Siirry suoraan sisältöön

Ikääntyneen hoitotyö (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS96-3037

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 02.01.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.12.2023 - 18.02.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Annika Kallio
Vastuuopettaja
Annika Kallio
Ryhmät
SHNOPEA
Sairaanhoitajakoulutus
Opintojakso
SH00BS96

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- soveltaa tietojaan ikääntymiseen liittyvistä muutoksista, ikääntyneen terveyden riskitekijöistä ja yleisimmistä sairauksista toteuttaessaan hoitotyötä
- soveltaa iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arvioinnin sekä palveluohjauksen periaatteita ja suosituksia
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteita ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- soveltaa tutkimustietoa ja suosituksia ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- kuvata ja perustella iäkkäiden hoitotyössä tarvittavat keskeiset tutkimukset ja toimenpiteet, kun ikääntyneen yleistila on äkillisesti heikentynyt
- kuvata vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaan hoitotyössä
- kuvata ja perustella ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettäviä digitaalisia ja teknologisia apuvälineitä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvasiin rakennettu oppimisympäristö ja sen mukaiset muut materiaalit.

Lisäksi:

1. Hoitotyön tutkimussäätiö. 2019. Muistisairaan henkilön päivittäistoiminnoista suoriutumisen tukeminen – lääkkeettömät menetelmät hoitotyössä. Hoitosuositus. https://www.hotus.fi/muistisairaan-henkilon-paivittaistoiminnoista-suoriutumisen-tukeminen-laakkeettomat-menetelmat-hoitotyossa-hoitosuositus/

2. Käypä hoito –suositukset https://www.kaypahoito.fi/
-Muistisairaudet
-Virtsankarkailu > Iäkkäiden hoidon erityispiirteet

3. Kerminen H, Jäppinen A-M, Kiviniemi K, Tikkanen P & Havulinna S. 2019. Iäkkäiden henkilöiden lyhytaikaiseen sairaalahoitoon liittyvä toimintakyvyn arviointi kuntoutumisen käynnistäjänä. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/138652/TOIMIA_suositus_s023_iakkaiden_henkiloiden_lyhytaikaiseen_sairaalahoitoon_liittyva_toimintakyvyn_arviointi.pdf?sequence=2&isAllowed=y

4. Laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista. 28.12.2012/980 https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2012/20120980

5. Vireyttä seniorivuosiin – ikääntyneiden ruokasuositus. 2020. Valtion ravitsemusneuvottelukunta ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsinki: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-472-1

6. TilvisR , Pitkälä K, Strandberg T, Sulkava R, Viitanen M, Arkkila P. (Tilvis R. toim.). 2016. Geriatria,19-56, 79-85.

7. Älyteknologiaratkaisut ikääntyneiden kotona asumisen tukena. Ympäristöministeriön raportteja 7/2017, 24-30, 55-60, 75-77, 125-128, 137-142. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/handle/10024/79348

8. Kivelä S-L & Räihä I. 2007 Iäkkäiden lääkehoito. Kapseli 35. https://www.fimea.fi/documents/160140/753095/17702_julkaisut_Kapseli35.pdf

9. Hammaslääkäriliitto. Ikääntyneiden suunterveys. https://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suunterveys-eri-ikakausina/ikaantyneiden-suunterveys#.X1h8vabV6Uk

10. Valtakunnallinen terveydenhuollon eettinen neuvottelukunta (ETENE). 2008. Vanhuus ja hoidon etiikka. https://etene.fi/documents/1429646/1559070/ETENE-julkaisuja+20+Vanhuus+ja+hoidon+etiikka.pdf/34d9870b-d612-4952-8265-dcb7961dc3ab

11. Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf

Toteutustapa

Lukukauden info-tilaisuuden ajankohta varmistuu myöhemmin, jossa läsnäolovelvoite.
Opintojen aikataulu löytyy Pakista.

IKÄÄNTYVÄN HOITOTYÖ
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä, aktivoivaa ja osallistavaa opetusta, case-työskentelyä, pelillistämistä ja työpajaopetusta.

Opinnot toteutuvat kampuksella. Työpajoissa läsnäolovelvollisuus.
Arvioitavana tehtävänä Iäkkäiden tietotesti (YleSh) ja mahdollisuus korottaa arvosanaa pisteytetyillä Canvas-tehtävillä.

AIKATAULUMUUTOKSET VIELÄ MAHDOLLISIA!

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

LUENTO-OPETUS: Luento-opetusta 3x4h

TYÖPAJA:
Simulaatioiden suunnittelu-työpaja koko ryhmänä.
Simulaatio-työpajata toteutuu pienryhmä tunnuksilla A ja B. Pienryhmäjaot selviävät viimeistään opintojen alkaessa.

Työpajat sisältävät 2x4h työpajaopetusta.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa.
Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakso on mahdollista suorittaa 1) osaamisen näyttönä tai 2) työssä opinnollistamalla (TOPIna):

1) Opintojakso on mahdollista suorittaa osaamisen näyttönä, jos opiskelijalla on
a) lähihoitajan tutkinto ja vanhustyön suuntautumisvaihtoehto suoritettu hyvillä arvosanoilla (vähintään arvosanalla hyvä) TAI
b) aikaisempi lähihoitajan tutkinto(millä tahansa suuntautumisvaihtoehdolla) ja lisäksi vanhustyön soveltuvaa työkokokemusta takana vähintään 3 vuotta.
Lisäkoulutus vanhustyöhön (esim. toimintakyvyn arviointi, RAI-koulutus, Validaatio tai muu muistisairaan kohtaamiseen liittyvä, akuutit tilanteet, ravitsemus, ikääntyneen lääkehoito) katsotaan eduksi.

Osaamisen näytössä opiskelija ilmoittaa halukkuudestaan tähän suoritustapaan kurssin opettajalle sähköpostise, jonka jälkeen toimittaa osaamisanalyysin (kts. ohjeet opiskelijaintrasta) opintojakson opettajalle. Opettaja arvioi tämän perusteella, onko näyttö mahdollinen. Mikäli näyttö on mahdollinen, opiskelija osallistuu uusintatenttitilaisuudessa Ikääntyneen hoitotyön tietotestiin. Ennen tenttiä opiskelijalla on mahdollisuus
tutustua tietotestin tenttimateriaaleihin. Tentti on mahdollista suorittaa vain kerran (ei uusinta mahdollisuutta). Tentti arvioidaan T1-K5 (T1= vähintään 40% kokonaispisteistä).

Hyväksytty osaamisen näyttö viedään Pakkiin opintojakson opettajan toimesta ja opiskelijan ei tarvitse osallistua enää opintojaksolle. Jos osaamisen näyttö on hylätty, opiskelija osallistuu normaalisti opintojaksolle.

2) Opiskelijan, jolla on olemassa työsuhde ikääntyneiden hoitotyön yksikköön on mahdollista suorittaa opintojakso työtä opinnollistamalla, eli kasvattamalla omaa osaamistaan käytännön hoitotyöhön liitetyllä erillisellä tehtävällä. Lisätietoja työn opinnollistamisesta voit kysyä opintojakson opettajalta.


Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella.
Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”Katso lisätietoa opiskelijaintrasta."

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

4op/108h:
- Luento-opetus 12h
- Työpajat 8h
- Ylesh-Tentti 2h
- Itsenäinen opiskelu 86h

Sisältö ja sen jaksotus

- ikääntymiseen liittyvät muutokset
- ikääntyneen terveyden riskitekijät ja yleisimmät sairaudet
- iäkkään toimintakyvyn ja palvelutarpeen arviointi
- palveluohjauksen periaatteet ja suositukset
- kuntouttavaan ja voimavaralähtöisen hoitotyön periaatteet ikääntyneen terveyden ja toimintakyvyn tukemisessa sekä hoidossa
- tutkimustiedon ja suositusten hyödyntäminen ikääntyneiden hoitotyön suunnittelussa, toteutuksessa ja hoidon laadun arvioinnissa
- iäkkäiden hoitotyön akuutit tilanteet
- vuorovaikutukseen ja ohjaamiseen liittyvät erityispiirteet ikääntyneen ja muistisairaanhoitotyössä
- ikääntyneen terveyden seurannassa, hoidossa ja kuntoutuksessa hyödynnettävät digitaaliset ja teknologiset apuvälineet

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

TÄRKEÄÄ:
Opintojakson osien tarkemmat arviointiperusteet ilmoitetaan ja käydään läpi opintojakson orientaatiossa. Orientaatioissa sovitaan myös opintojakson poissaolokäytänteistä ja korvattavuudesta.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)

Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvioitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä.

Siirry alkuun