Projektinhallinta ja viestintä (5 op)
Toteutuksen tunnus: R0183-3184
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
29.11.2021 - 05.12.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2022 - 31.07.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 2 op
- Virtuaaliosuus
- 3 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Porvoo
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sosionomikoulutus (SSP2), Laurea Porvoo
- Opettajat
- Pihla Salemaa
- Johanna Kamke
- Monika Cseh
- Anja Mertanen
- Vastuuopettaja
- Pihla Salemaa
- Ryhmät
-
SSP222KASosionomikoulutus, monimuotototeutus, K22, Porvoo
- Opintojakso
- R0183
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida käytännöllisen projektin moniammatillisessa yhteistyössä
- toimia tarkoituksenmukaisesti monikulttuurisissa organisaatioissa ja verkostoissa
- hankkia ja käyttää tietoa kehittämisen tueksi sekä käyttää tietoteknisiä työvälineitä
- viestiä tarkoituksenmukaisesti ja tavoitteellisesti projektin edellyttämissä viestintä- ja dokumentointitilanteissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Toteutuksen oppimateriaali löytyy Canvas- tilasta toteutuksen alakessa.
Toteutustapa
Projektinhallinta ja viestintä -toteutuksessa kehitetään yksilöllisiä ja tiimin oppimistaitoja. Toteutuksessa opiskeljat suunnittelevat, toteuttavat ja arvioivat oppimisprojektin työelämäassä. LbD- työskentelyn puitteissa toteutus on integroitu samaan aikaan etenevän Dialogisuus, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus - toteutuksen kanssa. Opinnossa perhedytään myös opiskelutyövälineiden käyttön ja ammatilliseen viestintään.
Opintojakso koostuu seuraavanlaisista osista:
1. Lähiopetus: orientoituminen opintojaksoon, luennot sekä seminaarityöskentely
2. Pienryhmässä tapahtuva LbD - työskentely SOS - Lapsikylän Apuu- chat - palvelun jalkauttamisessa peruskouluun.
3. Ryhmien itsenäinen työskentely, työn dokumentointi ja sen esittäminen
Kukin opiskelija osallistuu LbD - työskenetelyyn pienryhmässä suunittelemalla Apuu- chat - palvelun jalkautumiseen liittyvän tapahtuman peruskoulussa. Työelämäkumppanin toimntaan ja Apuu- Chatin toimintaan perehdytään samanaikaisesti opintojaksolla Dilaogisuus, kohtaaminen ja ammatillinen vuorovaikutus ja Lbd - työskentelyn osilta toteutukset ovat integroitu yhteen.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutuksessa tehdään Lbd- oppimiprojekti SOS- lapsikylä Apuu- chat palvelun jalkauttamisessa. Projekti tehdään pienryhmässä.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Toteutuksen pakollisia länsäolopäiviä ovat Orientaatio, Suunnitelma- ja Projektiseminaaripäivät.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija, joka suunnittelee toteutukseen osaamisen näyttöä tulee olla yhteydessä toteutuksesta vastaavaan lehtoriin heti ilmoittautumisen hyväksymisen jälkeen ja sopia näyttöprosessin etenemisestä. Osaamisen näyttö annetaan opintojakson aikana, mikäli osaamisanalyysi on hyväksytty ja oikeus osaamisen näyttöön annettu.
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä. Toteutuksen työmäärä jakautuu modulien mukaisesti
Projektinhallinta 80 h
Viestintä ja Tietotyövälineet 54 h
Sisältö ja sen jaksotus
Toteutuksen modulit ovat:
1. Projektinhallnta
2. Viestintä
3. Tietotyövälineet
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä Canvasissa.