Siirry suoraan sisältöön

Markkinoinnin perusteet (10 op)

Toteutuksen tunnus: HL00BQ78-3051

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
20.05.2024 - 25.08.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2024 - 15.12.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 45
Koulutus
Tietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus (NKA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Katriina Reponen
Päivi Williams
Vastuuopettaja
Katriina Reponen
Ryhmät
NKA224KA
Tietojenkäsittelyn koulutus, kyberturvallisuus, monimuotototeutus, K24, Leppävaara
Opintojakso
HL00BQ78

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää markkinoinnin peruskäsitteistöä
- määritellä myynnin ja markkinoinnin tavoitteet ja mittarit
- soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja vastuullisesti*
- hankkia asiakastietoa, määritellä kohderyhmiä ja kuvata asiakkaan ostopolun
- toimia ja viestiä asiakaslähtöisesti myyntitilanteissa
- tehdä markkinoinnin kehittämisprojektin**

*Tarkennus "vastuullisesti" astuu voimaan 1.8.2024.
** Tavoitteen lopusta on on jätetty pois tarkenne "tiimissä". Muutos astuu voimaan 1.8.2024.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bergström & Leppänen. (2015). Yrityksen asiakasmarkkinointi.
Komulainen. (2018). Menesty digimarkkinoinnilla.
Filenius, M., (2015). Digitaalinen asiakaskokemus

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta sekä kampuksella että etänä. Opinnossa hyödynnetään joitakin tallenteita, mutta etänä tapahtuvaa työskentelyä (keskustelut, tehtävien työstöt) ei tallenneta. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan palautetta opettajan toimesta sekä voidaan hyödyntää myös vertaispalautteenantoa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson Canvas-työtila avautuu 1.9.2024 Opintojakson ennakkotehtävä on palautettava viimeistään 5.9.2024 Muu tarkempi aikataulu käy ilmi Canvasista.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 10 op, mikä vastaa 270 tuntia.
Työmäärän jakautuminen: osallistuminen lähi- ja etätapaamisiin 20 h, tehtävien tekeminen 150 h, materiaalin läpikäynti ja itsenäinen opiskelu 100 h.

Sisältö ja sen jaksotus

Markkinoinnin ja myynnin käsitteet, asiakaskokemus ja ostokäyttäytyminen
Markkinoinnin kilpailukeinot
Markkinoinnin kehittäminen

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä.

Siirry alkuun