Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointipalveluiden innovatiivinen kehittäminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0208-3033

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.09.2022 - 30.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
2 op
Virtuaaliosuus
3 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Toimipiste
Laurea Porvoo
Opetuskielet
suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
Opettajat
Pihla Salemaa
Vastuuopettaja
Pihla Salemaa
Ryhmät
SSP221KA
Sosionomikoulutus, monimuotototeutus, K21, Porvoo
Opintojakso
R0208

Tavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa innovaatioiden trendit ja heikot signaalit
- tuottaa kokeiluja, pilotteja ja prototyyppejä asiakasarvon kehittämisessä
- käyttää luovan työskentelyn periaatteita palvelukehitysprosessissa ja asiakaslähtöisen toiminnan suunnittelussa

Aika ja paikka

Porvoo, syksy 2022.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Kallankari, Sanna (2019): Muutoksen johtaminen arjessa. Opas sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Muu toteutuksella käytettävä oppimateriaali esitellään lähiopetuspäivillä ja Canvasissa.

Toteutustapa

Opinnot suoritetaan lähiopetuksena Porvoon kampuksella sekä verkossa (zoom), opintojaksolla työskentely tapahtuu pienryhmissä.

Opinnot integroidaan yhdessä Yrittäjyys – opintojen kanssa, opiskelijalle suositellaan valittavaksi samanaikaisesti Porvoon kampuksen Yrittäjyys- toteutus.

Opinnot suoritetaan hyödyntäen lähiopetusta, oppimisympäristönä Canvas.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojaksolla tehdään yritysvierailu, sekä perehdytään työelämän kehittämisen malleihin.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opetuksen aikataulut on nähtävissä Pakki- järjestemässä, jossaon mainittu myös läsnäolovelvolliset päivät.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa Intrasta.

Innovatiivisen kehittämisessä osaamisen näytön perustana on työskentely hyvinvointialalla, jossa opiskelija on kehitellyt/ideoinut/toteuttanut jotain alan palveluinnovaatiota/ palvelukonseptia, jota ei ole ollut olemassa ennen tätä työskentelyjaksoa. Ota yhteys vastuulehtoriin heti imoittautumisen jälkeen, jotta näytöstä voidan sopia.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Toteutus koostuu lähiopetuksesta, seminaariopetuksesta, pienryhmissä työskentelystä ja ohjaustapaamisista lehtorin kanssa.

Lähiopetus - 36h
Pienryhmän ohjaustapaaminen - 4h
Pienryhmätyöskentely - 94 h

Sisältö ja sen jaksotus

Toteutuksen sisältöinä ovat:

- tulevaisuusajattelu, megatrendit ja hiljaiset signaalit
- innovaatiot, innovaatioiden synnyttäminen
- asiakaskeskeinen palvelumuotoilu
- luovan työskentelyn periaatteet & kokeilut
- pilotointi palvelujen kehittämisprosessissa

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

Siirry alkuun