Siirry suoraan sisältöön

Tulevaisuuden osaajat 2030 (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR87-3002

Toteutuksen perustiedot


Ajoitus

23.11.2020 - 28.11.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus

Toimipiste

Laurea Verkkokampus

Opetuskielet

  • Suomi

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot

Opettaja

  • Susanna Kivelä

Vastuuopettaja

Susanna Kivelä

Ryhmät

  • TOY220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Yhteiset opinnot

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:

- täydentää oman koulutusalan käsitteistöä ja kehittämisen menetelmiä ennakoinnin käsitteillä ja työkaluilla
- arvioida tulevaisuudessa tarvittavia työelämävalmiuksia oman osaamisen kehittämisen näkökulmasta
- kartoittaa ja analysoida tulevaisuuksista kertovaa tietoa
- soveltaa ennakointitietoa muun muassa tuote- ja palveluinnovaatioiden konseptointiin

Toteutustapa

Tulevaisuuden osaajat 2020 -opintojakso on osa Tulevaisuusviikkoa, joka on yhteinen 3AMK’n henkilöstölle ja opiskelijoille.

Aika ja paikka

Toteutusaika on 23.11-28.11.2020 Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/69095566529
Kaikki luennot nauhoitetaan. Pakollisena on osallistuminen työstöseminaariin pe 27.11 tai la 28.11.2020

Vastuuopettajat
V. A. Heikkinen, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Susanna Kivelä, yliopettaja, Laurea ammattikorkeakoulu
Päivi Käri-Zein, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Jarmo Ritalahti, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Oppimisympäristössä https://moodle.3amk.fi/
on kaikki opetusta tukeva materiaalia ja tehtävänannot.

Lähdevinkkeinä:
Aaltonen, M. & Jensen, R. 2012. Mr. and Mrs. Future ja viisi suurta kysymystä. Helsinki: Talentum.
Aaltonen, M. (Eds.) 2010. Robustness. Anticipatory and adaptive human systems. Vol. 4. Leitchfield Park: Emergent Publications.
Aaltonen, M. 2007. The Third Lens. Multi-ontology Sense-making and Strategic Decision-making. Wiltshire: Ashgate.
Casti, J. Ilmola, L. Rouvinen, P. Wilenius, M. 2011. Extreme Events. https://www.etla.fi/wp-content/uploads/extreme_events.pdf
Geeniteknologia 2018. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu. 2/2018. Saatavissa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf. (Luettu 14.9. 2018.)
Heikkinen-Moilanen, R. & Inkinen, S. (Toim.) 2011. Sanoja ja tekoja. Dynaamisen aluekehityksen haasteita ja tulevaisuuskuvia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Heikkinen, V. A. 2020. Huomisen palvelualat eli Service Business Foresight. Matkailu- majoitus-, ravitsemis-, ruoka-, wellness- ja elämysalojen tulevaisuuden haltuunotto. Oppimateriaalipaketti. Julkaisematon käsikirja. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Hiltunen, E. 2010. Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Ennakotehtävän palautus 18.11.2020 mennessä.
Intensiiviviikko 23-28.11.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Ennakkotehtävä, oppimistehtävä, avain-, teema- ja avain-, teema- ja mikroluennot + oppimateriaalipake-tit, artikkelit, Future´s Platform, pienryhmätyöskentely (työstöfoorumit), itsenäinen opiskelu, pienryhmä ja henkilökohtaiset ohjaukset, kirjallinen raportti, TBC

Sisältö ja sen jaksotus

Sisällöt
*Tulevaisuuksien tutkimuksen ja ennakoinnin lähtökohdat ja peruskäsitteet
*Megatrendit, trendit, heikot signaalit, PESTE
*Ennakointiprosessi ja ennakoinnin menetelmät
*Eri toimialojen palveluiden tulevaisuudet
*Tulevaisuuden ammatit, työt, tehtävät ja osaamiset

Lisätietoja opiskelijoille

Tulevaisuuden osaajat 2030 -opintojaksolla opiskelija oppii arvioimaan eritasoisten muutosvoimien ja -ajureiden vaikutusta työelämään, työhön ja osaamistarpeisiin. Hän oppii tarkastelemaan toimintaympä-ristöä tulevaisuuksista tietämisen intressistä käsin, tulkitsemaan tulevaisuuksiin vaikuttavia megatrendejä ja trendejä sekä muita signaaleja ja ilmiöitä sekä luonnostelemaan vaihtoehtoisia skenaarioita. Lisäksi opiskelija oppii hyödyntämään ennakointitietoa muun muassa tuote- ja palveluinnovaatioiden konsep-tointiin .
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle metodologisia valmiuksia tulevaisuuksien ennakointiin sekä toiminta- ja mikroympäristöjen monitorointiin. Lähi- ja etäopintojaksoilla painottuvat tulevaisuustut-kimuksen ja ennakointimenetelmät sekä palveluliiketoiminnalliset ja -strategiset ilmiöt. Opiskelija oppii hyödyntämään olemassa olevia määrällisiä ja laadullisia trenditutkimuksia, ennusteita ja skenaarioita sekä kokoamaan itsenäisesti tulevaisuusdataa. Hän oppii käyttämään tulevaisuuksien tutkimuksen työka-luja sekä oman työn että organisaation proaktiivisessa kehittämisessä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointikohteet AMK-opiskelijoille: Ennakkotehtävä, pienryhmätehtävä, aktiivinen työskentely Futures Platform –alustalla ja oppimistehtävä
Opintojakso arvioidaan Hylätty – 5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteeri – arvosana 1
Opiskelija havainnoi ilmiöitä tulevaisuuksien osaamisen ja työelämän näkökulmasta sekä käyttää tulevai-suuksien tutkimuksen avaintermejä, -metodeja ja -työkaluja. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuk-sien tutkimuksen ja tulevaisuuksien rakentamisen välillä.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteeri – arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa analysoida ilmiöitä tulevaisuuksien näkökulmasta, hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja tulevaisuuksien ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tule-vaisuuksien tutkimusta tulevaisuuksien palvelujen kehittämisessä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteeri – arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija hyödyntää kriittisesti reflektoiden myös kansainvälisiä julkaisuja, ideoi ja etsii luovia ratkaisuja käytännön esimerkeiksi tulevaisuuksien palveluissa. Hän myös hyödyntää luovasti meto-deja ja työkaluja ja arvioi kriittisesti omaa työtään