Varhaiskasvatuksen osallisuutta tukeva toimintakulttuuri ja monialainen yhteistyö (10 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BU28-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
11.09.2023 - 03.12.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 4 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Laurea Verkkokampus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 40 - 60
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Sanna Saraste
- Säde Siljamo
- Vastuuopettaja
- Säde Siljamo
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK 1 (Koko: 10 . Avoin AMK : 10.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK 1
- Opintojakso
- TO00BU28
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuutta ja moninaisuutta tukevaa toimintakulttuuria
- toimia sensitiivisesti ja perheiden ja lasten moninaisuutta huomioiden ja tukien
- tukea lapsen ja perheen kokonaisvaltaista hyvinvointia varhaiskasvatuksessa
- ohjata lapsia ja perheitä tarvittavien palvelujen ja tukitoimien piiriin
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ja kehittää monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Mönkkönen, Kekoni & Pehkonen (toim.)2019. Moniammatillinen yhteistyö. Vaikuttava vuorovaikutus sosiaali-ja terveysalalla. Helsinki: Gaudeamus.
Fonsén, E., Koivula, M., Korhonen, R., Ukkonen-Mikkola, T. & Alila, K. 2021. Varhaiskasvatuksen asiantuntijat: Yhteistyössä eteenpäin. [Tampere]: Suomen varhaiskasvatus ry.
Kangas, J., Lastikka, A. & Karlsson, L. 2021. Voimauttava varhaiskasvatus. 1. painos. Helsingissä: Kustannusosakeyhtiö Otava.
Pihlaja, P., Viitala, R., Paakkolanvaara, J. & Hiltunen, J. 2019. Varhaiserityiskasvatus. 2., päivitetty painos. Jyväskylä: PS-Kustannus.
Muu materiaali ilmoitetaan Canvas- työtilassa opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Vuorovaikutteinen verkkototeutus:
Opinto toteutetaan verkkototeutuksena eikä edellytä kampukselle tuloa, mutta edellyttää läsnääoloa verkkotapaamisissa. Verkko- tapaamisissa opiskelijoiden osallisuuden mahdollistamiseksi suositellaan kameroiden pitämistä päällä.
Opinnolla on aikataulutettua opetusta tai ohjausta verkossa, jota ei tallenneta. Opinto sisältää kaksi opetuskertaa, joissa opiskelijalla on läsnäolovelvollisuus (tilaisuuksia ei tallenneta). Opinnossa on yksilö- pari- ja ryhmätyöskentelyä, joka edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen opiskeluun. Opinto sisältää myös aikataulutettuja itsenäisen työskentelyn tehtäviä.
Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
Opintojakso on 10 op kokonaisuus kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakson oppimistehtävissä hyödynnetään työelämän yhteistyökumppanuuksia, jotka opiskelija hankkii itse.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
19.9. 2023 klo 16-18.30 Opintojakson aloitus
12.10. 2023 klo 16.00-18.00 Verkkotapaaminen
30.10.2023 klo 16-18.00 Verkkotapaaminen
22.11. 2023 klo 16-18.30 Monialaisen yhteistyön perehtymistehtävien esittelyt
Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 19.9.2023 klo 16-18 varmistaakseen paikkansa opintojaksolla.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019).
”Opintojaksoon sisältyy orientoiva tehtävä, joka tulee palauttaa varmistaakseen paikan opintojakson toteutuksella.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Mahdollisista vaihtoehtoisista suoritustavoista tulee olla yhteydessä vastuulehtoriin Säde Siljamoon hyvissä ajoin ennen opintojakson alkua. Näyttötehtävät integroidaan mahdollisuuksien mukaan osaksi opintojakson toteutusta.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:
Toteutuksen osat
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen 4op
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Sisältö ja sen jaksotus
Tämä opintojakso muodostuu kolmesta moduulista ja niihin liittyvistä tehtävistä:
Moduuli 1 Minä matkalla osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijaksi 2op
Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa),kirjallisia tehtäviä ja tehtävien esittelyitä
Moduuli 2 Lapsen ja perheen kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukeminen 4op
Moduuliin kuuluu verkko- sekä kirjallisia tehtäviä sekä verkkomateriaaliin tutustumista.
Moduuli 3 Lapsen ja perheen osallisuutta vahvistava monialainen yhteistyö 4op
Moduuliin kuuluu Monialainen yhteistyö -perehtymistehtävän tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa. Tehtävän voi toteuttaa yksin tai parin kanssa.Työelämä yhteistykumppani varhaiskasvatuksen kentältä hankitaan itse. Perehtymisyehtävä raportoidaan, ja esitellään muille opiskelijoille.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opintojaksolla opiskelija kehittää ja vahvistaa varhaiskasvatuksen osallisuuden ja moninaisuuden asiantuntijuuttaan. Opiskelija saa perheiden kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin tukemiseen ja olemassa olevien menetelmien hyödyntämiseen lapsen ja perheen hyväksi. Opiskelija kykenee ohjaamaan perheitä tarvittavien palveluiden piiriin. Opiskelija osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida monialaista yhteistyötä lapsi- ja perhelähtöisesti.