Siirry suoraan sisältöön

Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä (4 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS83-3025

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
22.05.2023 - 31.07.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2023 - 31.12.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
4 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Jenni-Maria Jaakola
Maija Aho
Vastuuopettaja
Jenni-Maria Jaakola
Ryhmät
SHP223KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K23, Porvoo
Opintojakso
SH00BS83

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida väestössä ilmeneviä, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä terveyden riskitekijöitä ja terveysuhkia
- soveltaa kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä suosituksia ja tutkittua tietoa suunnitellessaan ja toteuttaessaan kansansairauksia sairastavan potilaan ja hänen läheistensä ohjausta terveellisiin elämäntapoihin
- suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja perheille moniammatillista yhteistyötä ja –verkostoa hyödyntäen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön omahoitoa tukevaa voimavaralähtöistä ohjausta kasvokkain ja verkossa monipuolisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäen ja eettisesti perustellen
- kuvata tartuntatautien ehkäisyyn ja kontrollointiin liittyvän ohjauksen ja tiedotuksen

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Eronen, J. 2021. Terveyden lukutaito - ajankohtainen mutta vähän tutkittu kansalaistaito. Gerontologia 35 (2), 180-185). DOI: https://doi.org/10.23989/gerontologia.97439
Kaasalainen, K. 2016. Terveydenlukutaito ja terveyserojen kaventaminen. Teoksessa Holmila, M. ym. (toim.) Terveyden edistäminen ja eriarvoisuus: Lähestymistapoja ja ratkaisuja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Ellibs e-kirjat (Laurean lisenssi)
Kestilä, L. & Karvonen, S. (toim.) 2019. Suomalaisten hyvinvointi 2018. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-256-7
Koponen, P., Borodulin, K., Lundqvist, A., Sääksjärvi, K. & Koskinen, S. (toim.) 2018. Terveys, toimintakyky ja hyvinvointi Suomessa: FinTerveys 2017 -tutkimus. Raportti 4/2018. https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-105-8
Niemelä, S. 2018. Muutosvaihemallin mukainen hoitosuunnitelma. Duodecim Käypä Hoito.
Patja, K., Absetz, P. & Rautava, P. (toim.) 2022. Terveyden edistäminen. Duodecim Oppiportti.
Routasalo, P., Airaksinen, M., Mäntyranta, T. & Pitkälä, K. 2009. Potilaan omahoidon tukeminen. Lääketieteellinen aikakausikirja Duodecim 125(21), 2351-2359. https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2009/21/duo98401
Routasalo, P. & Pitkälä, K. 2009. Omahoidon tukeminen: opas terveydenhuollon ammattihenkilöille. Suomalainen lääkäriseura Duodecim.
STM 2023. Tartuntatautien torjunta: Viranomaisten vastuut.
THL 2023. Kansallinen FinTerveys-tutkimus. https://thl.fi/fi/tutkimus-ja-kehittaminen/tutkimukset-ja-hankkeet/kansallinen-finterveys-tutkimus
THL 2023. Infektioiden ehkäisy- ja torjuntaohjeita.
THL 2019. Yleistietoa kansantaudeista. https://thl.fi/fi/web/kansantaudit/yleistietoa-kansantaudeista


Suositeltavaa materiaalia
Eri Käypä hoito -suositukset ja muu materiaali, joita on esitelty Canvasissa

Toteutustapa

Lähitapaamiset, verkkotehtävät, ryhmätentti, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Oppimisympäristönä käytetään Canvas-työtilaa, jonne on keskitetty opintojakson ohjaus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Hyväksiluvuissa ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormituslaskelma löytyy Canvasista.

Sisältö ja sen jaksotus

1) Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.

Terveyden ja sairauden periaatteet
Kansanterveys, terveyden edistäminen ja preventio, perusterveydenhuolto
Terveyden edistämisen etiikka

2) Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.

Elintapojen yhteydet terveyteen
Elintapojen riskikäyttäytymisen ja tapaturmariskien ehkäisy, varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville

3) Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille moniammatillisessa yhteistyössä.

Näyttöön perustuva terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Terveyttä edistävä opetus
Terveellisiin elämäntapoihin ja itsehoitoon kannustaminen tukemalla ennaltaehkäiseviä käyttäytymismuotoja ja sitoutumista hoitoon
Terveyden edistämisen seuranta ja arviointi yksilötasolla

4) Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.

Potilaan voimavarojen arviointi, tukeminen ja asioiden ajaminen
Potilaslähtöisyys

5) Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.

Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus
Potilaan taustatekijät ohjausta säätelevinä tekijöinä

6) Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.

Motivoiva keskustelu ja voimavaralähtöinen ohjaus

7) Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta

Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö


8) Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.

Hoitoon sitoutuminen ja potilaan hoitoon osallistuminen
Potilaan motivointi omahoitoon ja hallinnan tunteen vahvistaminen

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa I.

Siirry alkuun