•   Motivoiva keskustelu V1531-TOS1811 07.01.2019-13.03.2019  5 op  (SRV218SN) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa

    Vastuuopettaja

    Sonja Holopainen

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Oppimistehtävän kirjallisuus: 1. Jukka Oksanen, Motivointi työvälineenä. 2014. Ps-kustannus 2. Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio. Kohti muutosta. 2008. Tammi 3. W.R. Miller & S. Rollnick, Motivational interviewing. 2013. The Guilford Press

    Toteutustapa

    Opintojakson tavoite: Opiskelija osaa käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa.
    Toteutustapa: Lähiopetus ja oppimistehtävät.
    Lähiopetuspäivät:
    Ryhmä A: kevät 2019
    Ryhmä B: kevät 2019
    Ryhmäjako ilmoitetaan opiskelijoille ennen opintojakson alkamista.
    Kohderyhmä: Ensisijainen SRV218SN ryhmälle, joille se HOPS:n mukaan kuuluu. Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista. Ei avoimen opiskelijoille.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Kontaktitunnit (sis. ennakkotehtävä, välitehtävä) 3 op. Läsnäolovelvoite 75 %, koska koulutus sisältää paljon harjoituksia. Poissaolot tulee korvata.
    Ennakko- ja välitehtävä arvioidaan HYV - HYL.
    Oppimistehtävä (2 op) arvioidaan HYL - 5.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    07.01.2019 - 13.03.2019

    Ilmoittautumisaika

    26.11.2018 - 02.12.2018

    Ryhmä(t)
    • SRV218SN
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Irma Mänty, Sonja Holopainen, Juha Lavikainen

    Koulutus

    TOS2 Laurea täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), Terveys- ja hyvinvointialat

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus on suoritettu (3 op), voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän eli kotitentin osuus.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Lähiopetuspäivät:
    Ryhmä A: 1-jakso 12-13.2.2019 ja 2-jakso 12-13.3.2019
    Ryhmä B: 1-jakso 14-15.2.2019 ja 2-jakso 14-15.3.2019
    Välitehtävän palautus 10.3.2019 Optimaan.
    Oppimistehtävän palautus 31.3.2019 Optimaan.
    Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavien opettajien Sonja Holopaisen ja Juha Lavikaisen kanssa.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Lähiopetus 32 h
    Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja kotitentti) 103 h
    5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijatyötä)

    Sisältö ja sen jaksotus

    Lähiopetus RSKK:lla:
    V1531 Motivoiva keskustelu/ TOV1711 (suunnattu ensisijaisesti SRV218SN ryhmälle)
    Ryhmäkoko max 40, pidetään kahdessa osassa puolikkaille ryhmille:
    Ryhmä A: kevät 2019
    Ryhmä B: kevät 2019
    Ajoitukset näkyvät Lukkarikoneessa.

    Aika ja paikka

    Lähiopetus RSKK:lla:
    Opintojakson vastuuopettaja on opettaja Sonja Holopainen, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus.
    Toisena opettajana toimii Juha Lavikainen.
    Yhteystiedot: Sonja Holopainen (sonja.holopainen@om.fi)
    Lähiopetustunnit: Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, Vernissakatu 2A 01300 Vantaa.

    Arviointikriteerit
    Tyydyttävä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteiden määrittely on vähäistä. Vastauksissa korostuu joko teoriatieto tai oma pohdinta ja niiden yhdistäminen jää ohueksi. Vastausten tyyli on kuvaileva.

    Hyvä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteet on määritelty hyvin. Vastauksissa yhdistyy teoriatieto ja oma pohdinta. Asioiden ymmärtäminen on nähtävissä vastauksista.

    Kiitettävä

    Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty monipuolisesti luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käytetyt käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Vastauksissa yhdistyy tasapainoisesti oma pohdinta teoriatietoon. Vastaukset ovat selkeästi arvioivia.