Siirry suoraan sisältöön

Päätöskäyttäytymisen tutkimisen menetelmiä (5 op)

Toteutuksen tunnus: A9395-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.08.2021 - 31.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä (HYV5), Laurea Tikkurila
Opettajat
Markus Kanerva
Kaisa Hytönen
Jarmo Heinonen
Opintojakso
A9395

Tavoitteet

Opiskelija osaa:
• soveltaa keskeisiä käyttäytymistaloustieteen menetelmiä
• laatia ja toteuttaa kokeellisia tutkimusasetelmia
• analysoida tutkimusasetelmassa kerättyä aineistoa tilastollisin menetelmin
• arvioida interventioiden vaikuttavuutta

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hirsjärvi, S., Remes, P. & Sajavaara, P. 2007. Tutki ja kirjoita. 13. painos. Helsinki: Tammi

Menetelmäopetuksen tietovaranto KvantiMOTV / KvaliMOTV (verkkolähde

Luca, M., & Bazerman, M. H. (2020). The Power of Experiments: Decision Making in a Data-Driven World. Mit Press.

Ariely, D., & Wertenbroch, K. (2002). Procrastination, deadlines, and performance: Self-control by precommitment. Psychological science, 13(3), 219-224.

Levitt, S. D., & List, J. A. (2009). Field experiments in economics: The past, the present, and the future. European Economic Review, 53(1).

Gallo A. 2016, A Refresher on Randomized Controlled Experiments, Harvard Business Review.

Haynes, L., Goldacre, B., & Torgerson, D. (2012). Test, learn, adapt: developing public policy with randomised controlled trials. Cabinet Office.

Davenport T.H. 2009 How to Design Smart Business Experiments, Harvard Business Review.

Anderson, E. T. and Simester, D. 2011. A Step-to-Step Guide to Smart Business Experiments. Harvard Business Review

Ariely, D. 2010 Why Businesses Don’t Experiment. Harvard Business Review

Bond, R. M., Fariss, C. J., Jones, J. J., Kramer, A. D., Marlow, C., Settle, J. E., & Fowler, J. H. (2012). A 61-million-person experiment in social influence and political mobilization. Nature, 489(7415), 295-298.

Toteutustapa

Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.

Opintojakso toteutetaan monimuoto-opintoina. Opintojakson lähipäivät pyritään toteuttamaan Tikkurilan kampuksella syksyn tilanne ja silloin voimassaoleva Laurean ohjeistus huomoiden. Jos lähiopetusta ei voida järjestää kampuksella se järjestetään etäyhteyden kautta. Lähipäivät ovat:
pe-la 10.-11.9.2021 klo 9-12.00
to 14.10.2021 klo 9-16.30
to 9.12.2021 klo 9-16.30

Opintojaksolla käytetään Canvas-oppimisalustaa. Opintoihin liittyvät materiaalit ja tehtävät julkaistaan Canvas-työtilassa. Lähipäivien ulkopuolella viestintä tapahtuu Canvasissa (ilmoitukset, keskustelupalsta, viestit).

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Tehtäviä integroidaan työelämäkontekstiin. Opintojaksolla analysoidaan opintojaksolla kerättyä aineistoa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojaksosuoritus edellyttää lähiopetuspäiviin osallistumista. Lähipäivät sisältävät tietoperustaa, keskustelua ja pieniä ryhmätehtäviä, jotka eivät sisälly lukumateriaaliin. Mahdollisissa pakollisissa poissaolotilanteissa opiskelija sopii opettajan kanssa lähipäivän korvaavasta suorituksesta.

Ensimmäisessä lähipäivässä sovitaan tehtävien palautusaikataulusta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Toteutuksella hyödynnetään kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”kaikilla opiskelijalla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa moduulista tai opintojaksosta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla.” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähipäivätyöskentely: 3 x 8t = 24t
Lähipäivien kertaus: 10t
Ennakkotehtävä:10t
Lukutehtävät: 30t
Tilastoharjoituksen työstäminen: 30t
Koeasetelman laatiminen: 30t

Sisältö ja sen jaksotus

Tällä opintojaksolla opiskellaan tapoja, joilla päätöksentekoa ja sen taustalla vaikuttavia mekanismeja voidaan tutkia eri tilanteissa. Tutuksi tulevat erityisesti satunnaistetut vertailukoeasetelmat (RCT). Harjoittelemme laatimaan koeasetelmia sekä analysoimaan ja tulkitsemaan olemassa olevia havaintoaineistoja tarkoituksenmukaisella tavalla. Tutkimusosaaminen on erityisen hyödyllistä vaikkapa omassa organisaatiossa tehtävässä kehittämistyössä, ja sitä pääsee soveltamaan käytännössä myös opinnäytetyössä.

Arviointiasteikko

H-5

Lisätiedot

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Opintojakso kuuluu Päätöksenteon ilmiöt johtamisessa, kehittämisessä ja asiakastyössä -koulutuksen ydinopintoihin.

Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Siirry alkuun