Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3053

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 28.05.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
14.09.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Hyvinkää
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
Opettajat
Marika Kivistö
Minna Erkkilä
Vastuuopettaja
Marika Kivistö
Ryhmät
SSB222KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Hyvinkää
Opintojakso
R0208

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Sitra (2023): Megatrendit.
Muu toteutuksella käytettävä materiaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvas verkkoympäristöissä.

Toteutustapa

Monimuotototeutus:

Toteutuksella perehdytään yhteiskunnan kehitystä tunnistavaan tulevaisuusajatteluun, hyvinvointipalveluiden asiakaslähtöiseen ja kestävään kehittämiseen palvelumuotoilun keinoin.

Toteutus sisältää itsenäistä opiskelua Canvas oppimisympäristössä, luento-opetusta (kampus), työpajatyöskentelyä (kampus) sekä pienryhmätyöskentelyä ja yhteiskehittämistä (zoom).
Toteutus on integroitu saman moduulin Yrittäjyys- opintojakson kanssa. Suosittelemme opintojaksojen samanaikaista suorittamista, mutta ne voidaan suorittaa myös erillisinä kokemuksina. Toteutuksilla on yhteinen orientaatio-, vierailija- ja seminaaripäivä.

Tehtävistä annetaan henkilökohtaista palautetta opettajan toimesta sekä hyödynnetään vertaispalautteenantoa.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Vierailijapäivä

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson tärkeät päivämäärät
14.9. Orientaatio (moduuli 4), läsnäolovelvollisuus kampuksella
22.9. Palvelumuotoilun työpaja ja tehtävän purku, läsnäolovelvollisuus kampuksella
25.10. Opintojaksojen yhteinen vierailijapäivä, läsnäolovelvollisuus verkossa
14.12. Seminaari, läsnäolovelvollisuus kampuksella
Lisäksi opiskelijan tulee osallistua oman pienryhmänsä kanssa vähintään yhteen yhteiskehittämisen ja sparrauksen tapaamiseen (ohjaus).

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija ennen opintojakson alkua. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakso 5 op vastaa keskimäärin 134 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutuksen osat:
Palvelumuotoilu (1op)
Kehittämisosaaminen (1op)
Kokeillen kehittäminen (3op)

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa.

Siirry alkuun