Siirry suoraan sisältöön

Päihdetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: V1529-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 19.08.2019

Ajoitus

26.08.2019 - 11.11.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anu Mäenpää

Vastuuopettaja

Anu Mäenpää

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- päihdetyön lainsäädännöllisen ja teoreettisen perustan
- osaa tarkastella omaa suhtautumistaan päihteitä käyttäviin asiakkaisiin
- osaa kohdata päihteitä käyttävän asiakkaan ja valita selviytymistä sekä kuntoutumista tukevia menetelmiä
- arvioida asiakkaan päihteiden käyttöä ja ohjata tarpeen mukaan päihdepalvelujärjestelmän piirin

Toteutustapa

Lähiopetusta 48 h
Itsenäinen työskentely (kirjallisuuteen perehtyminen ja oppimistehtävä)
Ryhmätyöskentelyä

Aika ja paikka

Laurea Tikkurilan kampus
Lähiopetus toteutetaan vko 43-45

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Alkoholiongelmaisen hoito. Käypä hoito-suositus. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. 2015. www.kaypahoito.fi
Huumeongelmaisen hoito. Suomalaisen Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Päihdelääketieteen yhdistyksen asettama työryhmä. Helsinki: Suomalainen Lääkäriseura Duodecim. 2012. www.kaypahoito.fi
Päihdetyön linjaukset vuosille 2012 – 2016. Rikosseuraamuslaitos 2012.
Tutkimuksia
Granfelt, Riitta (2007) ”Oppisin elämään riippuvuuteni kanssa” Tutkimus naisvankien päihdekuntoutuksesta Vanajan vankilassa. Helsinki: Rikosseuraamusvirasto, julkaisuja 2. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/OEH8hc2Fb/2-2007_Oppisin_elamaan_riippuvuuteni_kanssa.pdf
Hyväri, Susanna (2001). Vallattomuudesta vastuuseen – kokemuksen politiikan sankaritarinoita. Vankeinhoidon koulutuskeskuksen julkaisu 3/2001 Joukamaa, Matti & työryhmä (2010). Rikosseuraamusasiakkaiden terveys, työkyky ja hoidontarve. Perustuloraportti. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/6AqMACEr8/RISE_1_2010_Rikosseuraamusasiakkaiden_terveys_tyokyky_ja_hoidontarve.pdf
Karsikas, Vuokko (2005). Selvinpäin olosta tulee hyvä fiilis. Päihdeongelmaisten vankien voimaantuminen. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisuja 3/2015. http://www.sosnet.fi/loader.aspx?id=b98886bb-ca4b-4847-a5cb-31b0a0dfc1b9
Knuuti, Ulla (2007). Matkalla marginaalista valtavirtaan? : Huumeiden käytön lopettaneiden elämäntapa ja toipuminen. Yhteiskuntapolitiikan laitoksen tutkimuksia. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/23479
Lindström, Janika & Kumlander, Kimmo (toim.) (2015). Kokemuksen politiikkaa. Ammattilaisten ja kokemusasiantuntijoiden puheenvuoroja toipumisesta ja päihdetyöstä. https://www.yumpu.com/fi/document/view/40159792/48-lindstrom-kumlander-toim-kokemuksen-politiikkaa/6
Obstbaum-Federley, Yaira (2017). From the social sector to selective individualized prison practices? A study on substance abuse among prisoners and its treatment. https://helda.helsinki.fi/bitstream/handle/10138/174741/Tutkimuksia_2_Yaira_Obstbaum-Federley_2017.pdf?sequence=1
Perälä, Jussi (2011). "Miksi lehmät pitää tappaa?" : Etnografinen tutkimus 2000-luvun alun huumemarkkinoista Helsingissä. THL: 56. https://www.julkari.fi/handle/10024/80086
Rantanen, Teemu, Lindqvist, Minna, Lindström, Janika, Vuorinen, Pertti & Weckroth, Antti (2016). Yhteistyötä, valvontaa ja kokonaisvaltaista kuntoutusta. Tutkimus valvotun koevapauden ja päihdekuntoutuksen yhdistämisestä. Rikosseuraamuslaitoksen julkaisusarja 3/2016. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/vn2jUiuVV/RISE_3_2016_Yhteistyota_valvontaa_ja_kokonaisvaltaista_kuntoutusta_WEB.pdf
Tourunen, Jouni & Perälä, Jussi (2004). Kohti kognitiivista yhteisöhoitoa? Helsingin vankilan päihteettömän osaston arviointi- ja kehittämistutkimus. Rikosseuraamusviraston julkaisuja 2/2004. http://www.rikosseuraamus.fi/material/attachments/rise/julkaisut-risenjulkaisusarja/nCRlzbOpr/2-2004_Kognit_yhthoito.pdf
Virokannas, Elina (2004). Normaalin rajan molemmilla puolilla – Tutkimus huumehoitoyksikön nuorten identiteettien rakentumisesta. Tutkimuksia nro 144. Stakes, Helsinki 2004. https://helda.helsinki.fi/handle/10224/4813
Väyrynen, Sanna (2007). Usvametsän neidot: tutkimus nuorten naisten elämästä huumekuvioissa. Lapin yliopisto 2007. http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-484-911-1
Ehkäisevä päihdetyö:
Ehkäisevän päihdetyön yleiskuvaus (THL)
Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä (523/205)
Ehkäisevän päihdetyön toimintaohjelma (tiivistelmä THL)
Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. 2013. Warsell & Soikkeli. (THL).
Suomi juo; ketkä, miten ja kenelle siitä on haittaa? -video (Erikoistutkija Pia mäkelä, THL)
PAKKA-toimintamalli, Paikallinen alkoholipolitiikka (Pakkakehittäjä-verkosto & THL)
Päihteet työelämässä - kiitos ei. (Työturvallisuuskeskus TTK)
Nuorten ehkäisevä päihdetyö:
Hyppää kyytiin!-julkaisuun, Preventiimi Kouluterveystutkimus, THL. (ohje: valitse aihealue "Elintavat", ks. sivun alaosasta ikäryhmä, valitse aiheeksi päihteet/ tutki eri indikaattoreita).
Järjestöjen ehkäisevästä päihdetyöstä:
Ehkäisevän päihdetyön järjestöverkoston tavoitteet (EHYT ry:n koordinoima)
EHYT ry:n tuottama kysely järjestöjen profiileista ehkäisevässä ja korjaavassa työssä.
Verkkosivuja:
Päihdelinkki-sivusto (A-klinikkasäätiö).
Nuorisoalan ehkäisevän päihdetyön osaamiskeskus Preventiimin tietopankki
Ehkäisevän päihdetyön materiaalit (Ehyt ry tietopankki)
Varjomaailma ohjesivusto. A-Klinikkasäätiö.
Tietopuu-sivusto. A-klinikka.
.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osallistumalla lähiopetukseen ja palauttamalla oppimistehtävän viimeistään 22.11.2019 klo. 16:15 oppimistehtävä Optimaan. Huomioi oppimistehtävän palautusaika, koska myöhemmin kuin 22.11.2019 klo. 16:15 palautettua oppimistehtävää ei oteta vastaan. Jos opiskelija ei palauta oppimistehtävää määräaikaan mennessä, voi hän suorittaa opintojakson tenttimällä opintojakson kirjallisuuden ja tunneilla jaetun materiaalin Laurean yleisinä tenttipäivinä tammikuussa ja helmikuussa 2020. Lähiopetustunneilla on 80 % läsnäolopakko. Poissaolo korvataan kirjallisilla tehtävillä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähiopetustunnit: 21.10.-5.11.2019
Oppimistehtävän viimeinen palautusajankohta: 22.11.2019 klo. 16:15
Tenttipäivät: Laurean yleiset tenttipäivät: tammikuu ja helmikuu 2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

5 op = 135 opiskelijan työtuntia.
Lähiopetusta 48 tuntia. Läsnäolovelvoite 80 %.
Itsenäistä työskentelyä (kirjallisuuteen perehtyminen ja oppimistehtävän tekeminen).

Sisältö ja sen jaksotus

21.10.2019 klo 8.30 - 15.45 8 h
Orientaatio opintojaksoon. Päihdetyön lainsäädäntö. Arvot ja päihdetyötä ohjaavat eettiset periaatteet, haittaojavähentävätyö.
22.10.2019 klo 8.30 – 11.45 4 h
Päihteiden käyttö elämänkaaren eri vaiheissa
25.10.2019 klo 12.30–15.45 4 h
Itsenäinen työskentely, valmistautuminen kokemusasiantuntijuus päivään
28.10.2019 klo 8.30 -15.45 8 h
Workshop kokemusasiantuntijat
29.10.2019 klo 8.30 – 11.30 4 h
Ehyt, Päihdeasiamies Marja Tervo
1.11.2019 klo 12.30–15.45 4 h
Retkahdus – puheeksiotto menetelmä
4.11.2019 klo 8.30 – 15.45
Päihdepalvelujärjestelmät 8 h
5.11.2019 8.30 -15.45 8 h
Lastensuojeluliiton järjestämä Osallisuusseminaari (ap)
Opintojakson päätös

Lisätietoja opiskelijoille

Lähiopetus toteutetaan Laurean kampuksella
Opettajan yhteystiedot: anu.maenpaa@om.fi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Päihdetyön opintojaksolla käytetään vaatimustasoa II.
AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.
kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit