Professional Development in Practice IV (15 op)
Toteutuksen tunnus: R0198-3031
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
-
23.11.2020 - 29.11.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
-
01.01.2021 - 31.07.2021
Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 15 op
- Lähiosuus
- 14 op
- Virtuaaliosuus
- 1 op
- TKI-osuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Toimipiste
- Laurea Otaniemi
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Paikat
- 20 - 40
- Koulutus
- Sairaanhoitajakoulutus (SHG2), Laurea Otaniemi
- Opettajat
- Tiina Mäkelä
- Irene Pylkkänen
- Hanna Vatanen
- Kirsi Leinonen
- Vastuuopettaja
- Irene Pylkkänen
- Opintojakso
- R0198
Tavoitteet
The student is able to
- plan, implement and evaluate nursing of patients at different life stages
- assess the need for services and care of vulnerable and multicultural patients
- apply client-centred working methods to improve the inclusion, well-being and rehabilitation of clients
- work in a multidisciplinary team and network taking advantage of shared expertise
Aika ja paikka
Harjoittelu keväällä 2021
Ennen´harjoittelua tulee olla suoritettuna:
-lastentaudit
-naistentaudit
-geriatrian työkirja (ennen kotihoidon harjoittelua)
-työpajat
-lääkelaskut (4.moduuli)
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
OPINTOJAKSON MATERIAALI TARKENTUU OPINTOJAKSON ORIENTAATIOSSA
Suositeltavaa materiaalia:
• Poussu-Olli H & Keto L. 1999. Näkövammaisuus. Perustietoanäkövammaisuudesta, näkövammaistenopetuksestajakoulutuksesta. Turku: Turun Yliopisto.
• Malm M, Meteor M, Repo M &Talvela E-L. 2004. Esteistä mahdollisuuksiin: Vammaistyön perusteet. WSOY: Sanoma Pro.
• Saari K.M. (toim.). 2011. Silmätautioppi. Helsinki: Kandidaattikustannus.
• Jauhiainen T (toim.). 2008. Audiologia. Helsinki: Duodecim.
• Stack J & Teräsvirta L. 2009. Melu. Helsinki: Työterveyslaitos.
• Kaski M. (toim.), Manninen A. & Pihko H. 2012. Kehitysvammaisuus. Sanoma Pro Oy. 6., uudistettu painos.
• Arvio M. & Aaltonen S. 2012. Kehitysvammainen potilaana. Duodecim.
• Pihko H, Haataja L & Rantala H. 2014. Lastenneurologia. Duodecim. 1. painos.
• Mäki T. 2013.Asiakkaan arvokaskohtaaminen “kehitysvammainen”. 17.3.2013: Video. https://www.youtube.com/watch?v=ntA8qtO2Gl0
Toteutustapa
Tämä opintojakso sisältää:
1) Perhehoitotyön harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Hanna Vatanen ) 5,5 op
2) Kotihoidon harjoittelun 4 viikkoa (ohjaava opettaja: Tiina Mäkelä) 5,5 op
3) Äitiyshuollon direktiviibvi 1 op (Heidi Jokinen)
4) Haavoittuvien asiakasryhmien ohjausprojekti 3 op (Kirsi Leinonen ja Reija Korhonen)
Kotihoidon harjoitteluun kuuluu erikseen ohjeistettavat tehtävät.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Harjoittelut toteutuvat hoitotyön työelämäympäristöissä, samoin projektissa ja äitiyshuollon direktiivissä hyödynnetään vahvasti työelämäkumppanuuksia.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Äitiyshuollon direktiivin ohjeistus perhehoitotyön tunneilla: Heidi Jokinen
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opiskelijan ajankäyttö jakautuu:
Lähiopetus ja -ohjaus
Työharjoittelu
Pienryhmätyöskentely/projektityöskentely
Itsenäinen työskentely
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Opiskelija osaa:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäiseseti toimintaympäristö huomioiden
-ottaa vastuuta asiakkaan/yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Lisätiedot
-Harjoittelua varten tarvitaan rikosrekisteriote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat pääsääntöisesti alle 18 –vuotiaita. Ohjeet löydät Canvasista . Opiskelijan on huolehdittava rikosrekisteriotteen tilaamisesta ja näyttämisestä koululla (opintopäällikölle) hyvissä ajoin ennen harjoittelun alkua.
-monissa harjoittelupaikoissa edellytetään myös sitä, että opiskelijalla on tehtynä TARTUNTATAUTISELVITYS (HUS).
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Ensimmäisellä lähiopetuskerralla tulee olla paikalla, jolloin vahvistetaan osallistuminen ja paikka opintojaksolle.
Aiemmat moduulit I-III ja niihin kuuluvat opinnot tulisi olla suoritettuna ennen opintojakson alkua.
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija.(Lauran tutkintosääntö.)