Siirry suoraan sisältöön

Kuvallisen ilmaisun terapeuttiset menetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0381-3005

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.04.2023 - 30.05.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 24
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Satu Bethell
Vastuuopettaja
Satu Bethell
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 5 . Avoin AMK : 5.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Opintojakso
R0381

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tukea sellaista kuvallista työskentelyprosessia, missä kuvan tekemisen prosessi on valmista lopputulosta tärkeämpi
- hyödyntää kuvan terapeuttisia ominaisuuksia asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- ohjata ja soveltaa kuvallista toimintaa osana kuntouttavaa asiakastyötä tai työhyvinvoinnin tukena

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Bethell, Satu. 2022. Omannäköistä taidetta hoivakodissa. https://journal.laurea.fi/omannakoista-taidetta-hoivakodissa/#880f7491

Bethell, Satu. 2013. Väriä seinille ja mielille. Taiteen tiedonala SYNNYT/ORIGINS Finnish Studies in Art Education. https://wiki.aalto.fi/download/attachments/172982761/SatuBethell.pdf?version=1&modificationDate=1363261324000&api=v2

Kaattari, Minna; Suksi, Ismo. 2019. Kulttuuri ja taide hyvinvoinnin edistäjinä sosiaali- ja terveydenhuollossa, työelämässä ja koulutuksessa

Känkänen, Päivi 2013. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa - kohti tilaa ja kokemuksia. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Helsingin Yliopisto. Taidelähtöiset menetelmät lastensuojelussa

Rankanen & Hentinen & Mantere. 2007. Taideterapian perusteet.

Taide vaikuttaa THL-raportti. https://thl.fi/documents/10531/126775/Taide_vaikuttaa_selvitysraportti.pdf

Vinkki: Ota hyvissä ajoin yhteyttä Laurea-kirjastoon materiaalin saatavuuden varmistamiseksi. Kirjasto voi myös auttaa sopivan tietoperustan etsimisessä.

Toteutustapa

Opinnon toteutusta tukee Canvasiin rakennettu oppimisympäristö, mutta oppimisen kannalta on tärkeää osallistua kampuksella järjestettävään lähiopetukseen ja -ohjaukseen aikataulun mukaisesti. Opinnossa on pari- tai ryhmätyöskentelyä. Tehtävistä annetaan henkilökohtaista kirjallista palautetta opettajan toimesta kurssin lopussa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä.Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Työpajatyöskentely 2 op
Opintojakso edellyttää aktiivista osallistumista kontaktiopetukseen, 75 % läsnäololla.
Poissaolot korvataan korvaavilla tehtävillä.

2. Luovat oppimistehtävät 2 op:

3. Kirjallinen kooste 1 op

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Sisältö ja sen jaksotus

Kurssin suoritettuaan opiskelija:

- ymmärtää luovien toimintojen terapeuttisia merkityksiä ja mahdollisuuksia hyvinvoinnin edistäjänä
- osaa hyödyntää omia luovia voimavarojaan asiakastyössä ja työhyvinvoinnin tukena
- osaa soveltaa kuvallista ilmaisua terapeuttisesti hyvinvointialan työssä
- saa valmiuksia kuvallisen illmaisun terapeuttisten ja kuntouttavien työskentelyprosessien ja -mallien toteuttamiseen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opinnon toteutustapa on arvoitu hyödyntäen opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.

Toteutukselle on varattu paikkoja Avoimen AMK:n, 3AMKin tai CampusOnlinen opiskelijoille.

Siirry alkuun