Siirry suoraan sisältöön

Lasten ja nuorten kanssa työskentely (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0367-3019

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
07.09.2023 - 20.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Hanna Väätäjä
Vuokko Pohjanoksa
Vastuuopettaja
Hanna Väätäjä
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Opintojakso
R0367

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- havaita, tunnistaa ja arvioida lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeita
- tukea lasta ja nuorta erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
- lasten ja nuorten elämänvaiheeseen liittyvää tietoa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Canvasissa on suosituksia soveltuviksi aineistoiksi. Opiskelijat itse etsivät tehtäväaiheiden mukaan materiaalia. .

Toteutustapa

Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa. Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, joka pääsääntöisesti tallennetaan (ja on katsottavissa jälkikäteen Canvasissa). Läsnäolovelvollisuus orientaatiossa ja videoseminaareissa.

Opinnossa on yksilö- ja ryhmätyöskentelyä.

Opinto edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään myös vertaispalautteenantoa.

Toteutukseen liittyvät ohjeistukset, tehtävät ja materiaalit ovat opintojakson alkaessa Canvaksessa. Opintojaksolla on myös työskentelyä lasten ja nuorten parissa työelämäyhteistyössä. Opintojaksolla tehdään yksi tehtävä ryhmässä.

Opintojaksolla luentoja ja asiantuntija- ja kokemusasiantuntijja vierailuja. Pääsääntöisesti muut kuin kokemusasiantuntijavierailut ja luennot nauhoitetaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla on hanketyöskentelyä lasten ja nuorten parissa joko opettajien hankkimissa hankepaikoissa tai itse etsityissä ja opettajien hyväksymissä työelämäyhteistyöpaikoissa. Yhteistyökumppaneina mm.

SPR:n nuorten turvatalo
Sekasin -chat (chat -päivystäjänä)
Yrityskylä Espoo
Vantaan kaupunki

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäolovelvollisuus on videotehtävien purkuseminaareissa 7. ja 8.12. kts. opintojakson lukujärjestys. Mikäli ei pääse orientaatioon, on asiasta ilmoitettava vastuuopettajalle.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Linkistä.

Sisältö ja sen jaksotus

Sisältö:

Moduuli 1: Tietoa lasten ja nuorten elämänvaiheista 2 op
- Tehtävä: Oppimispäiväkirja luentojen ja muun materiaalin pohjalta. Lisäksi oppimispäiväkirjassa pohditaan omia arvoja ja sitä miten omat kokemukset näkyvät voimavarana ammatillisessa mielessä. (arviointi hyv-hyl) 2 op

Moduuli 2: Lasten ja nuorten erityisen tuen tarpeiden havaitseminen, tunnistaminen ja arviointi 4 op
- Pienryhmätehtävä: Ryhmä perehtyy johonkin lasten ja nuorten kanssa toimimisen erityiskysymykseen/haasteeseen. Aiheet jaetaan ensimmäisellä kokoontumiskerralla. Aiheesta koostetaan video ja siinä käytetään lähteitä. Videot palautetaan Canvakseen ja videot puretaan yhteisessä seminaarissa 3 op (arviointi T1-K5). Aiheita mm.
o mielenterveys ja sen tukeminen
o mielenterveyden häiriöt
o käytöshäiriöt
o tunnetaidot
o päihdeongelmat nuorilla
o toiminnalliset riippuvuudet
o nuoret rikoksentekijät
o kiusaaminen
o neuropsykiatriset häiriöt
o syömishäiriöt
o nuori kriisissä
o traumatisoituneen nuoren kohtaaminen
o oppimisvaikeudet

Elokuvatehtävä 1 op (arviointi hyv-hyl)

Moduuli 3: Lapsen ja nuoren tukeminen erilaisissa elämäntilanteissa ja toimintaympäristöissä
4 op
- Työelämä-/hanketehtävä: Jokainen opiskelija toimii lasten/ nuorten kanssa työelämäyhteistyössä ja kirjoittaa siitä raportin lähteitä käyttäen. 3 op (arviointi T1-K5). Hanketyöskentelypaikan voi etsiä itse tai osallistua opettajien hankkimiin hankkeisiin.

- Palvelujärjestelmätehtävä: Nuorille suunnatut palvelut valitsemassasi kunnassa/hyvinvointialueella, joita esitellään mind-mapin avulla 1 op (arviointi hyv-hyl)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.)

Siirry alkuun