Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BZ68-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 11.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
18.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
- Vastuuopettaja
- Anne Pirinen
- Ryhmät
-
TOS224SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S24, Terveys- ja hyvinvointialat
- Opintojakso
- TO00BZ68
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata ja tunnistaa vauvojen ja pienten lasten mielenterveyden ongelmia ja ehkäistä niitä
- havainnoida ja tukea vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- vahvistaa vanhempien voimavaroja ja mentalisaatiokykyä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.
Englanniksi
Toteutustapa
Varhaisella vuorovaikutuksella tarkoitetaan lapsen ja vanhemman yhdessä tekemistä, kokemista ja olemista ensimmäisten vuosien aikana. Riittävän hyvä vuorovaikutussuhde lapsen ja vanhemman välillä on nykytiedon valossa erityisen tärkeää, sillä sen perusteella lapselle rakentuu mielikuva itsestä ja elämästä.
Tervetuloa oppimaan tärkeää aihetta tälle opintojaksolle!
Toteutussuunnitelmaan voi tulla vielä päivityksiä ja tarkennuksia ennen opintojakson alkua.
Opintojakso toteutuu kokonaan verkossa: vuorovaikutteinen verkkototeutus.
Kontaktiopetusta 3 x 4 h, joka toteutuu verkossa. Opintojaksolla on lisäksi välitehtäviä sekä lopputehtävä.
Zoom -osoite kontaktitunneille ilmoitetaan ennen ensimmäistä kontaktikertaa.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h ja ne kaikki toteutuvat verkossa.
Kontaktikerroilla on läsnäolovelvollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Verkkokeskustelu - ja tehtävät 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h
Sisältö ja sen jaksotus
Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.