Asiakkaan kuntoutustarpeen arviointi (10 op)
Toteutuksen tunnus: SL00BX90-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 26.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
19.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Virtuaaliosuus
- 5 op
- TKI-osuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Kuntoutuksen ohjaajan koulutus (SLG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Mikko Julin
- Valpuri Seikkula
- Kaijus Varjonen
- Johanna Stepanoff
- Vastuuopettaja
- Johanna Stepanoff
- Ryhmät
-
SLG223SAKuntoutuksen ohjaajan koulutus, monimuotototeutus, S23, Otaniemi
- Opintojakso
- SL00BX90
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa asiakkaan kuntoutustarpeen ja selvittää hänen kuntoutuksestaan vastaavan tahon
- valita ja käyttää näyttöön perustuvia, tarkoituksenmukaisia asiakkaan työ- ja toimintakyvyn, toimintaympäristön ja arjessa selviytymisen arviointimenetelmiä
- hyödyntää ICF-viitekehystä ja käyttää ICF-työkaluja arvioidessaan ja dokumentoidessaan kuntoutujan työ- ja toimintakykyä sekä suoriutumista erilaisissa arjen toimintaympäristössä
- arvioida asiakkaan kuntoutumismahdollisuuksia sekä kuntoutus- ja palvelutarvetta yhdessä asiakkaan ja tämän lähiyhteisön kanssa
- hyödyntää TOIMIA-tietokantaa ja käyttää ajankohtaisia suosituksia arvioidessaan asiakkaan työ- ja toimintakykyä sekä suoriutumista toimintaympäristössään
- käyttää GAS-menetelmää kuntoutustavoitteiden laatimisessa ja arvioinnissa yhdessä kuntoutujan kanssa.
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi.
Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojaksolla hyödynnetään mm. seuraavaa oppimateriaalia:
- GAS-käsikirja
https://www.kela.fi/documents/20124/951672/gas-menetelma-kasikirja.pdf/823fe47d-482d-bd03-03f7-a39a57cc0857?t=1640004717108
- WHODAS 2.0 mittari:
https://www.jamk.fi/fi/projekti/whodas-20
-THL:n ICF-sivusto:
https://teams.microsoft.com/l/message/19:meeting_MGM4OTZlZWQtOWFkZS00ODFmLWFhNmItZjIwYWExZTFmM2Nm@thread.v2/1714470218344?context=%7B%22contextType%22%3A%22chat%22%7D
-Toimia-sivusto:
https://thl.fi/aiheet/toimintakyky/toimia-tietokanta
-Kuntoutuminen-teos:
https://laurea.finna.fi/Record/3amk.295071?sid=4708049249
-Työterveyslaitoksen työkyky-sivusto:
https://www.ttl.fi/teemat/tyohyvinvointi-ja-tyokyky/tyokyky
Muihin opintojaksolla käytettäviin oppimateriaaleihin pääset tutustumaan Canvas-oppimisympäristössä.
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.]
Toteutustapa
Opintojakson toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opintojaksolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella, että etänä. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua sekä kampuksella, että etänä järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Mahdolliset tallenteet etäopetuksesta on katsottavissa jälkikäteen. Opintojaksolla on sekä yksilö- että ryhmätyöskentelyä. Tehtävissä voidaan hyödyntää sekä itse- että vertaisarviointia.
Mikäli opintojaksolta haluaa GAS-todistuksen, se edellyttää 100 % läsnäoloa siihen liittyvässä etä- ja lähiopetuksessa.
Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla tehdään yhteistyötä työelämän kanssa. Työelämäkumpaani selviää opintojakson alkaessa.
Opintojaksolla hyödynnetään lisäksi vierailevia asiantuntijoita.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Ensimmäinen kontaktikerta on 19.8.2024.
Mikäli opintojaksolta haluaa GAS-todistuksen, se edellyttää 100 % läsnäoloa siihen liittyvässä etä- ja lähiopetuksessa.
Poissaolot korvataan seuraavan toteutuksen yhteydessä.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisanalyysi tulee palauttaa viikon sisällä orientaatiokerran jälkeen.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojaksoon kuuluu kolme moduulia ja ne ajoittuvat syyslukukaudelle 2024.
Moduuli 1. Kuntoutustarpeen tunnistaminen ja kuntoutusmahdollisuuksien arviointi (3.5 op)
Moduuli 2. GAS, Goal Attainment Scaling (3 op)
Moduuli 3. Kuntoutuksen arviointimenetelmien valinta ja käyttö (3.5 op)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Osallistumisen edellytyksenä on aina, että opetussuunnitelman mukaiset mahdolliset osaamisedeltävyydet (edeltävä opinto tai vastaava osaaminen) täyttyvät. Opiskelija vastaa itse edeltävyysehtojen huomioimisesta.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.