Siirry suoraan sisältöön

Oman yritystoiminnan kehittäminen (15 op)

Toteutuksen tunnus: TP00BW01-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 31.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2023 - 10.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
15 op
Lähiosuus
7 op
Virtuaaliosuus
8 op
TKI-osuus
15 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
4 - 7
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOH2), Kauppa, hallinto ja oikeustieteet
Opettajat
Nina Weckman
Maija Huhta
Teppo Leppälahti
Opintojakso
TP00BW01

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää yritysosaamistaan ja yritysideaansa tai jo olemassa olevan yrityksen toimintaa
- suunnitella ja kehittää yritysideaansa ja yrityksensä liiketoimintaa asiakaskeskeisesti ja ketterästi tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen
- laatia oman yrityksen liiketoimintamallin tai -suunnitelman sekä kuvata yrityksensä ansaintalogiikan
- laatia yritykselleen taloussuunnitelman tai analysoida olemassa olevan oman yritystoimintansa taloudellista ja toiminnallista tulostietoa
- hakea tarvittaessa rahoitusta omaan yrityksensä toimintaan soveltuvasta rahoituslähteestä
-rakentaa oman yrityksensä liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja  

Aika ja paikka

-

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Projektin aihepiiriin tarvittava lähdeaineisto täsmennetään projektin toimeksiannon jälkeen.

Toteutustapa

Oman yritystoiminnan kehittäminen -projektit toteutetaan P2P-oppimisympristössä Hyvinkään kampuksella. Projektit ovat opiskelijoiden oman yrityksen perustamiseen tai jo olemassa olevan oman yrityksen toiminnan kehittämiseen keskittyviä projekteja.

Projekteissa kehitetään yrittäjyysvalmiuksia, yritysideoita ja liiketoimintamalleja sekä laaditaan ja kehitetään liiketoimintasuunnitelmia. Tavoitteena on perustaa yritys tai kehittää jo olemassa olevan yrityksen toimintaa.

Tällä toteutussuunnitelmalla kuvattu projekti toimii oppimisympäristönä vapaasti valittaville täydentävän osaamisen opinnoille. Mahdollisesta muusta projektin aikana kehitettävästä osaamisesta sovitaan projektin aikana.

Projektissa on yksilö/tiimityöskentelyn lisäksi aikataulutettua ohjausta sekä kampuksella että etänä, johon tulee osallistua. Opiskelu edellyttää aktiivisuutta ja sitoutumista vuorovaikutteiseen projektityöskentelyyn. Projektityöskentelystä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään työelämä- ja vertaispalautteenantoa.

Projektin ohjaus- ja työstämisajat ovat katsottavissa Lukkarikoneesta. Viestintäkäytänteistä sovitaan projektien käynnistyessä.

Laurea pidättää oikeuden muutoksiin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu, ja raportti itsearvioinnista löytyy projektin Teams-työtilasta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektin toimeksiantaja: opiskelijoiden omat yritykset

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. … Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna.” Projektissa ensimmäisellä kontaktikerralla tarkoitetaan projektitiimin ja ohjaajien ensimmäistä tapaamiskertaa. Käynnistystilaisuuteen osallistuminen on välttämätöntä, jotta kaikki toimijat saavat projektien toimeksiannot tietoonsa. Käynnistystilaisuuden eli aloitusbriiffin ajankohta on s ke 18.01.2023 13.00 - 14.00.

Projekteissa on kaikille yhteinen käynnistystilaisuus sekä osaamisen näytöt ja tulosten esittelyt. Yhteiset tapaamiset on kalenteroitu Pakkiin ke-iltapäivisin klo 12-14. Tarkemmin kaikille yhteisistä kokoontumisajankohdista sovitaan käynnistystilaisuudessa. Projekteja ohjataan viikoittain.

Opiskelija voi vertailla työskentelyaikoja Lukkarikoneessa ja valita projektit/opinnot, jotka eivät osu päällekkäin.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opiskelija käyttää 15 opintopisteen projektiin työaikaa yhteensä n. 16 tuntia viikossa eli tiimityöskentelyyn n. 8 h ja itsenäiseen työskentelyyn n. 8 h viikossa.

Sisältö ja sen jaksotus

Projektin tavoitteet:

Jokaisen projektin tavoitteet räätälöidään tarkoituksenmukaisella tavalla ottaen huomioon opetussuunnitelmassa asetetut opinnon yleiset osaamistavoitteet, ks. tarkemmin alla.

Opiskelija osaa
- arvioida ja kehittää yritysosaamistaan ja yritysideaansa tai jo olemassa olevan yrityksen toimintaa
- suunnitella ja kehittää yritysideaansa ja yrityksensä liiketoimintaa asiakaskeskeisesti ja ketterästi tarkoituksenmukaisia työkaluja käyttäen
- laatia oman yrityksen liiketoimintamallin tai -suunnitelman sekä kuvata yrityksensä ansaintalogiikan
- laatia yritykselleen taloussuunnitelman tai analysoida olemassa olevan oman yritystoimintansa taloudellista ja toiminnallista tulostietoa
- hakea tarvittaessa rahoitusta omaan yrityksensä toimintaan soveltuvasta rahoituslähteestä
-rakentaa oman yrityksensä liiketoimintaa edistäviä yhteistyöverkostoja

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Opinto toteutuu P2P:n projektiopintona edellyttäen osallistumista yhteiseen projektiohjaukseen ja työskentelyyn.

Siirry alkuun