Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveys- ja päihdehoitotyö (6 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BS88-3011

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
6 op
Lähiosuus
4 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Otaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
Opettajat
Hannamari Talasma
Pia Lahtinen
Vastuuopettaja
Pia Lahtinen
Ryhmät
SHG222KA
Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, K22, Otaniemi
Opintojakso
SH00BS88

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
- hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
- soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
- tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
- kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
- kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
- selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
- analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
- analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Aika ja paikka

Kts. yst. opintojakson aikataulu kalenterista/Tuudosta

Opintojakso toteutuu osin kampuksella ja osin verkossa (yhteistoiminnalliseen oppimiseen perustuvat Zoom-tunnit).

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Työvälineenä käytämme Canvaksen työtilaa.

Työtila on rakennettu perustuen alla olevaan aineistoon. Samat lähteet ovat myös YleSh:n aineistoa.

Hämäläinen K, Kanerva A, Kuhanen C, Seuri T & Schubert C.
2017. Mielenterveyshoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Partanen A, Holmberg J, Inkinen M, Kurki M & Salo-Chydenius
S. 2015. Päihdehoitotyö. Helsinki: Sanoma Pro. (luettavissa LaureaFINNA:ssa eKirjana)

Ahola T & Ahola M. 2016. Väkivallasta turvallisuuteen. Helsinki:
Bookwell Oy.

Flinck A, Kälvinmäki J, Leppäkoski P & Paavilainen E. 2013.
Toimintaohje perhe- ja lähisuhdeväkivaltaa kohdanneiden ja
tehneiden hoitotilanteissa. (Linkittyy ulkoiselle sivustolle.)

Psykiatrian erikoisalan käypä hoito -suositukset
Päihdelääketieteen käypä hoito -suositukset
Lasten psykiatria käypä hoito -suositukset

Suositeltavaa luettavaa ovat kaikki mielenterveys- ja päihdehoitotyön sekä kliinisen psykologian kirjallisuus. Yksilön kohtaamista ja kokemusmaailmaa lähemmäs pääset mm. lukemalla blogikirjoituksia, romaaneja tai katsomalla elokuvia, jotka käsittelevät mielen sairauksia ja/tai päihdeongelmia.

Toteutustapa

Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Opintojaksolla opiskelijan tehtävänä on lisäksi suorittaa orientaatiotehtävä. Sen tekemällä opiskelija osoittaa olevansa opintojaksolla mukana.

Pieni osa tunneista taltioidaan, mutta käytämme tunneilla runsaasti osallistavia menetelmiä, emmekä nauhoita opiskelijoiden osuuksia.

Opintojaksolla hyödynnetään verkossa toteutuvaa käänteistä oppimista, keskusteluluentoja, case-työskentelyä pienryhmissä sekä minisimulaatioita.

Opintojakson oppimistehtävä on kehittämispohjaisen oppimisen mallin mukainen ja se toteutetaan yhteistyössä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Opintojaksoon kuuluu YleSH kokeet. Kyseessä on tietotesti. Tietotesti arvioidaan numeerisesti. Pienryhmässä toteutettava LbD-tehtävä arvioidaan numeerisesti. Tietotestiin opiskelija saa osallistua sen jälkeen, kun on hyväksytysti läpäissyt Canvasissa osoita osaamisesi -testin. Testi ei vaikuta opintojakson arviointiin, mutta se valmentaa YleSh-koketta varten.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla toteutetaan mielenterveyden edistämiseen ja mielen hyvinvointiin tai päihteisiin liittyvä oppimistehtävä pienryhmässä aidon työelämäkumppanin kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakson aloitus 19.1.2023 8.30-15.45 Otaniemen kampuksella. Läsnäolovelvoite Laurean tutkintosäännön mukaisesti.

Zoom-tunnit:

YleSh-koe ja työpajapäivä kampuksella 14.3. 2023 8.30-15.45 Otaniemen kampuksella.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opiskelija voi sopia osaamisensa näytöstä yksilöllisesti opintojakson opettajien kanssa. YleSh-kokeet kuuluvat kuitenkin jokaisen opiskelijan suoritukseen opintojaksolla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on yhteensä 6 op = 162 h.

Psykiatria ja päihdetyö -osiot (kapseli perässä) 1 op = n. 27 h: opiskelija voi opiskella asiasisällön itselleen parhaiten sopivana aikana ja parhaaksi kastomallaan tavalla. Tehtäviä voi mieluusti tehdä myös yhdessä.

Mielenterveys-, kriisi- ja päihdehoitotyö 5 op= 135 h: opiskelijoita osallistavat ja aktivoivat tunnit, itsenäinen opiskelu, kokeeseen valmistautuminen sekä Hoitosuhteessa huomioitavaa -posteri.

Sisältö ja sen jaksotus

Canvas-oppimisalustan sisältö sekä omaa oppimistasi tukevat tehtävät sekä muu opiskelu täydentävät toisiaan. Suosittelemme, että perehdyt ohjeiden mukaan ennen tunteja tiettyihin materiaaleihin. Se tukee oppimistasi ja kehittymistäsi ammatillisesti tällä hoitotyön osa-alueella.

Avaamme Canvas-työtilan opintojaksolle hyväksytyille opiskelijoille viimeistään 15.12.2022. Voit aloittaa itsenäisten tehtävien tekemisen jo silloin. Esim. ne sivut, joiden otsikon perässä on kapselin kuva, on tarkoitettu itseopiskeltaviksi.

Muista tehdä myös orientaatiotehtävä heti opinnot aloittaessasi.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opintojakson tavoitteet

kuvata tavallisimmat lasten, nuorten ja aikuisten mielenterveyshäiriöt ja niiden keskeiset tutkimus- ja hoitomenetelmät
hyödyntää tutkimustietoa ja suosituksia perustellessaan mielenterveys- ja päihdehoitotyössä tehtäviä päätöksiä, lähestymistapoja ja työmenetelmiä
soveltaa voimavaralähtöisen vuorovaikutuksen periaatteita mielenterveys- ja päihdeasiakkaan hoidossa ja läheisten tukemisessa
tunnistaa potilaan vaikeita tunteita, psyykkisen kuormituksen sekä surun ja kriisin ja osaa kuvata, miten auttaa potilasta ja hänen läheisiään niiden käsittelyssä
kuvata mielenterveys- ja päihdetyön palvelujärjestelmän, digitaalisten palveluiden ja moniammatillisen tiimi- ja verkostotyön merkityksen
kuvata mielenterveyspotilaan lääkehoidon erityispiirteet
selittää eettisten ohjeiden ja lainsäädännön merkityksen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
tunnistaa kulttuureihin ja alakulttuureihin liittyviä erityispiirteitä mielenterveys- ja päihdehoitotyössä
analysoida mielenterveys- ja päihdehoitotyöhön liittyviä eettisiä kysymyksiä
analysoida omien asenteiden, käsitysten ja voimavarojen merkitystä potilaslähtöisen mielenterveys- ja päihdehoitotyön toteutumisessa

Siirry alkuun