Siirry suoraan sisältöön

Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluympäristöissä (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT15-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
11.09.2024 - 13.11.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Anne Hiller-Ikonen
Johanna Saastamoinen
Vastuuopettaja
Johanna Saastamoinen
Ryhmät
STV224SAM
Terveydenhoitajakoulutus, verkko-opinnot, S24, Tikkurila
Opintojakso
ST00BT15

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida koulu- ja opiskeluikäisten ja heidän perheidensä voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- analysoida ja kehittää koulu- ja opiskeluterveydenhuollon näyttöön perustuvia työmenetelmiä
- arvioida ja tukea kouluikäisen ja opiskelijan kokonaisvaltaista kehitystä ja turvallista kasvuympäristöä
- vahvistaa kouluikäisen ja opiskelijan mielenterveyttä
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuutta moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- arvioida ja toimia koulu- ja opiskeluyhteisön ja kouluympäristön terveydenedistäjänä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kunttu, K., Komulainen, A., Kosola, S., Seilo, N., Väyrynen, T., Aalto-Setälä, R. & Ripatti-Toledo, T. (2021). Opiskeluterveys (2., uudistettu painos.). Kustannus Oy Duodecim. https://laurea.finna.fi/Record/3amk.292744

Terveyden ja hyvinvoinnin laitos 2021. NEUKO-tietokanta
https://www.terveysportti.fi/apps/dtk/nko

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki, 1287/2013
https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2013/20131287

Valtioneuvoston asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta, 338/2011. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2011/20110338

Muu Canvas -työtilassa esitetty oppimismateriaali

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan Zoomissa. Oppimisalustana on Canvas -työtila
"Terveydenhoitajatyö koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa".
Canvas -oppimisalusta avataan orientaatiotunnin ennakkotehtäviä varten:

-Hermanson, Kaltiala, Kosola ja Putkuri (2019). Nuori vastaanotolla. Duodecim, Oppiportti, verkkokurssi.
-Esittäytyminen Canvas työtilan keskustelualueella ja osallistuminen keskusteluun kouluterveyskyselyn tulosten huomioimisesta.

Toteutustapa: osallistavat kontaktitunnit, yksilö-, pari- tai ryhmätyönä tehtävät kirjalliset itsenäiset tehtävät Canvasissa, työpajatunnit A-, B- ja C-ryhmissä, pienryhmässä tehtävä seminaarityö, kokoava tietotesti. Kontaktitunteja varten tehdään ennakkotehtäviä Canvasissa. Pienryhmäjako (A, B ja C) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa. Pienryhmäopetus keskiviikko- ja torstaipäivinä on ensisijaisesti varattu STV224SAM ryhmän opiskelijoille, muiden ryhmien pienryhmäopetus voi sijoittua myös muuhun ajankohtaan.

Zoom -opetuksessa on läsnäolovelvollisuus. Mahdolliset poissaoloihin liittyvät korvaavat tehtävät sekä palautteenantokäytännöt ilmoitetaan/sovitaan orientaatiotunnilla.

Edellytykset opintojaksolle: I-III -moduulien opinnot tulee olla suoritettuna. IV moduulista tulee olla suoritettuna ainakin Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op sekä Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op.

Terveydenhoitajatyön opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdolliset poissaoloihin liittyvät korvattavat tunnit sekä palautteenantokäytännöt ilmoitetaan/sovitaan orientaatiotunnilla opintojakson alkaessa.

Viestintä ja ohjaus: Canvas, sähköposti
Opettajat: Anne Hiller-Ikonen ja Johanna Saastamoinen (vastuuopettaja)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Työelämän edustajia pyritään saamaan vierailijoiksi opintojaksolle.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Orientaatiotunti: 11.9.
Kokoava tietotesti 2h: 7.11.
Seminaaritehtävän esitykset: 13.11.

Opetuspäivät: keskiviikko ja torstai
Intensiiviviikko vko: 39

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä”. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä

Kontaktitunnit 28 h
Itsenäinen työskentely: tehtävät, seminaarityöhön ja tenttiin valmistautuminen: 104 h
Tentti (kokoava tietotesti) 2 h

Sisältö ja sen jaksotus

Terveystarkastukset koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Terveysneuvonta

Oppilaan/opiskelijan mielenterveyden edistäminen koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Seksuaaliterveyden edistäminen

Oppilaan/opiskelijan pulmien tunnistaminen ja varhainen puheeksiottaminen sekä
oppilaan/opiskelijan/perheen tukeminen

Hoidon tarpeen arviointi ja sairaanhoito koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Terveydenhoitaja kouluyhteisön ja opiskeluympäristön terveyden ja turvallisuuden edistäjänä sekä monialainen yhteistyö.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija.

Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone (kamera ja mikrofoni), joka mahdollistaa aktiivisen ja vuorovaikutteisen osallistumisen zoom- opetuksessa.

Siirry alkuun