinto ja rahoitus, päivätoteutus, K23, Leppävaara
Opintojakso
YY00CA29

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida kriittisesti oman alan tutkimuksellista tietoa
- valita tarkoituksenmukaiset tutkimuksellisen kehittämistyön menetelmät sekä perustella valintansa
- kerätä aineistoa tutkimuksellisen kehittämistyön pohjaksi ja analysoida sen
- tulkita tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia ja tehdä johtopäätöksiä niiden pohjalta
- tehdä tutkimuksellista kehittämistyötä tietosuojalainsäädännön, hyvän tieteellisen käytännön ja aineistonhallinnan toimintamallien mukaisesti
- toimia tutkimuksellisen kehittämistyön edellyttämissä viestintätilanteissa ja tuottaa tutkimuksellista tekstiä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojaksolla käytetään sekä itse tuotettua verkkomateriaalia että kirjallisuutta tukena. Valikoima suositeltua kirjallisuutta julkaistaan opintojakson Canvas-työtilassa, mutta kirjallisuuden käyttöä ei ole rajattu ja osallistujat voivat itse valita käyttämänsä kirjallisuuden. Joihinkin opintojakson tehtäviin sisältyy tiedonhakua.

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähitapaamisina. Tapaamisissa mm. puretaan tai työstetään tehtäviä pienryhmissä, tai harjoitellaan käsiteltäviä asioita. Kaikki tarvittava materiaali on saatavissa opintojakson Canvas-työtilassa.

Tapaamisiin osallistuminen ei ole pakollista, mutta toteutus nojaa tapaamisissa tehtävään työskentelyyn. Mikäli haluat suorittaa opintojakson etänä, valitse verkkototeutus.

Lähitapaamisissa työskentely perustuu siihen, että annettuun materiaaliin tutustutaan etukäteen. Tarkempi ohjelma löytyy Canvas-työtilasta.

Opintojakson suoritus koostuu viidestä tehtävästä, joista yksi on muita laajempi. Joukossa on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila aukeaa viimeistään 26.8. Ensimmäinen lähitapaaminen on 9.9. Opintojakso päättyy 8.12.

Opintojakson ensimmäinen tehtävä tehdään ensimmäiseen lähitapaamiseen mennessä (9.9.). Huom: Myös ensimmäinen tehtävä arvioidaan ja se on osa opintojakson suoritusta.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Palauttamalla ensimmäisen tehtävän lunastaa paikkansa opintojaksolla, riippumatta siitä pääseekö paikalle ensimmäiseen tapaamiseen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tehtävien teko 4 x 12 h + 40 h = 88 h
Materiaalien, nauhoitteiden ym. läpikäynti ja itsenäinen opiskelu 20 h
Opintojakson tapaamisiin osallistuminen 9 x 3h = 27 h

Sisältö ja sen jaksotus

Kriittinen lähteiden käyttö ja tiedonhaku
Oman alan tutkimus
Käytetyimmät tiedonkeruun menetelmät, mm. haastattelut, kyselyt, benchmarking, havainnointi
Kvalitatiivinen ja kvantitatiivinen analyysi
Tutkimusetiikka
Tutkimuksen luotettavuus

Arviointiasteikko

H-5

Siirry alkuun