Svenska i vården (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0197-3058
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
13.01.2022 - 24.03.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Lohja
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 50
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- viestiä ruotsin kielellä suullisesti ja kirjallisesti omassa työssään siten, että hän saavuttaa vähintään eurooppalaisen viitekehyksen mukaisen taitotason B1-2 ja saa merkinnän valtionhallinnon kielitutkinnon suorittamisesta.
- kehittää vuorovaikutus-, viestintä- , tiedonhaku- ja raportointitaitojaan ruotsin kielellä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opettajan oma materiaali, kaikki löytyy Canvas-työtilasta.
Toteutustapa
Opintojakso suoritetaan hybridinä osittain kampuksella, osittain Zoomissa. Tarkempi aikataulu löytyy Pakin tilavarauksista. Ensimmäisellä tunnilla on pakollinen läsnäolo, muuten osallistumisvaatimus 50%.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kirjallinen tentti tehdään kampuksella 24.3. klo 9-12.
Kirjallisen tentin voi uusia yleisenä uusintapäivänä. Uusinnat tehdään verkkovalvottuna Proctorio-ohjelmalla.
21.4.2022, ilmoittautuminen 22.3.–11.4.2022
19.5.2022, ilmoittautuminen 13.4.–9.5.2022
9.6.2022, ilmoittautuminen 11.5.–30.5.2022
Suullinen tentti tehdään opintojakson lopussa. Ensimmäisellä kerralla julkaistaan ajanvarauslista, josta voit varata ajan tenttiin (noin 15 min per opiskelija).
Suullisen tentin uusinnasta voit sopia sähköpostitse opettajan kanssa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Jos sinulla on aiempi amk- tai yliopistotutkint tai olet muulla tapaa hankkinut hyvän ruotsin taidon, voit keskustella osittaisesta hyväksiluvusta. Ota yhteyttä opettajaan.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Huomioi, että 5 opintopisteen opintojakso vastaa noin 135 tunnin työtä eli opetuskertojen lisäksi tehdään erilaisia kirjallisia ja suullisia tehtäviä.
Sisältö ja sen jaksotus
Kerta 1 (lähiopetus)
• minä hoitoalan opiskelijana ammattikorkeakoulussa
• hoitoalan ammatit
Kerta 2 (Zoom)
• sairaalan tiloja ja hoitoalan yksiköitä
Kerta 3 (Zoom)
• Potilaana sairaalassa
Kerta 4 (Lähiopetus)
• voinnin kysyminen ja kertominen
• anatomiaa
Kerta 5 (Zoom)
• erilaisia sairauksia ja vaivoja
TEHTÄVÄ: SAIRAUTEEN LIITTYVÄ POTILASDIALOGI PADLETIIN (yksin tai ryhmässä)
Kerta 6 (Lähiopetus)
• ensiapu ja lääkitys
ARVIOITAVA TEHTÄVÄ: KIRJOITELMA ENSIAPUTILANTEESTA, PALAUTUS CANVASIIN (yksin tai ryhmänaä), deadline 22.9. (tehdään tunnilla)
Kerta 7 (Lähiopetus)
• vuodepotilaan hoito
• erilaisia toimenpiteitä
Lisäksi suullinen esitys liittyen hoitoalan teemaan sekä harjoitteluraportti englanniksi. Opintojakson lopuksi myös kirjallinen ja suullinen tentti.
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä.