Siirry suoraan sisältöön

Varhaiskasvatustoiminnan ohjausosaaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0095-3026

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
05.09.2022 - 16.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
10 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
10 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
suomi
Paikat
40 - 60
Koulutus
Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettajat
Säde Siljamo
Sanna Saraste
Vastuuopettaja
Sanna Saraste
Ajoitusryhmät
Avoin AMK (Koko: 7 . Avoin AMK : 7.)
Pienryhmät
Avoin AMK
Opintojakso
R0095

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- suunnitella, ohjata ja arvioida lasten ja lapsiryhmien tarpeisiin vastaavaa pedagogista toimintaa ja toimintaympäristöjä
- soveltaa toiminnallisia ja luovia menetelmiä kasvatuksessa
- reflektoida kasvattajan toimintaa ja omaa kasvatusnäkemystään

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson Canvas-työtilassa ilmoitetaan käytettävät materiaalit ja kirjallisuus jakson alkaessa.

Toteutustapa

Opintojakso on 10 op kokonaisuus ja kuuluu varhaiskasvatuksen sosionomin kelpoisuuden tuottaviin opintoihin. Opintojakso suoritetaan verkon kautta osallistumalla opintojakson aikataulun mukaisiin Zoom-verkkotapaamisiin ja suorittamalla opintojaksoon liittyviä tehtäviä.

Opintojakso koostuu kahdesta kokonaisuudesta, joihin liittyy verkkotapaamisia zoomin välityksellä, itsenäistä työskentelyä, verkkotehtäviä ja projektityöskentelyä. Opintojaksolla käytetään Canvas-työtilaa viestintään ja tehtävien palautukseen, joka avautuu opintojakson käynnistyessä viimeistään 5.9.2022.

Opintojakso sisältää kaksi moduulia:

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opiskelijat hankkivat itse projektipaikkansa yksityisen tai kunnallisen varhaiskasvatuspalveluiden päiväkodista tai avoimesta varhaiskasvatuspalvelusta, kuten kerhotoiminta, asukas- ja leikkipuisto, avoin päiväkoti ja avoin varhaiskasvatustoiminta.

Opiskelija voi suunnitella yksilö- tai parin kanssa opintojaksoon liittyvää 4.5 op luovaa toimintaprojektia itselleen soveltuvaan toimintaympäristöön yhteistyössä työelämäkumppanin kanssa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Läsnäolovelvollisuus seuraavissa verkkotapaamissa:
6.9. 2022 klo 16-18 Opintojakson aloitus
25.10.2022 klo 16-18 Projektisuunnitelmien esittely
29.11.2022 klo 16.15-18.30 Projektiesittelyt

Opiskelijan tulee olla läsnä opintojakson aloituksessa 6.9. klo 16-18 ja tehdä ennakkotehtävä varmistaakseen paikkansa opintojaksolla. Ennakkotehtävän ohjeistus annetaan opintojakson alkaessa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja Sanna Saraste sanna.saraste@laurea.fi tai opintopäälliköt. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta. https://laureauas.sharepoint.com/sites/studentFin_opintojensuunnittelu/SitePages/Osaamisen-tunnistaminen-ja-tunnustaminen.aspx

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.

Opintojakson rakenne on seuraavanlainen:

1) Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op
2) Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Sisältö ja sen jaksotus

Tämä opintojakso muodostuu kahdesta moduulista:

1. Luovuus, leikki ja osallisuus varhaiskasvatuksessa 5 op

Luennot ja välitehtävät 1 op. Moduuliin kuuluu verkkoluentoja zoomin välityksellä (suositellaan läsnäoloa verkkotapaamisissa, osa luennoista nauhoitetaan) ja välitehtäviä liittyen verkkotapaamisiin.
ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.

Essee 4 op: Lapsen ilmaisun monet muodot ja leikki – omat näkemykset peilaten verkkotapaamisten sisältöön ja lähdekirjallisuuteen.
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).


2. Eheytetyn pedagogisen toiminnan suunnittelu, toteuttaminen ja arviointi 5 op

Luova pedagoginen toimintaprojekti 4,5 op. Moduuliin 2 kuuluu luovan pedagogisen toimintaprojektin tekeminen varhaiskasvatustoiminnassa tai etätoimintana. Hanki projektipaikka ja tutustu projektipaikkaan tai tee videototeutuksena. Projektin voi toteuttaa yksin tai parin kanssa. Ohjausta projektin ideointiin, suunnitteluun ja tekemiseen sekä ohjausaikoja voi varata opintojakson opettajilta.

Projektisuunnitelman tekeminen. Projektisuunnitelmien esittely 25.10. klo 16-18. Läsnäolovelvollisuus.

Toteuta 4 toimintakertaa projektipaikassa ja dokumentoi toimintaa (esim. valokuvaamalla, kirjaamalla muistiin, videoi)
Koko projektista tehdään raportti.

Esittele valmis projektisi zoomissa, reflektoi omaa toimintaasi projektin aikana. Lisäksi annetaan vertaispalautetta tapaamisessa toisen opiskelijan projektista ja tehdään esittelyn jälkeen kirjallinen vertaispalaute. Projektiesittely 29.11. klo 16.15-18.30. Läsnäolovelvollisuus!
ARVIOINTI: Hylätty (0), Tyydyttävä (1, 2) Hyvä (3,4) ja Kiitettävä (5).

Itsearviointi 0,5 op. Kasvattajan henkilökohtaisen ohjaajuuden ja osaamisen itsearvioinnin tarkoitus on tehdä näkyväksi opiskelijan oppimista, osaamista ja henkilökohtaista kasvua opintojakson aikana.
ARVIOINTI: Hyväksytty/hylätty.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa II.

Toteutukselle on varattu paikkoja 10 Avoimen ammattikorkeakoulun opiskelijoille.

Siirry alkuun