Siirry suoraan sisältöön

Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1570-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

24.05.2021 - 30.05.2021

Ajoitus

01.08.2021 - 31.07.2022

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen (ZYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Ari Heikkinen
  • Teemu Rantanen

Ryhmät

  • ZYV421SJ
    Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, S21, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija
- ymmärtää työmenetelmien merkityksen sosiaalialan työssä,
- tuntee erilaisia sosiaalialan työorientaatioita, perinteitä, työmenetelmiä ja ymmärtää niiden merkityksen sosiaalialan asiakassuhteen kokonaisprosessin näkökulmasta ja
- osaa hankkia sosiaalialan ammatillisia työmenetelmiä ja niiden vaikuttavuutta koskevaa systemaattista tietoa.

Toteutustapa

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisia työmentelmiä koskevaan keskusteluun. Opiskelija valitsee tarkemman perehtymisen kohteeksi yhden työmenetelmän ja laatii tutkimuskirjallisuuden pohjalta esityksen tästä menetelmästä.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Materiaali löytyy opintojakson verkkoalustalta opintojakson alkaessa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

15.10. Alkuluento
7.3.22 Oppimistehtävän (Power point) palautus
12.3.22 Seminaari, jossa tehtävät esitellään

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojakson aikana opiskelija perehtyy vähintään kahteen kansainväliseen tutkimukseen.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu oppimistehtävään, joka ohjeistetaan tarkemmin koulutuksen alussa.

Arvioinnissa otetaan huomioon: Kohteen rajaus, tiedonhakuprosessi, artikkelin valinta, työmenetelmän ja artikkelien kuvaus, lähdeviittausten oikeellisuus sekä pohdintojen monipuolisuus

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija on perehtynyt johonkin sosiaalialan tai sen lähialueen ammatilliseen työmenetelmään ja pitää sitä koskevan esityksen. Esityksessä opiskelija esittelee myös tarkastemaansa menetelmää käsittelee tutkimusta/tutkimuksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Oppimistehtävä täyttää oppimistehtävlle asetetut kriteerit. Tehtävään voi kuitenkin sisältyä joitakin yksittäisiä puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Oppimistehtävä täyttää kaikilta osin oppimistehtävälle asetetut vaatimukset. Esitys osoittaa menetelmän hyvää tuntemusta ja soveltava pohdinta on ansiokasta.