Asiakaslähtöiset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut (3 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BY60-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
15.01.2024 - 30.04.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 3 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Miska Mustonen
- Minna Nikula
- Vastuuopettaja
- Miska Mustonen
- Ryhmät
-
SHG224KASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K24, Otaniemi
- Opintojakso
- SH00BY60
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kuvata asiakaan roolin oman elämänsä asiantuntijana ja toimijana
- selittää asiakkaan läheisten merkityksen potilaan voimavarana
- kuvata ammatillisen asiakas - hoitaja suhteen ja soveltaa vuorovaikutuksen keskeisiä lähtökohtia kasvokkain ja verkossa tapahtuvassa vuorovaikutuksessa
- toimia ennaltaehkäisevästi ja riskitason huomioiden haasteellisessa tai väkivallan uhkaa sisältävissä asiakastilanteissa
- kuvata pääpiirteet sosiaali- ja terveydenhuollon organisoinnista, palvelujen tuottamisen ja järjestämisen tavoista sekä ohjauksesta ja valvonnasta Suomessa
- hyödyntää sähköisiä palvelupolkuja osana palvelujärjestelmää
- kuvata terveydenhuoltoa ohjaavan lainsäädännön ja informaatio-ohjauksen
- kuvata sosiaali- ja terveydenhuollon tietosuoja- ja turvallisuusvaatimuksia potilastietojen luomisessa, käytössä, säilyttämisessä ja hävittämisessä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Auvinen T. ym. 2021. Järjestöt ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveyskeskus.Links to an external site. Selvitys sujuvien ja asiakaslähtöisten yhteistyöprosessien rakentamiseksi. SOSTE Suomen sosiaali- ja terveys ry:n selvitys.
- Laitinen H. ym. 2020. Asiakas palvelujärjestelmän lähtökohtana. Teoksessa: Laaksonen H. ym. (toim.) 2020. Sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmä. SanomaPro Oy. Helsinki.
- THL 2018. Asiakasosallisuus palvelujärjestelmässä.
- STM. Sosiaali- ja terveyspalvelut. Lainsäädäntö.
- Valvira 2022. Asiakastietolain mukaiset sosiaali- ja terveydenhuollon tietojärjestelmät.
- THL. Tiedonhallinta sosiaali- ja terveysalalla.
Toteutustapa
Opintojakso toteutetaan osin kampuksella lähiopetuksessa ja osin verkossa (Canvas).
Vuorovaikutus-osioon kuuluu työpajapäivä, joka on läsnäolovelvoitteinen. Lisäksi osioon kuuluu MAPA, jossa on yksi teoriapäivä ja yksi työpajapäivä. Molemmat päivät ovat läsnäolovelvoitteisia.Työpajoissa opiskelijat on jaettu pienryhmiin, oman työpajan aikataulun voit tarkistaa pakista.
Opintojaksoon kuuluu myös Apotti-koulutus, joka järjestetään Pitäjänmäellä. Koulutuksessa on läsnäolovelvoite.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Orientaatio Zoom (länäolovelvollisuus)
Tehtävien palautuspäivät on määritelty Canvasissa.
Vuorovaikutus- ja MAPA-työpajat (läsnäolovelvollisuus). Työpajojen aikataulut löytyvät pakista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakso on laajuudeltaan 3op.
1op on laskennallisesti noin 27h opiskelijan työaikaa.
Sisältö ja sen jaksotus
Asiakaslähtöisyys sosiaali- ja terveydenhuollossa
Vuorovaikutus ja MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression)
Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut: lainsäädäntö, organisointi ja tiedonhallinta, sisältää Apotti-koulutuksen (1 päivä)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Osallistuminen MAPA-koulutukseen on pakollista ja opetuksessa on läsnäolovelvoite. Poissaolon voi korvat osallistumalla seuraavaan Mapa-koulutukseen. MAPA -koulutuksesta saa hyväksiluvun ainoastaan esittämällä voimassa olevan todistuksen/ Blue Card- kortin.
MAPA® (Management of Actual or Potential Aggression) –koulutusohjelman tavoitteena on, että opiskelija pystyy hallitsemaan asiakkaan tai potilaan haasteellista käyttäytymistä niin, että huolenpito ja riskien minimointi ovat etusijalla. MAPA®-koulutusohjelma sisältää rajoitusvaihtoehtoja, joiden avulla eriasteista haasteellista käyttäytymistä voidaan hallita.
Koulutukseen sisältyy teoreettisen perustan opiskelu työkirjan avulla ja erilaiset harjoitukset. Teoriassa käsitellään mm. viestintää haastavissa asiakastilanteissa, haasteellisen käyttäytymisen kehittymistä ja eskaloitumista, toimintaa sääteleviä lakeja, päätöksentekomatriisin käyttöä ja jälkipuintia kriisitilanteen jälkeen. Koulutukseen sisältyy harjoituksia lähestymiseen, kommunikaatioon ja suuttumuksen kohtaamiseen liittyen. Sen lisäksi tehdään harjoituksia lyöntien ja potkujen torjumisen, irtautumisen ja kiinnipidon taidoissa matalan, keski- ja korkeariskin tasoilla seisten ja istuen. Koulutuksessa tarkastellaan myös lasten ja vanhusten kanssa työskentelyn erityispiirteitä. Mapan avulla edistetään turvallista työskentelyä ja toimintaa asiakkaiden, potilaiden ja henkilökunnan parhaaksi.