Siirry suoraan sisältöön

Sosiaaliset ongelmat (5 op)

Toteutuksen tunnus: ZY00BL15-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.12.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen (ZYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Tarja Juvonen

Ryhmät

  • ZYV421SJ
    Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

opiskelija

• ymmärtää sosiaalisten ongelmien konstruktiivisen luonteen
• osaa analysoida sosiaalisten ongelmien historiallista ja kulttuurista rakentumista sekä sosiaalisia ongelmia koskevien keskustelujen arvolähtökohtia
• osaa tunnistaa digitaalista osallisuutta ja digitaalista syrjäytymistä tuottavia tekijöitä

Toteutustapa

Opetus toteutetaan lähi- ja virtuaalitoteutuksena 19.11.2021 - 31.12.2021 välisenä aikana koronatilanne ja Laurean ohjeistukset huomioiden.

Opintojakso sisältää kaksi lähipetuspäivää (19.11.2021 ja 9.12.2021). Tämän lisäksi opiskelijat työstävät ennakkotehtävän, oppimistehtäviä ja osallistuvat halutessaan virtuaalisesti toteutettavaan ohjaukseen niiden tueksi.

Aika ja paikka

Lähiopetuspäivät toteutetaan Zoomissa ja mahdollisuksien mukaan Tikkurilan kampuksella pe 19.11.2021 (klo 9 - 16.30 /Zoom) ja to 9.12.2021 (klo 9 - 16.30 /Tikkurila).

Virtuaaliohjaukset (20 min./ yksilö/työpari/ryhmä tapahtuvat Zoomissa pe 26.11.2021, klo 16:30 - 18.30, ma 29.11. 2021, klo 16:30 - 18.30 ja ti 30.11. 2021, klo 16:30 - 18.30.

Näiden lisäksi opiskelijat tapaavat virtuaalisesti pienryhmien/työparien kanssa oppimistehtävän työstämiseksi opintojakson aikana.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimismateriaali ja suositeltava kirjallisuus esitellään Canvasissa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Toteutukseen ei ole valinnaisia suoritustapoja.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakson aikana sosiaalisia ongelmia käsittelevät kirjalliset oppimistehtävät ovat työelämäläheisiä. Tavoitteena on, että opiskelijat voivat julkaista oppimistehtäviään yhteistyössä työelämän kanssa esimerkiksi ammattilehdissä, internesivustoilla, blogikirjoituksina jne.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Opintojakso alkaa 19.11.2021 ja päättyy 31.12.2021. Oppimistehtävä palautetaan Canvasiin 11.1.2021 mennessä.
Opintojakson lähipäivät (koronatilanne huomioiden) ovat 19.11. ja 9.12.2021.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään kotimaisen lähdekirjallisuuden ohella myös kansainvälistä tutkimuskirjallisuutta ja lähteitä.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 opintopistettä eli 133,5 h (1 op = 26,7 h työskentelyä) . Opintojakson toteutuksessa on huomioitu prosessimaisuus. Pienryhmät/työparit/oppimistehtävän tekijät vastaavat oppimistehtävän teon aikatauluttamisesta opintojakson kuluessa. Opiskelijat saavat opettajan lisäksi vertaispalautetta toisilta kurssin opiskelijoilta seminaaripäivässä 9.12.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakso sisältää osiot sosiaalisten ongelmien muodostumisesta ja määrittelystä, sosiaalisesta konstuktionismista lähtökohtana tiedon muodostumiselle sekä sosiaalisten ongelmien historiallisen ja kulttuurisen muodostumisen analysoinnista,

Kirjallisten oppimistehtävien tekeminen prosessina pienryhmässä/työparina ja yksilöllisesti on keskeinen osa opintojaksoa. Oppimistehtävien tekemistä tuetaan virtuaalisella ryhmänohjauksella sekä opettajan antamalla ja vertaispalautteella.

Opintojaksolla käydään keskustelua sosiaalisista ongelmista tekeillä olevien oppimistehtävien välityksellä sekä pohditaan lopuksi sitä, miten sosiaalisia ongelmia voidaan lievittää ja poistaa.

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan yamk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

Oppimistehtävän arvioinnissa painotetaan sitä, että kirjallisesta työstä välittyy opintojakson tavoitteiden mukainen osaaminen ja tässä tapauksessa osaaminen sosiaalisten ongelmien konstruktiivisesta luonteesta, sosiaalisten ongelmien historiallisen ja kulttuurisen rakentumisen analysointiosaaminen sekä sosiaalista ongelmaa koskevien arvolähtökohtien analysointi.

Oppimistehtävän ohjeistuksessa suosituksena on, että kirjoitelma voitaisiin julkaista esimerkiksi ammattilehdessä, hankkeiden ja/tai esimerkiksi kansalaisjärjestöjen internetsivustoilla, sanomalehdessä, blogikirjoituksena jne. Julkaiseminen tai julkaisematta jättäminen ei vaikuta oppimistehtävän arviointiin. Koska kirjallisilla oppimistehtävillä voi olla monenlaisia kohderyhmiä, voi niiden pituus ja muoto vaihdella. Yhteistä kirjallisille tehtäville on se, että niissä on johdanto asiaan, asian käsittelyä koskeva luku tai lukuja sekä päätösluku, joka sisältää esimerkiksi päätelmiä, pohdintaa, näkemyksiä ja ratkaisuehdotuksen käsitellyn pohjalta. Lähdemerkinnät merkitään tekstiin ja lähdeluetteloksi Laurean ohjeistuksen mukaisesti. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.

”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä, tulee täydentää suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. ” (Laurean tutkintosääntö.)

Arvioinnissa kiinnitetään huomiota seuraaviin arviointikriteereihin:

- Kirjoitelman sisältö ja pohdintojen monipuolisuus ja oivaltavuus (osoitetaan sosiaalisten ongelmien konstruktiivisen luonteen sekä niiden historiallisen ja kulttuurisen rakentumisen ymmärrystä, kyetään tunnistamaan sosiaalisia ongelmia koskevien keskustelujen arvolähtökohtia).

- Kohteen rajaus (mm. rajautuminen selkeään sosiaaliseen ongelmaan, asiakasryhmään jne.)

- Tiedonhakuprosessi (kirjoitelmassa on käytetty niin kotimaisia kuin kansainvälisiä, omalle teemalle relevantteja lähteitä)

- Lähdeviittausten oikeellisuus sekä tekstin oikeakielisyys ja korkealaatuisuus

Hylätty (0)

0 Hylätty/täydennettävä
Oppimistehtävä on tekemättä. Oppimistehtävän sisältö ei vastaa tehtäväksiantoa ja/tai on erittäin puutteellinen.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Oppimistehtävä täyttää oppimistehtävälle asetetut kriteerit monin osin puutteellisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä täyttää oppimistehtävälle asetetut kriteerit. Kirjoitelmaan voi kuitenkin sisältyä joitakin yksittäisiä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävä täyttää kaikilta osin oppimistehtävälle asetetut vaatimukset. Kirjoitelma osoittaa sosiaalisten ongelmien hyvää tuntemusta pohdinnan ollessa ansiokasta.