Kuvallisen ilmaisun terapeuttiset menetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0381-3005
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
17.04.2023 - 30.05.2023
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 3 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Tikkurila
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 24
- Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
- Opettajat
- Satu Bethell
- Vastuuopettaja
- Satu Bethell
- Ajoitusryhmät
- Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
- Pienryhmät
- Avoin AMK
- Opintojakso
- R0381
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- tukea sellaista kuvallista työskentelyprosessia, missä kuvan tekemisen prosessi on valmista lopputulosta tärkeämpi
- hyödyntää kuvan terapeuttisia ominaisuuksia asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- ohjata ja soveltaa kuvallista toimintaa osana kuntouttavaa asiakastyötä tai työhyvinvoinnin tukena
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491
Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education. https://wiki.aalto.fi/download/attachments/172982761/SatuBethell.pdf?version=1&modificationDate=1363261324000&api=v2
Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa
Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa
Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.
Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf
Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.
Toteutustapa
Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista kirjallista palautetta opettajan toimesta kurssin lopussa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
1. Työpajatyöskentely 2 op
Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, 75 % läsnäololla.
Poissaolot korvataan korvaavilla tehtävillä.
2. Luovat oppimistehtävät 2 op:
3. Kirjallinen kooste 1 op
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
Sisältö ja sen jaksotus
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
- ymmärtää luovien toimintojen terapeuttisia merkityksiä ja mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa hyödyntää omia luovia voimavarojaan asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- osaa soveltaa kuvallista ilmaisua terapeuttisesti hyvinvointialan työssä
- saa valmiuksia kuvallisen illmaisun terapeuttisten ja kuntouttavien työskentelyprosessien ja -mallien toteuttamiseen
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.
Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille.