Siirry suoraan sisältöön

Lapsiperheen terveydenhoitajatyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: ST00BT14-3008

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
25.11.2024 - 30.12.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2025 - 31.07.2025
Toteutus on käynnissä.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2.5 op
Virtuaaliosuus
2.5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
20 Sosiaali- ja terveysala
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 50
Koulutus
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Opettajat
Johanna Häkkinen
Irene Latva-Korpela
Anna-Kaisa Hankaniemi
Anne Hiller-Ikonen
Anne Pirinen
Riikka Ketonen
Vastuuopettaja
Riikka Ketonen
Ryhmät
STV223KA
Terveydenhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Tikkurila
Opintojakso
ST00BT14

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
- soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
- vahvistaa ja tukea tunnetaitoja ja vanhemmuutta lapsiperheissä
- kartoittaa ja tukea lapsiperheen mielenterveyttä, voimavaroja, terveyttä suojaavia ja vahvistavia tekijöitä
- arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
- käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
- noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus kevät 2025.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimateriaali löytyy Canvas-työtilasta opintojen alkaessa.

Toteutustapa

Aikataulumuutoksia saattaa tulla ennen opintojen alkua.

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta, koko ryhmälle osoitettua koostepalautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Oppimisympäristönä Canvas. Canvas- työtila avautuu 19.12.2024.

Opinnoissa hyödynnetään käänteisen oppimisen ja case- oppimisen menetelmiä. Opiskelijoilta odotetaan aktiivista mukanaoloa ja näkökulmien jakamista. Opinnot toteutetaan isossa ryhmässä (aktivoivat luennot), ryhmissä A ja B (mm. case-työpajat; LENE -tunnit, simulaatio ja perhepolku -ohjaajakoulutus). Opintoihin liittyvy myös asiantuntijaluentoja.

Pienryhmäjako (A ja B) ilmoitetaan Canvas -työtilassa opintojen alkaessa.

Opinnot sisältävät läsnäoloa vaativaa opetusta. Opiskelijalla tulee olla opinnoissa toimiva tietokone. Zoom- tapaamisiin kirjaudutaan omalla nimellä (huolehdi myös, että kamera ja mikki toimivat).

Opinnoissa on läsnäolovelvoite. Mahdollisista poissaoloista on hyvä ilmoittaa opintojakson opettajille. Opintojakson alkaessa sovitaan poissaolokäytänteistä. Pienryhmätyöskentelyn poissaolot tulee korvata. Pienryhmätyöskentely on muillakin tunneilla kuin työpajoissa ja simulaatiossa.

Opintojaksolle edellytetään, että on suorittanut opinnot IV moduuliin saakka. Erityisesti IV moduulista tulee olla suoritettuna Lasten, nuorten ja perheen hoitotyö 4 op sekä Seksuaali- ja lisääntymisterveys 3 op.

Vastuuopettajat: Riikka Ketonen (riikka.ketonen@laurea.fi) ja Anne Hiller-Ikonen (anne.hiller-ikonen@laurea.fi)

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Alumnit
Asiantuntijaluennot

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aikataulu ilmoitetaan opiskelijan lukujärjestyksessä Pakissa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Ennakkotehtävä viikolla 2 + opinnoissa flipping learning -menetelmä. Varaa aikaa ennakkotehtävien tekemiseen. (katso ennakkotehtävät Canvasista)

Opintojakson orientaatio: 14.1.2025
Case-työpajat -pienryhmä: 25.2.2025 (A) 24.2.2025 (B)
Lene- pienryhmä- työskentely: 14.3.2025 ja 19.3.2025 (A), 13.4.2025 ja 14.4.2025 (B)
Kyseenalaistaminen ja ohjaus simulaatio -pienryhmä: 25.3.2025 (A), 25.3.2025 (B)
Perhepolku -ohjaajakoulutus: 1.4.2025 (A), 2.4.2025 (B)
Ryhmä tentti 8.4.2025

Muu aikataulu ja kellon ajat löytyvät tarkemmin kalenterista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelija voi tehdä osaamisen näyttö -hakemuksen, mikäli hänellä on aiempia teoriopintoja neuvolaikäisen lapsen kasvun ja kehityksen seurannasta ja tukemisesta sekä vanhemmuuden vahvistamisesta tai aiempaa koulutusta ja kokemusta varhaisen vuorovaikutuksen havainnoinnista ja vv:n vahvistamisesta. Työkokemusta tai harjoittelua tulee olla lastenneuvolatyöstä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Kontaktiopetus: 90h
Ryhmätentti 4h
Itsenäinen työskentely n. 40h

Sisältö ja sen jaksotus

Opiskelija osaa:

-suunnitella, toteuttaa ja arvioida lapsiperheen voimavaralähtöistä ohjausta ja verkko-ohjausta pedagogisia menetelmiä vaihdellen ja eettisesti perustellen
-soveltaa näyttöön perustuvia terveyden edistämisen työmenetelmiä neuvolaikäisen lapsen terveydenhoitajatyössä
-arvioida lapsen kokonaisvaltaista kehitystä, turvallista kasvuympäristöä ja niiden merkitystä lapsen terveydelle ja hyvinvoinnille
-käyttää terveyden edistämisen asiantuntijuuttaan moniammatillisessa yhteistyössä yksilö-, ryhmä- ja yhteisötasolla
-noudattaa valtakunnallisia ja alueellisia terveyspoliittisia linjauksia terveydenhoitajatyössä

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissa.

Siirry alkuun