Siirry suoraan sisältöön

Mentalisaatio lasten kanssa työskentelyssä (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1620-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

08.02.2021 - 14.02.2021

Ajoitus

01.03.2021 - 31.05.2021

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus, sote

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Liisa Lassila
  • Anne Pirinen

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon

Toteutustapa

*Opintojakso toteutetaan kokonaan verkkokurssina. Opintojaksoon kuuluu kirjallinen yksilötehtäviä ja vertaisarviointi, paritehtävä ja työntekijän haastattelu.

Paritehtävän toteutus edellyttää opiskelijalta valmiutta yhteisten työskentelyaikojen ja muotojen sopimiseen verkkoyhteydessä.

*Opintojakson tehtävät tulevat Canvas-oppimisalustaan
*Tehtävät palautetaan omina tiedostoina Canvasiin
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
•ymmärtää mentalisaation sisällön ja tarkoituksen eri vuorovaikutussuhteissa
•tiedostaa miten mentalisaatiota voi toteuttaa lasten kanssa eri toimintaympäristöissä
•pohtia omia valmiuksia mentalisaatioon
Keskeinen sisältö:
•tietoa mentalisaatiosta
•mentalisaatiokyky
•työntekijän taito lapsen ja perheen mentalisaation vahvistajana
•oman ja toisen ihmisen näkökulman reflektointi

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson tehtävissä käytetään mm. suositeltavaa kirjallisuutta, johon kirjavinkkejä Canvasissa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

1. Mitä mentalisaatio tarkoittaa, (yksilötehtävä ja vertaisarviointi) 2 op
2. Case-tehtävä, (paritehtävä) 1 op
3. Työntekijän haastattelu, (yksilötehtävä) 2 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”


Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy Canvasista.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).



Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuut-ta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa.