Sosiaalialan ammatilliset työmenetelmät (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1570-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
24.05.2021 - 30.05.2021
Ajoitus
01.08.2021 - 31.07.2022
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 30
Koulutus
- Sosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen (ZYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Ari Heikkinen
- Teemu Rantanen
Ryhmät
-
ZYV421SJSosiaalialan käytäntöjen asiakaslähtöinen kehittäminen, yamk, S21, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija
- ymmärtää työmenetelmien merkityksen sosiaalialan työssä,
- tuntee erilaisia sosiaalialan työorientaatioita, perinteitä, työmenetelmiä ja ymmärtää niiden merkityksen sosiaalialan asiakassuhteen kokonaisprosessin näkökulmasta ja
- osaa hankkia sosiaalialan ammatillisia työmenetelmiä ja niiden vaikuttavuutta koskevaa systemaattista tietoa.
Toteutustapa
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy sosiaalialan ammatillisia työmentelmiä koskevaan keskusteluun. Opiskelija valitsee tarkemman perehtymisen kohteeksi yhden työmenetelmän ja laatii tutkimuskirjallisuuden pohjalta esityksen tästä menetelmästä.
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Materiaali löytyy opintojakson verkkoalustalta opintojakson alkaessa.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
15.10. Alkuluento
7.3.22 Oppimistehtävän (Power point) palautus
12.3.22 Seminaari, jossa tehtävät esitellään
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojakson aikana opiskelija perehtyy vähintään kahteen kansainväliseen tutkimukseen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu oppimistehtävään, joka ohjeistetaan tarkemmin koulutuksen alussa.
Arvioinnissa otetaan huomioon: Kohteen rajaus, tiedonhakuprosessi, artikkelin valinta, työmenetelmän ja artikkelien kuvaus, lähdeviittausten oikeellisuus sekä pohdintojen monipuolisuus
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opiskelija on perehtynyt johonkin sosiaalialan tai sen lähialueen ammatilliseen työmenetelmään ja pitää sitä koskevan esityksen. Esityksessä opiskelija esittelee myös tarkastemaansa menetelmää käsittelee tutkimusta/tutkimuksia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Oppimistehtävä täyttää oppimistehtävlle asetetut kriteerit. Tehtävään voi kuitenkin sisältyä joitakin yksittäisiä puutteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Oppimistehtävä täyttää kaikilta osin oppimistehtävälle asetetut vaatimukset. Esitys osoittaa menetelmän hyvää tuntemusta ja soveltava pohdinta on ansiokasta.