Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi ja osallisuus (10 op)

Toteutuksen tunnus: SS00BZ34-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.11.2023 - 03.12.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.02.2024 - 31.05.2024
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSD2), Laurea Verkkokampus
Opettajat
Ari Heikkinen
Jaana Paasu
Vastuuopettaja
Jaana Paasu
Ryhmät
SSD224KA
Sosionomikoulutus, verkko-opinnot, K24, Verkkokampus
Opintojakso
SS00BZ34

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida hyvinvointia ja huono-osaisuutta luovia ja ylläpitäviä yhteiskunnallisia rakenteita
- analysoida asiakasryhmien erityistarpeita ja osallisuuden edistämisen lähtökohtia yhteisöissä ja yhteiskunnassa
- jäsentää ajankohtaisia mielen hyvinvointiin ja päihteiden käyttöön vaikuttavia tekijöitä
- perustella kansalaistoiminnan merkityksen sosiaalialan työssä

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opinnon materiaali löytyy Canvas-oppimisalustalta, joka aukeaa 23.2.2024.

Toteutustapa

Vuorovaikutteinen verkkototeutus:

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta ja ohjausta verkossa. Webinaarien tieto-osuudet tallennetaan ja ne ovat katsottavissa jälkikäteen Canvasissa. Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä. Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajien toimesta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan pienimuotoinen LbD-toteutus työelämän kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson työtila Canvasissa aukeaa 23.2.2024
Orientaatiowebinaari on 7.3.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Muut opintojakson webinaarit ja tehtävien palautukset löydät Outlookin ja Tuudon kalentereista.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Olethan yhteydessä opintojakson vastuuopettajaan ennen opintojakson alkua, jos aiot tehdä osaamisen näytön tai työn opinnolistaa opintojakson.

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ”

Jos opiskelijalla on aiempia korkea-asteen ammattikielen opintoja eri alalta, hänellä on oikeus suorittaa opinto hyväksiluvun täydennyksellä. Tässä tapauksessa opiskelija ottaa yhteyden opinnon opettajaan, joka ohjaa tarvittaessa eteenpäin.

Löydät lisätietoa opiskelijaintrasta: https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opetussuunnitelmajahops

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso on 10 opintopistettä ja tarkoittaa opiskelijalle laskennallisesti 270 opiskeluun käytettyä tuntia. Niinpä onkin tärkeää, että kirjaat kalenteriisi tehtävien palautuspäivät ja varaat riittävästi aikaa teemojen ja asioiden opiskeluun. Moduuleissa on sekä yksilö- että ryhmätehtäviä ja ne rytmittävät opintojakson etenemistä.

Opintojakso koostuu neljästä moduulista:

Moduuli 1: Näkökulmia hyvinvoitinvaltioon 2 op (noin 54 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 2: Osallisuuden haasteet ja mahdollisuudet 3 op ( noin 81 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 3: Kansalaistoiminnan merkitys 2 op (noin 54 opiskeluun käytettyä tuntia)
Moduuli 4: Huono-osaisuuden osa-alueet 3 op (noin 81 opiskeluun käytettyä tuntia)

Tällä opintojaksolla oppimisen tapoina käytetään tehtävien lisäksi keskusteluja, blogi -kirjoittamista, LbD -työskentelyä sekä tenttiä.

Opintojaksoon kuuluvat tapaamiset ovat verkossa. Webinaarien tieto-osuudet tallennetaan. Webinaareihin osallistuminen on vapaaehtoista.

Sisältö ja sen jaksotus

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Tällä opintojaksolla korostuvat sosionomin osaamisen kompetensseista:
.Sosiaalialan asiakastyön osaaminen
- toimii ammatillisesti ja dialogisesti vuorovaikutustilanteissa ja kykenee reflektoimaan kriittisesti
omaa toimintaansa
- tukee tavoitteellisesti yksilöiden, ryhmien ja yhteisöjen kasvua, kehitystä ja arkea erilaisissa
elämäntilanteissa
- tunnistaa ja arvioi hyvinvoinnin riski- ja suojatekijöitä sekä soveltaa ennalta ehkäisevän työn ja
varhaisen tukemisen menetelmiä

sekä
Sosiaalialan palvelujärjestelmäosaaminen
- jäsentää hyvinvointiin ja kestävään kehitykseen liittyviä alueellisia, kansallisia ja kansainvälisiä
haasteita sekä niiden vaikutuksia sosiaali-, terveys- ja kasvatuspalveluihin

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Siirry alkuun