Siirry suoraan sisältöön

Motivoiva keskustelu (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1531-TOS1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

26.11.2018 - 02.12.2018

Ajoitus

07.01.2019 - 13.03.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Sonja Holopainen
  • Juha Lavikainen
  • Irma Mänty

Vastuuopettaja

Sonja Holopainen

Ryhmät

  • SRV218SN
    Sosionomikoulutus, rikosseuraamusala, päivätoteutus, S18, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa

Toteutustapa

Opintojakson tavoite: Opiskelija osaa käyttää Motivoivan keskustelun menetelmiä kuntouttavassa asiakastyössä ja rikoksentekijän kuntoutusprosessissa.
Toteutustapa: Lähiopetus ja oppimistehtävät.
Lähiopetuspäivät:
Ryhmä A: kevät 2019
Ryhmä B: kevät 2019
Ryhmäjako ilmoitetaan opiskelijoille ennen opintojakson alkamista.
Kohderyhmä: Ensisijainen SRV218SN ryhmälle, joille se HOPS:n mukaan kuuluu. Edellyttää rikosseuraamusalan ydinosaamisen opintojen suorittamista. Ei avoimen opiskelijoille.

Aika ja paikka

Lähiopetus RSKK:lla:
Opintojakson vastuuopettaja on opettaja Sonja Holopainen, Rikosseuraamusalan koulutuskeskus.
Toisena opettajana toimii Juha Lavikainen.
Yhteystiedot: Sonja Holopainen (sonja.holopainen@om.fi)
Lähiopetustunnit: Rikosseuraamusalan koulutuskeskus, Vernissakatu 2A 01300 Vantaa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimistehtävän kirjallisuus:
1. Jukka Oksanen, Motivointi työvälineenä. 2014. Ps-kustannus
2. Koski-Jännes, Riittinen, Saarnio. Kohti muutosta. 2008. Tammi
3. W.R. Miller & S. Rollnick, Motivational interviewing. 2013. The Guilford Press

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Jos Motivoivan keskustelun peruskoulutus on suoritettu (3 op), voidaan se todistusta vastaan hyväksyä aiemmin hankituksi osaamiseksi. Tällöin suoritettavaksi jää oppimistehtävän eli kotitentin osuus.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetuspäivät:
Ryhmä A: 1-jakso 12-13.2.2019 ja 2-jakso 12-13.3.2019
Ryhmä B: 1-jakso 14-15.2.2019 ja 2-jakso 14-15.3.2019
Välitehtävän palautus 10.3.2019 Optimaan.
Oppimistehtävän palautus 31.3.2019 Optimaan.
Uusinnasta sovitaan erikseen arvioinnista vastaavien opettajien Sonja Holopaisen ja Juha Lavikaisen kanssa.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Lähiopetus 32 h
Itsenäinen työskentely (ennakkotehtävä, välitehtävä ja kotitentti) 103 h
5 op = 135h (1 op = noin 27 tuntia opiskelijatyötä)

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetus RSKK:lla:
V1531 Motivoiva keskustelu/ TOV1711 (suunnattu ensisijaisesti SRV218SN ryhmälle)
Ryhmäkoko max 40, pidetään kahdessa osassa puolikkaille ryhmille:
Ryhmä A: kevät 2019
Ryhmä B: kevät 2019
Ajoitukset näkyvät Lukkarikoneessa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Kontaktitunnit (sis. ennakkotehtävä, välitehtävä) 3 op. Läsnäolovelvoite 75 %, koska koulutus sisältää paljon harjoituksia. Poissaolot tulee korvata.
Ennakko- ja välitehtävä arvioidaan HYV - HYL.
Oppimistehtävä (2 op) arvioidaan HYL - 5.

Hylätty (0)

Tehtävää ei ole tehty ohjeistuksen mukaan eikä kaikkiin kysymyksiin ole vastattu. Lähdemateriaalia ei ole käytetty.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteiden määrittely on vähäistä. Vastauksissa korostuu joko teoriatieto tai oma pohdinta ja niiden yhdistäminen jää ohueksi. Vastausten tyyli on kuvaileva.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käsitteet on määritelty hyvin. Vastauksissa yhdistyy teoriatieto ja oma pohdinta. Asioiden ymmärtäminen on nähtävissä vastauksista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Tehtävä on tehty ohjeistuksen mukaan ja kaikkiin kysymyksiin on vastattu. Vastauksissa on käytetty monipuolisesti luentomateriaaleja ja kirjallisuutta. Käytetyt käsitteet on määritelty erittäin hyvin. Vastauksissa yhdistyy tasapainoisesti oma pohdinta teoriatietoon. Vastaukset ovat selkeästi arvioivia.