Terveyden edistäminen, omahoidon tuki ja ohjaus hoitotyössä (4 op)
Toteutuksen tunnus: SH00BS83-3017
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
06.02.2023 - 12.02.2023
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.03.2023 - 30.04.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 4 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Anne Maijala
- Sari Haapa
- Minna Nikula
- Vastuuopettaja
- Anne Maijala
- Ryhmät
-
SHG222SASairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi
-
SHG222SA2Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S22, Otaniemi, ryhmä 2
- Opintojakso
- SH00BS83
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida väestössä ilmeneviä, yhteisöllisiä ja yksilöllisiä terveyden riskitekijöitä ja terveysuhkia
- soveltaa kansansairauksien ehkäisyyn liittyviä suosituksia ja tutkittua tietoa suunnitellessaan ja toteuttaessaan kansansairauksia sairastavan potilaan ja hänen läheistensä ohjausta terveellisiin elämäntapoihin
- suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille ja perheille moniammatillista yhteistyötä ja –verkostoa hyödyntäen
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida yksilön omahoitoa tukevaa voimavaralähtöistä ohjausta kasvokkain ja verkossa monipuolisia pedagogisia menetelmiä hyödyntäen ja eettisesti perustellen
- kuvata tartuntatautien ehkäisyyn ja kontrollointiin liittyvän ohjauksen ja tiedotuksen
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Orientaatiossa ja opetuksessa osoitettu materiaali.
Toteutustapa
Zoom-luennot, lähitapaamiset, verkkotehtävät, ryhmätentti, työpajatyöskentely ja simulaatioharjoitukset.
Oppimisympäristönä käytetään Canvas-työtilaa, jonne on keskitetty opintojakson ohjaus.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen aikataulu löytyy Pakista.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Hyväksiluvuissa ota yhteyttä opintojakson vastuuopettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Opintojakson kuormituslaskelma löytyy Canvasista.
Sisältö ja sen jaksotus
1) Osaa soveltaa ajankohtaista terveyden edistämisen tutkimustietoa ja muuta näyttöä asiakas/potilastyössä.
Terveyden ja sairauden periaatteet
Kansanterveys, terveyden edistäminen ja preventio, perusterveydenhuolto
Terveyden edistämisen etiikka
2) Tunnistaa asiakkaidensa/ potilaidensa terveydellisiä riskitekijöitä ja osaa kohdentaa varhaista tukea sitä tarvitseville.
Elintapojen yhteydet terveyteen
Elintapojen riskikäyttäytymisen ja tapaturmariskien ehkäisy, varhainen tunnistaminen ja tuen kohdentaminen tukea tarvitseville
3) Osaa suunnitella ja toteuttaa terveyden ja toimintakyvyn edistämisen interventioita yksilöille moniammatillisessa yhteistyössä.
Näyttöön perustuva terveyden ja toimintakyvyn edistäminen
Terveyttä edistävä opetus
Terveellisiin elämäntapoihin ja itsehoitoon kannustaminen tukemalla ennaltaehkäiseviä käyttäytymismuotoja ja sitoutumista hoitoon
Terveyden edistämisen seuranta ja arviointi yksilötasolla
4) Osaa arvioida asiakkaan/ potilaan tarpeet, voimavarat sekä oman vastuun ohjauksen suunnittelussa ja omahoidossa.
Potilaan voimavarojen arviointi, tukeminen ja asioiden ajaminen
Potilaslähtöisyys
5) Osaa suunnitella toteuttaa ja arvioida yksilöohjausta yhdessä asiakkaan/ potilaan ja muiden asiantuntijoiden kanssa.
Tiedollinen, sosiaalinen ja emotionaalinen ohjaus
Potilaan taustatekijät ohjausta säätelevinä tekijöinä
6) Osaa käyttää asiakas/ potilaslähtöisiä opetus-ja ohjausmenetelmiä.
Motivoiva keskustelu ja voimavaralähtöinen ohjaus
7) Osaa suunnitella, toteuttaa ja arvioida asiakkaan/ potilaan omahoitoa tukevaa ohjausta
Ohjaamista tukeva lainsäädäntö
Ohjauksen eettisyys
Asiakkaan ohjauksen näyttöön perustuva tietosisältö
8) Osaa tukea asiakasta/ potilasta ja läheisiä hoitoon sitoutumisessa.
Hoitoon sitoutuminen ja potilaan hoitoon osallistuminen
Potilaan motivointi omahoitoon ja hallinnan tunteen vahvistaminen
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa I.