Mielenterveystyö (5 op)
Toteutuksen tunnus: V1530-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
23.11.2020 - 29.11.2020
Ajoitus
01.01.2021 - 31.07.2021
Opintopistemäärä
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Sonja Holopainen
- Milla Ylitalo
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- mielenterveystyön keskeiset käsitteet ja lainsäädännön
- tunnistaa psyykkisen kriisin ja osaa tukea asiakasta kriisin eri vaiheissa
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyden häiriöt ja osaa kohdata psyykkisesti oireilevan ihmisen sekä ohjata asiakasta tarkoituksenmukaiseen hoitoon
- toteuttaa ennaltaehkäisevää ja kuntouttavaa mielenterveystyötä huomioiden myös asiakkaan perheen
Toteutustapa
Zoom-luennot, verkko-opinnot, seminaarityö ryhmätyönä
Vuorovaikutteiset Zoom-luennot toteutuvat aamupäivisin lukujärjestyksen mukaan. Iltapäivisin on aiheeseen liittyyvää itsenäistä työskentelyä. Luennoilla opiskelijan tulisi olla läsnä ja osallistua aktiivisesti.
Seminaarityö toteutetaan ryhmätyönä. Tarkempi info annetaan kurssin ensimmäisessä tapaamisessa.
Opettajat:
Milla Ylitalo, milla.ylitalo@laurea.fi, p. 0400 819041
Sonja Holopainen, sonja.holopainen@om.fi, p. 050 310 4940
Aika ja paikka
Verkko-opinnot: oppimisalustana Canvas, luennot Zoomissa
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
- Itsemurhien ehkäisy ja kiireellisen hoidon tarpeen arviointi rikosseuraamusalalla
- Mieli-suunnitelman linjaukset
- Mielenterveysetiikka - sinulla on ja minulla on moraalinen vastuu
- Joukamaa, Matti & työryhmä (2010). Rikosseuraamusasiakkaiden terveys, työkyky ja hoidontarve
- Juriloo A, Pesonen L & Lauerma H (2017). Knocking on prison`s door: a 10-fold rise in the number of psychotic prisoners in Finland during the years 2005-2016
- Käypä hoito -suositukset: ahdistuneisuushäiriöt, depressio, epävakaa persoonallisuus, itsemurhien ehkäisy ja itsemurhaa yrittäneen hoito, kaksisuuntainen mielialahäiriö, skitsofrenia, traumaperäinen stressihäiriö
- Luennoilla ja oppimisalustalla jaettava materiaali
- Opiskelijan oma tiedonhaku
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
- Opintojakson aikataulut, sisältö ja ryhmiin jako tapahtuu ensimmäisellä infotunnilla 28.1.2021 johon osallistuminen on välttämätöntä (kts. Laurean tukintosääntö)
- Kokemuspuheenvuoro syömishäiriöistä 26.2.2021
- Ulkopuolinen luennoitsija Lasse Metsävirta12.4.2021 klo 09:00-11:00
- Seminaaripäivä Zoomissa 7.5.2021
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
5 op = 135 tuntia
- Lähiopetus ja luennot 32h
- Lapset puheeksi -interventio 16h
- Verkko- ja etäopinnot sekä seminaarityön valmistelu 87h
Sisältö ja sen jaksotus
- Mielenterveys käsitteenä
- Mielenterveystyötä ohjaava lainsäädäntö
- Mielenterveystyön palvelujärjestelmä (mielenterveyslakiin perustuva hoidon järjestäminen, palvelut yleisesti, mt-palvelut rikosseuraamuslaitoksessa)
- Etiikka mielenterveystyössä
- Auttamissuhteen tärkeimmät käsitteet (mm. kuunteleminen, sanallistaminen, pysäyttäminen, osoittaminen, selventäminen, tulkinta, kysyminen, holding, containing, transferenssi, vastatransferenssi, projisaatio, defenssit, abstinenssiperiaate, mentalisaatio)
- Yleisimmät mielenterveyshäiriöt (sis. näyttöön perustuvan hoidon, eettiset ja lailliset erityiskysymykset): mielialahäiriöt, ahdistuneisuushäiriöt, psykoosisairaudet, persoonallisuushäiriöt, syömishäiriöt
- Rise-asiakakkaan yleisimmät mielenterveysongelmat ja erityiskysymykset
- Traumaattinen kriisi (kriisin vaiheet, rakenteellinen dissosiaatio, traumaperäinen stressihäiriö)
- Ylisukupolvisuus (sis. promootio, preventio)
- Mielenterveysongelmien periytyminen
- Itsemurhien ehkäisy- ja kiireellisen hoidon tarpeen arviointi (yleisesti, rikosseuraamusasiakkaalla)
- Oikeuspsykiatrinen potilas
- Tahdosta riippumaton hoito
- Mielentilatutkimus
- Syyntakeisuus
- Vaarallisuuden arviointi
- Työntekijän oma jaksaminen ja ammatillinen kasvu
- Lapset puheeksi –menetelmäkoulutus, josta saa erillisen todistuksen
Lisätietoja opiskelijoille
Opintojakso sisältää Lapset puheeksi -menetelmäkoulutuksen. Jos olet suorittanut sen aikaisemmin, esitäthän todistuksen opettajille, jota vastaan saat siitä osasta vapautuksen.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Seminaaritehtävä: Kirjallinen tehtävä ja seminaariesitys arviointi T1 - K5.
Huolellisesti tehdyt verkkotehtävät voivat vaikuttaa arvosanaa nostavasti.
Arvioinnin perusteena käytetään Laurean arviointikriteerejä, vaativuustaso II.
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Mielenterveystyö opintojaksolla käytetään vaatimustasoa II.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit