Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0208-3051
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
20.05.2024 - 29.05.2024
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.08.2024 - 31.12.2024
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 4 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Hyvinkää
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSB2), Laurea Hyvinkää
- Opettajat
- Leena Korhonen
- Marika Kivistö
- Minna Erkkilä
- Vastuuopettaja
- Marika Kivistö
- Ryhmät
-
SSB223KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K23, Hyvinkää
- Opintojakso
- R0208
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa
Aika ja paikka
Katso opinnon aikataulut Lukkarikoneesta osoitteesta https://lukkarit.laurea.fi. Laurea pidättää oikeudet muutoksiin.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon
Opintojakson tarkempi kirjallisuus ja muu oppimateriaali julkaistaan Canvas-tilissä opintojakson alkaessa.
Toteutustapa
Tällä toteutuksella tutkimme hyvinvointipalveluiden tulevaisuutta, muutostarpeita ja pohdimme miten tuottaa palveluita laadukkaasti, eettisesti ja kustannustehokkaasti. Toteutus on integroitu Yrittäjyys-opintojakson kanssa siten että suunnittelemme yhdessä liiketoimintaidean, johon toteutuksella kehitämme tulevaisuuden hyvinvointipalveluita. Toteutusten sisällöt vastaavat toistensa tarpeisiin, lisäksi toteutuksilla on yhteinen Orientaatio- ja Seminaaripäivä.
Opinnot suoritetaan lähiopetuksena Hyvinkään kampuksella sekä verkossa (teams). Lisäksi opintojaksolla työskennellään pienryhmissä. Oppimisalustana on Canvas-verkkoalusta. Oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti.
Opettaja antaa tehtävistä henkilökohtaista palautetta. Lisäksi opiskelijat antavat vertaispalautetta seminaarissa.
Huomio:
Opinnot integroidaan yhdessä Yrittäjyys-opintojen kanssa, opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti Hyvinkään kampuksen Yrittäjyys-toteutus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosääntöön (2024) perustuen toteutukselle hyväksytyn opiskelijan edellytetään vahvistavan osallistumisensa osoittamalla aktiivisuutta opinnon alkaessa seuraavalla tavalla:
Aktiivisuuden osoittamiseksi opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa toinen opiskelija.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Tutkintosäännön (2024) mukaan "opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. ... Laureassa osaamisen tunnistamista ja tunnustamista toteutetaan kahden eri menettelyn kautta: a) hyväksiluku (toisen korkeakoulun opinnoissa hankittu osaaminen) ja b) osaamisen näyttö (muulla tavoin hankittu osaaminen). Aloitteen osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Opiskelijan vastuulla on osoittaa ja todentaa osaamisensa." Lisätietoa hyväksiluvusta ja osaamisen näytöstä on opiskelijaintrassa.
Osaamisen hankkimiseksi voit arvioida myös työn opinnollistamisen mahdollisuutta. Lue lisää opinnollistamisesta opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opinnon työmäärä on mitoitettu siten, että opinnon tavoitteena olevan osaamisen hankkimiseksi yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Todellinen ajan tarve vaihtelee yksilöittäin mm. aiemman osaamisen takia.
Toteutus koostuu lähiopetuksesta, verkko-opetuksesta ja -opiskelusta, seminaariopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisista lehtorin kanssa.
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen sisältöinä ovat:
- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot ja innovatiivinen kehittäminen sosionomin työssä
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä [esim. Canvasissa tai Teamsissa].