Uudistuva monialainen terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: R0204-3008
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.05.2022 - 29.05.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
16.08.2022 - 31.12.2022
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 10 op
- Lähiosuus
- 10 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Terveydenhoitajakoulutus (STG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Sari Haapa
- Anne Maijala
- Heidi Jokinen
- Anne Kokko
- Pia Lahtinen
- Päivi Ylinen
- Kaija Marttila
- Vastuuopettaja
- Heidi Jokinen
- Opintojakso
- R0204
Tavoitteet
Opiskelija osaa
- perustaa toimintansa monialaiseen yhteisölähtöiseen orientaatioon
- suunnitella, toimia ja toteuttaa terveydenhoitotyötä ja hyvinvoinnin edistämistä monialaisissa työryhmissä
- arvioida terveyttä ja hyvinvointia edistävien palvelujen vaikuttavuutta sekä uudistamistarpeita yksilön ja yhteiskunnan kannalta
- käyttää soveltuvia tutkimus-, projektityön ja palvelumuotoilun menetelmiä monialaisissa haasteellisissa asiakastilanteissa
- arvioida innovaatioprojektin tuloksia, prosessia sekä syntynyttä tulosta suhteessa asetettuihin tavoitteisiin
- tunnistaa sosiaali- ja terveysalan yrittäjyyden erityispiirteet ja merkityksen palvelujärjestelmässä
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Muutos ja mahdollisuus. Terveyden edistämisen tutkimuksen arviointi. 2003. Sosiaali - ja terveysministeriön julkaisuja. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe201504224252
Muita suositeltavia:
THL:n asiantuntijatyöryhmä (toim.) 2020. Väestön terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen : Toimenpide-ehdotukset päättäjille. THL
Parikka, S. ym. 2021. Aikuisväestön hyvinvointi, terveys ja palvelut – FinSote 2020 : Aikuisten palvelukokemuksissa ja hyvinvoinnissa alueellisia eroja. THL. http://urn.fi/URN:NBN:fi-fe2021052731871
Jokela ym. 2021. Terveyden eriarvoisuus Suomessa: ehdotus seurantajärjestelmän kehittämiseen. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-656-5
Tiedä & Toimi. 2021. Kohti hyvinvoinnin ja terveyden tasa-arvoa kuntapäätöksillä. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Maijlander ym. 2021. Terveyden seuranta ja terveyserojen kaventaminen Suomessa: havaintoja terveyseroista ja käytännön toimista. THL. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-343-746-3
Toteutustapa
Opintojaksoon sisältyy neljä osaa:
Osa 1. Terveyden edistäminen, uudistuva sosiaali- ja terveysala sekä yrittäjyys terveydenhuollossa 3op:
- Terveyden edistämisen mallit, Ihmisiin kohdistuva vaikutusten arviointi (IVA), Sosiaali- ja terveysalan yrittäjyys (yritysidea sote-alalle), sotemuutoksen vaikutukset terveyteen ja hyvinvointiin. Arviointi HYV-HYL (täydennettävä). Opettaja Anne Maijala
Osa 2. Terveyden edistämisen projekti ja palvelumuotoilu 5op
- Palvelumuotoilu (sis.projektiin)
- Terveyden edistämisen interventio (projekti) tehdään opiskelijatiimeissä (3-4 opiskelijaa)
Arviointi T1-K5. Opettaja Anne Maijala
Toteutus koostuu: Orientaatio, verkko-luennot (Zoom), itsenäiset verkko-opinnot Canvasissa, seminaarit (Zoomissa ja kampuksella). Orientaatiossa läsnäolovelvollisuus, osasta luennoista tulee tallenne Canvasiin, seminaareissa vahva läsnäolosuositus.
Rokote-epäröinnin kohtaaminen - koulutus (Eduvac-hanke) 29.11 8.30-11.45 Pia Vuolanto
Osa 3 Kliinisen osaamisen vahvistaminen (2op) (vastuulehtori Kaija Marttila)
- Hoitoelvytyksen ja akuuttihoitotyön työpaja
- Kliinisen osaamisen vahvistaminen simulaatio-oppimisympäristössä
- Vaativien lääkelaskujen osaamisen vahvistaminen (työpaja+ arvioitava tentti Hyv/Hyl. /100% oikein)
4. MAPA-kertaus (yksi päivä jossa teoriaa ja käytännön harjoittelun kertausta)
5. YleSH 180 tentti (Kaija Marttila)
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Työelämäyhteistyö ja TKI-yhteistyöhön järjestetään terveyden edistämisen projektin osalta, jossa palvelumuotoilu vahvana taustalla.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Osat 1 ja 2 (Terveyden edistäminen):
Opintojakson orientaatio (läsnäolo pakollinen) Zoom Anne Maijala
Terveyden edistämisen luento (kampuksella) Anne Maijala
Terveyden edistämisen mallit ja yritysideaesitykset (Zoom) Anne Maijala
Valmentava ohjaus - vapaaehtoinen(kampuksella) Anne Maijala
Projektiseminaari (Zoom) Anne Maijala
Rokote epäröinnin kohtaaminen - koulutus
SH kertaavat työpajat:
Sairaalaelvytys-akuuttihoitotyö
Ryhmä A: 22.8.2022
Ryhmä B: 23.8.2022
Laaja-alaiset simulaatiot
Koko ryhmä 12.9.2022
Vaativa lääke- ja nestehoitotyö
Koko ryhmä 15.11.2022
Valtakunnallinen 180op. koe
Koko ryhmälle 28.11.2022 Otaniemen kampuksella ATK luokassa
Uusinnat joulukuun -22 ja tammikuun -23 uusintapäivinä
Mapa-kertaus: (Otaniemi 324/325)
A-ryhmä
B-ryhmä
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle opintoon osallistumisensa vahvistamiseksi. Vaihtoehtoisesti opettaja voi määrittää myös muun tavan, jolla opiskelija vahvistaa osallistumisensa toteutukselle. Näitä toimia voidaan edellyttää viikon sisällä toteutuksen alkamisesta. Edellä esitetyn mukaisesti toimintatavan soveltaminen edellyttää, että opettaja tiedottaa toteutukselle hyväksyttyjä opiskelijoita käytänteestä ja että käytänne on kerrottu opinnon toteutussuunnitelmassa. Mikäli opiskelija on estynyt perusteluista syistä osallistumaan ensimmäiseen kontaktikertaan tai aktivoitumaan opinnoissa opettajan asettamien edellytysten mukaisesti, hänen tulee olla yhteydessä vastuuopettajaan toteutukselle osallistumisesta sopimiseksi. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta tai poissaolon syytä ei voida pitää perusteltuna. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija”.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Yksi opintopiste vastaa keskimäärin 26,7 tuntia opiskelijan tekemää työtä.
SH-kertaavat työpajat 2op. =53,4h työskentelyä
Arviointiasteikko
H-5
Lisätiedot
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä. Itsearviointi on opiskelijan nähtävillä esim. Canvasissa tai Teamsissä.
MAPA-kertaus (8h) -harjoituspäivässä pakollinen läsnäolo.
Opintojaksolle voi osallistua vain terveydenhoitajakoulutuksen tutkinto-opiskelija!