Siirry suoraan sisältöön

Päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1529-TOS1811

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.05.2018 - 31.05.2018

Ajoitus

20.08.2018 - 21.12.2018

Opintopistemäärä

5 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anu Mäenpää
  • Eeva Järveläinen

Ryhmät

  • TOS218SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S18, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin

Toteutustapa

Ensisijainen SRV217SA -ryhmälle, jonka opiskelijoille se Hops:n mukaan kuuluu.
Lähiopetus
Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen)
Pari- ja ryhmätyöskentely (oppimistehtävä, kirjallisuuteen perehtyminen)

Aika ja paikka

Laurea Tikkurilan kampus ja Rikosseuraamusalan koulutuskeskus
Lähiopetus toteutetaan:
Ma 5.11.2018 klo. 8:30 - 15:45
Ti 6.11.2018 klo. 8:30 - 15:45 (RSKK TK2, Vernissakatu 2)
Ma 10.12.2018 klo. 8:30 - 15:45
Ti 11.12.2018 klo. 8:30 - 11.30

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alkoholiongelmaisen hoito. Käypä hoito-suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. 2015. www.kaypahoito.fi
Huumeongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. 2012. www.kaypahoito.fi
Päihdetyön linjaukset vuosille 2012 – 2016. Rikosseuraamuslaitos 2012.
Tutkimuksia
Granfelt, Riitta (2007) ”Oppisin elämään riippuvuuteni kanssa” Tutkimus naisvankien päihdekuntoutuksesta Vanajan vankilassa. Helsinki: Rikosseuraamusvirasto, julkaisuja 2. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/OEH8hc2Fb/2-2007_Oppisin_elamaan_riippuvuuteni_kanssa.pdf
Hyväri, Susanna (2001). Vallattomuudesta vastuuseen – kokemuksen politiikan sankaritarinoita. Vankeinhoidon koulutuskeskuksen julkaisu 3/2001 Joukamaa, Matti & työryhmä (2010). Rikosseuraamusasiakkaiden terveys, työkyky ja hoidontarve. Perustuloraportti. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/6AqMACEr8/RISE_1_2010_Rikosseuraamusasiakkaiden_terveys_tyokyky_ja_hoidontarve.pdf
Karsikas, Vuokko (2005). Selvinpäin olosta tulee hyvä fiilis. Päihdeongelmaisten vankien voimaantuminen. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 3/2015. http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=b98886bb-ca4b-4847-a5cb-31b0a0dfc1b9
Knuuti, Ulla (2007). Matkalla marginaalista valtavirtaan? : Huumeiden käytön lopettaneiden elämäntapa ja toipuminen. Yhteiskuntapolitiikan laitoksen tutkimuksia. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/23479
Lindström, Janika & Kumlander, Kimmo (toim.) (2015). Kokemuksen politiikkaa. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta ja päihdetyöstä. https://www.yumpu.com/fi/document/view/40159792/48-lindstrom-kumlander-toim-kokemuksen-politiikkaa/6
Obstbaum-Federley, Yaira (2017). From the social sector to selective individualized prison practices? A study on substance abuse among prisoners and its treatment. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/174741/Tutkimuksia_2_Yaira_Obstbaum-Federley_2017.pdf?sequence=1
Perälä, Jussi (2011). "Miksi lehmät pitää tappaa?" : Etnografinen tutkimus 2000-luvun alun huumemarkkinoista Helsingissä. THL: 56. https://www.julkari.fi/handle/10024/80086
Rantanen, Teemu, Lindqvist, Minna, Lindström, Janika, Vuorinen, Pertti & Weckroth, Antti (2016). Yhteistyötä, valvontaa ja kokonaisvaltaista kuntoutusta. Tutkimus valvotun koevapauden ja päihdekuntoutuksen yhdistämisestä. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisusarja 3/2016. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/vn2jUiuVV/RISE_3_2016_Yhteistyota_valvontaa_ja_kokonaisvaltaista_kuntoutusta_WEB.pdf
Tourunen, Jouni & Perälä, Jussi (2004). Kohti kognitiivista yhteisöhoitoa? Helsingin vankilan päihteettömän osaston arviointi- ja kehittämistutkimus. Rikosseuraamusviraston julkaisuja 2/2004. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/nCRlzbOpr/2-2004_Kognit_yhthoito.pdf
Virokannas, Elina (2004). Normaalin rajan molemmilla puolilla – Tutkimus huumehoitoyksikön nuorten identiteettien rakentumisesta. Tutkimuksia nro 144. Stakes, Helsinki 2004. https://helda.helsinki.fi/handle/10224/4813
Väyrynen, Sanna (2007). Usvametsän neidot: tutkimus nuorten naisten elämästä huumekuvioissa. Lapin yliopisto 2007. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-911-1
Ehkäisevä päihdetyö:
Ehkäisevän päihdetyön yleiskuvaus (THL)
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä (523/205)
Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma (tiivistelmä THL)
Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell & Soikkeli. (THL).
Suomi juo; ketkä, miten ja kenelle siitä on haittaa? -video (Erikoistutkija Pia mäkelä, THL)
PAKKA-toimintamalli, Paikallinen alkoholipolitiikka (Pakkakehittäjä-verkosto & THL)
Päihteet työelämässä - kiitos ei. (Työturvallisuuskeskus TTK)
Nuorten ehkäisevä päihdetyö:
Hyppää kyytiin!-julkaisuun, Preventiimi Kouluterveystutkimus, THL. (ohje: valitse aihealue "Elintavat", ks. sivun alaosasta ikäryhmä, valitse aiheeksi päihteet/ tutki eri indikaattoreita).
Järjestöjen ehkäisevästä päihdetyöstä:
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston tavoitteet (EHYT ry:n koordinoima)
EHYT ry:n tuottama kysely järjestöjen profiileista ehkäisevässä ja korjaavassa työssä.
Verkkosivuja:
Päihdelinkki-sivusto (A-klinikkasäätiö).
Nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimin tietopankki
Ehkäisevän päihdetyön materiaalit (Ehyt ry tietopankki)
Varjomaailma ohjesivusto. A-Klinikkasäätiö.
Tietopuu-sivusto. A-klinikka.
.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistumalla lähiopetukseen ja palauttamalla oppimistehtävän viimeistään 15.12 .2018 klo. 16:15 oppimistehtävä Optimaan. Huomioi oppimistehtävän palautusaika, koska myöhemmin kuin 15.12.2018 klo. 16:15 palautettua oppimistehtävää ei oteta vastaan. Jos opiskelija ei palauta oppimistehtävää määräaikaan mennessä, voi hän suorittaa opintojakson tenttimällä opintojakson kirjallisuuden ja tunneilla jaetun materiaalin Laurean yleisinä tenttipäivinä tammikuussa ja helmikuussa 2019. Lähiopetustunneilla on 80 % läsnäolopakko. Poissaolo korvataan kirjallisilla tehtävillä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetustunnit: 5.11.-11.12.2018
Oppimistehtävän viimeinen palautusajankohta: 15.12.2018 klo. 16:15
Tenttipäivät: Laurean yleiset tenttipäivät: tammikuu ja helmikuu 2019

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 opiskelijan työtuntia.
Lähiopetusta 28 tuntia. Läsnäolovelvoite 80 %.
Itsenäistä työskentelyä (kirjallisuuteen perehtyminen).
Pari- ja ryhmätyöskentelyä (oppimistehtävän tekeminen).

Sisältö ja sen jaksotus

Lähiopetus toteutetaan:
Ma 5.11.2018 klo. 8:30 - 15:45 Korvaushoito, hepatiitit, haittojen vähentäminen, mielenterveys ja päihteet, päihteiden käyttö elämänkaaren eri vaiheissa.
Ti 6.11.2018 klo. 8:30 - 15:45 (RSKK TK2, Vernissakatu 2) Päihdetyötä ohjaavat arvot ja eettiset periaatteet ap, Myllyhoito: Päihteetön päihdekuntoutus sosiaalisen kuntoutuksen keinoin ip.
Ma 10.12.2018 klo. 8:30 - 15:45 Workshop (kokemusasiantuntijat)
Ti 11.12.2018 klo. 8:30 - 11.30 Päihdeasiamies Marja Tervo, Päihdepalvelujärjestelmät ja päihdehuollon palvelut

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Lähiopetus, arvioidaan hyväksytty - hylätty. Läsnäolovelvoite 80%.
Oppimistehtävä ja itsenäinen työskentely, arvioidaan T1 - K5. Opintojakson arvosana muodostuu oppimistehtävän arvosanasta. Oppimistehtävän voi tehdä yksin, pareittain tai pienryhmätyönä. Pienryhmän koko enintään kolme opiskelijaa. Oppimistehtävässä tulee lisäksi kuvata opiskelijoiden keskinäinen työnjako. Opintojakson Oppimistehtävän arviointikriteerit on kerrottu oppimistehtävän yhteydessä. Jos opiskelija tenttii opintojakson kirjallisuuden, opintojakson arvosana muodostuu tentin arvosanasta.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Lähiopetus (2 op), arvioidaan hyväksytty - hylätty. Läsnäolovelvoite 80%.
Oppimistehtävä ja itsenäinen työskentely (3 op), arvioidaan T1 - K5.