Digitaalisten palveluiden käytettävyys ja saavutettavuus (5 op)
Toteutuksen tunnus: A9535-3010
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
01.04.2024 - 07.04.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.05.2024 - 31.08.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 25 - 35
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, yamk-tutkinto (TYJ), Yhteiset opinnot
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- digitaalisen palvelun käytettävyyden ja saavutettavuuden varmistamisen periaatteet
- hahmottaa ihmisen kognitiiviset rajoitteet
- arvioida digitaalisten palvelujen käytettävyyttä ja saavutettavuutta
Aika ja paikka
13.05.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
20.05.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
01.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
08.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
15.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
22.07.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
05.08.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
12.08.2024 17.00 - 19.00 Ulkopuolinen tila : Etäyhteys
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Sinkkonen, I., Kuoppala, H., Parkkinen, J, Vastamäki, R. (2006) Käytettävyyden psykologia.Edita. IT Press.
Saariluoma, P. (2004). Käyttäjäpsykologia [User Psychology]. Porvoo: WSOY.
Philip Kortum. (2016) Usability Assessment: How to Measure the Usability of Products, Services, and Systems (Users' Guides to Human Factors and Ergonomics Methods Book)
William Albert, Thomas Tullis, Donna Tedesco. (2009) Beyond the Usability Lab: Conducting Large-scale Online User Experience Studies 1st Edition
Eric Reiss. (2012) Usable Usability. Simple Steps for Making Stuff Better
Luke McGarth (2015). How to Meet the Web Content Accessibility Guidelines 2.0
Ashley Firth (2019) Practical Web Inclusion and Accessibility
Everett McKay (2018) Intuitive Design: Eight Steps to an Intuitive UI
Selovuo Kari (2020) Saavutettavuusopas
Toteutustapa
Virtuaalitoteutus. Opintojakso toteutetaan kokonaan verkossa. Sisältöön kuuluu teoreettinen osuus ja LbD-projekti aidolle asiakkaalle.
Huomaa, että kyse ei ole nauhoitetusta verkko-opetuskokonaisuudesta, vaan opintojaksoon sisältyy tiimikohtaista ohjausta ja verkkoluentoja, joissa opettaja on läsnä. Kaikki verkkoluennot nauhoitetaan, mutta projektin sujuvuuteen ja edistymiseen liittyen läsnäolo on osassa verkkotapaamisia pakollista.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään työelämälähtöinen Lbd-projekti, joka varmistuu opintojakson aikana.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Opintojakson aloitus
Loppuseminaari
Tehtävät palautusaikatauluineen löytyvät Canvas-työtilasta.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Teoriaosuus 40% (2 op)
Lbd-projeksi 60% (3 op)
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Verkkokurssi – n. 8 verkkosessiota + tiimikohtaiset erikseen sovittavat ohjaukset, ei lähiopetusta
Työskennellään n. 4 hengen tiimeissä (huom! Tiimit työskentelevät myös luentojen ulkopuolella verkossa)
Kehityshankkeen asiakas osallistuu muutamaan verkkosessioon tai tekee nauhoitteet
Kurssi päättyy hanketöiden esittelyyn verkkosessiossa, joka on tärkein osaamisen osoittamiseen liittyvä työ
Teoriasisältöä:
- Käytettävyyden arvioinnin psykologinen ja kognitiivinen perusta
- Käytettävyystutkimuksen menetelmät
- Saavutettavuuden perusteet
- Saavutettavuuden arviointimenetelmät ja lainsäädäntö
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelij