Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0367-3019
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
07.09.2023 - 20.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Hanna Väätäjä
- Vuokko Pohjanoksa
- Vastuuopettaja
- Hanna Väätäjä
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- R0367
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Canvasissa on suosituksia soveltuviksi aineistoiksi. Opiskelijat itse etsivät tehtäväaiheiden mukaan materiaalia. .
Toteutustapa
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka pääsääntöisesti tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa ja videoseminaareissa.
Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.
Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.
Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvaksessa. Opintojaksolla on myös työskentelyä lasten ja nuorten parissa työelämäyhteistyössä. Opintojaksolla tehdään yksi tehtävä ryhmässä.
Opintojaksolla luentoja ja asiantuntija- ja kokemusasiantuntijja vierailuja. Pääsääntöisesti muut kuin kokemusasiantuntijavierailut ja luennot nauhoitetaan.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa. Yhteistyökumppaneina mm.
SPR:n nuorten turvatalo
Sekasin -chat (chat -päivystäjänä)
Yrityskylä Espoo
Vantaan kaupunki
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus on videotehtävien purkuseminaareissa 7. ja 8.12. kts. opintojakson lukujärjestys. Mikäli ei pääse orientaatioon, on asiasta ilmoitettava vastuuopettajalle.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.
Sisältö ja sen jaksotus
Sisältö:
Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 2 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. Lisäksi oppimispäiväkirjassa pohditaan omia arvoja ja sitä miten omat kokemukset näkyvät voimavarana ammatillisessa mielessä. (arviointi hyv-hyl) 2 op
Moduuli 2: Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, tunnistaminen ja arviointi 4 op
- Pienryhmätehtävä: Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja videot puretaan yhteisessä seminaarissa 3 op (arviointi T1-K5). Aiheita mm.
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o toiminnalliset riippuvuudet
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o nuori kriisissä
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet
Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)
Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
4 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. 3 op (arviointi T1-K5). Hanketyöskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin hankkeisiin.
- Palvelujärjestelmätehtävä: Nuorille suunnatut palvelut valitsemassasi kunnassa/hyvinvointialueella, joita esitellään mind-mapin avulla 1 op (arviointi hyv-hyl)
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)