Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BT01-3020
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 15.10.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
- Opettajat
- Annika Kallio
- Vastuuopettaja
- Annika Kallio
- Ryhmät
-
SHV222SNSairaanhoitajakoulutus, päivätoteutus, S22, Tikkurila
-
SHV222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Tikkurila
- Opintojakso
- SH00BT01
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata luotettavan hoidon tarpeen arvioinnin periaatteet hoitajan vastaanotolla
- kuvata ja perustella kliinisen tutkimisen ja tiedonkeruun menetelmiä eri-ikäisten asiakkaiden hoidontarpeen arvioinnissa
- kuvata jatkohoidon ohjaukseen liittyvät periaatteet, jotta potilas saa avun oikea-aikaisesti ja sujuvasti
- soveltaa tietojaan avoterveydenhuollon pientoimenpiteiden turvallisesta toteuttamisesta
- arvioida ja vertailla sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisuiden soveltuvuutta eri käyttäjäryhmien näkökulmasta
- käyttää ja hyödyntää sähköisiä palveluita, digitaalisia ratkaisuita ja etäteknologiaa asiakkaan hoidossa ja päätöksenteon tukena
- suunnitella onnistuneita verkkovuorovaikutus- ja palvelutilanteita sekä digitaalisia hoitopolkuja hyödyntäen eri sovelluksia ja ympäristöjä
- ohjata asiakasta omahoidossa, sähköisten palveluiden käyttäjänä ja hyvinvointitiedon tuottajana ja haltijana
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia työssään hoitajavastaanotolla
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Huomioithan, että aikatauluissa voi vielä tulla muutoksia!
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toinen seuraavista oppikirjoista:
Syväoja, P. & Äijälä, O. 2009. Hoidon tarpeen arviointi.
Kosonen, A. ym. 2016. Oireista työdiagnoosiin. Linkki verkkoaineistoon (Laurean lisenssi)
Valtakunnallinen näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi:
Kirjallisuus on erikseen mainittuna Canvasin Valtakunnallinen näyttökoe-sivulla ja löydät kirjallisuuden myös DigiCampukselta.
Muu aineisto ilmoitetaan opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Päivätoteutus, Tikkurilan kampus, lähiopetus
Opettaja Annika Kallio
Aktivoiva ja osallistava kontaktiopetus, työskentely työpajoissa, itsenäinen verkko-opiskelu Canvas -työtilassa. Opinnossa on myös pari- tai ryhmätyöskentelyä.
19.8.2024 Orientaatio
3.9.2024 Zoom-luento
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen aikataulun mukaisesti.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Katso ystävällisesti Pakki ja Tuudo.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla, Orientaatio 19.8, läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Orientaatiossa käydään toteutuksen sisältö sekä läsnäolokäytännöt tarkemmin läpi.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Osaamisen näyttö opinnolla Hoidon tarpeen arviointi ja sähköinen asiointi sairaanhoitajan vastaanotolla:
Jos opiskelijalle on kertynyt laaja-alaista osaamista hoitajan vastaanottotyöstä, esimerkiksi terveysaseman vastaanottotoiminnassa viimeisen viiden vuoden aikana, hänellä saattaa olla mahdollisuus osoittaa osaamisensa näytöllä. Näytön prosessi käynnistyy opiskelijan aloitteesta.
Osaamisen tunnistamisen vaiheet:
1) Opiskelija lukee opintojakson tavoitteet
2) Opiskelija tunnistaa osaamistaan tavoitteiden osoittamissa asioissa
3) Opiskelija kirjoittaa osaamisanalyysin, joka sisältää seuraavat asiat
• työtehtävien sisällöt ja toimenkuva sekä toimintaympäristö
• oman osaamisen reflektointi suhteessa opintojakson osaamistavoitteisiin. Osaamisanalyysissa opiskelija osoittaa, miten on hankkinut tavoitteiden mukaista osaamista ja reflektoi osaamisensa tasoa.
4) Opiskelija liittää osaamisanalyysiin tarvittavat todistukset (työtodistukset, työpaikka- tai jokin muu lisäkoulutus) ja lähettää sen opintojaksosta vastaavalle lehtorille.
Opintojaksosta vastaava lehtori arvioi onko näyttö hyväksytty.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson kokonaisuus on 26,7hx4op, joka tarkoittaa noin 107 h opiskelijan työtä.
Opintojakso on jaettu kahteen teemaan:
Hoidon tarpeen arviointi (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Sähköisten palveluiden ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä (2 op) 53,5 h opiskelijan työtä
Osaamisen näyttöön liittyvä valmistautuminen ja osallistuminen sisältyvät edellä mainittuihin tuntimääriin.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakso koostuu seuraavista asioista:
- Hoidon tarpeen arviointi, kliininen tutkiminen ja ohjaaminen, ryhmänohjaaminen sekä lääkehoidon erityispiirteet vastaanottotoiminnassa
- Sähköisten palveluiden- ja digitaalisten ratkaisujen soveltaminen hoitotyössä
- Verkossa tehtävä kaksiosainen tentti (tietotesti ja case tehtävät)
- Valtakunnalinen (YleSH) näyttökoe - puhelimessa ja chatissa tapahtuva hoidon tarpeen arviointi
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla/orientaatiossa tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-IV ja niihin kuuluvat opinnot tulee olla pääosin suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)