Siirry suoraan sisältöön

Palveluinnovaatiot (10 op)

Toteutuksen tunnus: A9145-3014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.02.2023 - 10.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
9 op
Virtuaaliosuus
1 op
TKI-osuus
10 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Leppävaara
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen (MSA2), Laurea Leppävaara
Opettajat
Miia Vakkuri
Henry Lybäck
Vastuuopettaja
Henry Lybäck
Ryhmät
MSA221SN
Palveluelämysten tuottaminen ja kehittäminen, päivätoteutus, S21, Leppävaara
Opintojakso
A9145

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- toteuttaa innovaatiohankkeen soveltaen uusinta olemassa olevaa tietoa ja SID-menetelmiä
- työskennellä monialaisissa projekteissa
- soveltaa luovaa ongelmanratkaisua ja kehittää työtapoja

Aika ja paikka

Lukukausi: Kevät 2023.
Opetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.
Tiimityöskentelyä tehdään tiimeissä myös muina aikoina.
Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa
tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Schneider, J. & Stickdorn, M. 2011. This is service design thinking: basics - tools - cases. BIS Publishers. Amsterdam. Julkaistu myös E-kirjana http://laurea.finna.fi/Record/laurus.74054
Stickdorn M., Hormess M., Lawrence A. & Schneider J. 2018. This Is Service Design Doing. Sebastopol: O’Reilly
https://www.thisisservicedesigndoing.com/
Tuulaniemi, J. 2011. Palvelumuotoilu. Helsinki: Talentum. Julkaistu myös E-kirjana http://www-ellibslibrary-com.nelli.laurea.fi/book/978-952-14-1688-0
Osterwalder, A., Pigneur, Y., Bernarda, G. & Smith, A. 2014. Value proposition design: how to create products and services customers want. New Jersey: Hoboken, John Wiley & Sons Inc. Julkaistu myös E-kirjana https://laurea.finna.fi/Record/nelli01.2670000000592458
Ojasalo, K., Moilanen, T. & Ritalahti, J. 2014. Kehittämistyön menetelmät: uudenlaista osaamista liiketoimintaan. Helsinki: WSOY.
http://libguides.laurea.fi/c.php?g=224541&p=3296882

Toteutustapa

Projektitoimeksiantajan antaman kehityshankkeen suunnittelu, toteutus ja arviointi palvelumuotoilun prosessia hyödyntäen.
Palvelukonseptin ideoinnissa käytetään hyödyksi
yhteiskehittämisen ja palvelumuotoilun menetelmiä:
Lean Service Creation
Benchmarking
Haastattelu
Havainnointi
Persoonat
Asiakaspolku
Value Proposition Canvas
Trend Canvas
Business Model Canvas

Opintojakson työskentely pohjautuu yhteiskehittämiseen, jota tehdään tiimeissä viikoittain. Lähitapaamisia on joka viikko ja projektitoimeksiantoa tehdään myös kampuksen ulkopuolella ja toimeksiantoyrityksessä. Opintojakso ei sovellu otettavaksi toisen opintojakson kanssa päällekkäin (mikäli poissaoloja on enemmän kuin 3 krt, hylätään suoritus). Paikkansa opintojaksolla vahvistavat ne, jotka ovat paikalla opintojakson aloituksessa ke 1.02.2023 klo 9-15. Lähiopetusaika on keskiviikkoisin klo 9-15.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla kehitämme X yrityksen palveluliiketoimintaa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1 opintopiste vastaa keskimäärin 27 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Lisätietoja:
Henry Lybäck
henry.lyback@laurea.fi
Miia Vakkuri
miia.vakkuri@laurea.fi

Siirry alkuun