Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyön harjoittelu 3. Koulu- ja opiskeluikäisen terveydenhoitajatyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: ST00CA27-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Irene Latva-Korpela
Tiina Leino
Riikka Ketonen
Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Irene Latva-Korpela
Ryhmät
STV224SAM
Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
Opintojakso
ST00CA27

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida terveydenhoitajatyötä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa
- suorittaa itsenäisesti erilaisia koululaisten ja/tai opiskelijoiden terveystarkastuksia ja seulontoja sekä hoidon tarpeen arviointia, eettisyyttä noudattaen
- arvioida kouluikäisen lapsen ja nuoren kokonaisvaltaista kasvua, kehitystä, opiskelukykyä sekä perheen tilannetta
- tukea koululaisen kasvua ja kehitystä sekä tehdä yhteistyötä vanhempien kanssa
- arvioida ja tukea koululaisen ja/tai opiskelijan opiskeluhyvinvointia
- ohjata ja tukea koululaisia ja opiskelijoita omahoidossa, terveystottumuksissa ja elämäntapamuutoksissa voimavaralähtöisin menetelmin yksilöllisesti ja ryhmissä
- edistää koululaisen ja/tai opiskelijan seksuaaliterveyttä ja mielenterveyttä
- tutkia ja arvioida kouluikäisen ryhtiä
- ohjata ja rokottaa kouluikäisiä ja opiskelijoita
- hyödyntää sähköisiä palveluja ja erilaisia ohjausmuotoja
- kirjata asianmukaisesti
- osallistuu moniammatilliseen verkostomaiseen työskentelyyn ja oppilashuollon erilaisiin tehtäviin ammattietiikka huomioiden
- arvioida koulu- ja/tai opiskeluympäristön terveyttä ja turvallisuutta
- toimia kulttuurisensitiivisesti
- edistää toiminnallaan kestävän kehityksen tavoitteiden toteutumista
- arvioida omaa osaamistaan ja kehittää omaa toimintaansa

Sisältö

Harjoittelun teema: Eri-ikäiset kouluikäiset, opiskelijat
Harjoittelun LbD-tehtävä: Mielenterveyden edistämisen tehtävä tai ryhmänohjaus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

[Merkitse tähän tiedot käytettävistä kirjoista tai artikkeleista.

Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon ja kerro, mille opintojaksolle kirjoja tarvitaan ja kuinka paljon opiskelijoita on. Kirjasto voi auttaa myös sopivan tietoperustan etsimisessä.]

Toteutustapa

[Kirjaa tähän keskeinen tieto harjoitteluun ilmoittautumisesta/hakeutumisesta, harjoittelun toteutustavasta, harjoitteluympäristöstä sekä ohjaus- ja viestintäkäytänteistä. Voit myös ohjeistaa opiskelijan katsomaan lisätietoa muualta esim. Linkistä ja/tai Optimasta. Huomaa kuitenkin riittävien tietojen antaminen toteutussuunnitelmalla, jotta muut ohjaustyötä tekevät voivat toimia tehdä ohjaus- ja neuvontatyötä toteutussuunnitelman pohjalta. Linjaa myös tekoälyn käytön mahdollisuudesta.]

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

[Kerro tässä esim. lyhyesti ohjauksesta harjoittelupaikalla sekä harjoittelupaikalla tehtävästä kehittämistyöstä.]

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

[Mikäli opinnolla edellytetään pakollista läsnäoloa, on se kirjattava ja perusteltava opinnon toteutussuunnitelmassa (Laurean tutkintosääntö 18 §). Kerro harjoittelun ajankohdasta sekä tehtävien palautuksesta. Kerro harjoittelun ajankohdasta sekä tehtävien palautuksesta. Mikäli toteutukselle on tehty aikataulu, se näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

[Jätä alla oleva teksti paikoilleen tai täsmennä sitä kertoen vaihtoehtoisista suoritustavoista harjoittelussa.]

Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.

Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

[Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Voit arvioida opiskelijan ajankäyttöä eri kokonaisuuksissa/tehtävissä. Kuormittavuuden laskemiseen löydät työvälineen Pepin opettajan työpöydän valikosta ”Toteutukset”.]

Sisältö ja sen jaksotus

[Käytä vain tarvittaessa.]

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta. [Mikäli sellaisia osaamisedeltävyyksiä on, joita ei ole opinnon tiedoissa mainittu, kuvaa ne tähän.]

Siirry alkuun