Tulevaisuuden osaajat 2030 (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BR87-3002
Toteutuksen perustiedot
Ajoitus
23.11.2020 - 28.11.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Verkkokampus
Toimipiste
Laurea Verkkokampus
Opetuskielet
- Suomi
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOY2), Yhteiset opinnot
Opettaja
- Susanna Kivelä
Vastuuopettaja
Susanna Kivelä
Ryhmät
-
TOY220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Yhteiset opinnot
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa:
- täydentää oman koulutusalan käsitteistöä ja kehittämisen menetelmiä ennakoinnin käsitteillä ja työkaluilla
- arvioida tulevaisuudessa tarvittavia työelämävalmiuksia oman osaamisen kehittämisen näkökulmasta
- kartoittaa ja analysoida tulevaisuuksista kertovaa tietoa
- soveltaa ennakointitietoa muun muassa tuote- ja palveluinnovaatioiden konseptointiin
Toteutustapa
Tulevaisuuden osaajat 2020 -opintojakso on osa Tulevaisuusviikkoa, joka on yhteinen 3AMK’n henkilöstölle ja opiskelijoille.
Aika ja paikka
Toteutusaika on 23.11-28.11.2020 Zoomissa: https://laurea.zoom.us/j/69095566529
Kaikki luennot nauhoitetaan. Pakollisena on osallistuminen työstöseminaariin pe 27.11 tai la 28.11.2020
Vastuuopettajat
V. A. Heikkinen, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Susanna Kivelä, yliopettaja, Laurea ammattikorkeakoulu
Päivi Käri-Zein, lehtori, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Jarmo Ritalahti, yliopettaja, Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Oppimisympäristössä https://moodle.3amk.fi/
on kaikki opetusta tukeva materiaalia ja tehtävänannot.
Lähdevinkkeinä:
Aaltonen, M. & Jensen, R. 2012. Mr. and Mrs. Future ja viisi suurta kysymystä. Helsinki: Talentum.
Aaltonen, M. (Eds.) 2010. Robustness. Anticipatory and adaptive human systems. Vol. 4. Leitchfield Park: Emergent Publications.
Aaltonen, M. 2007. The Third Lens. Multi-ontology Sense-making and Strategic Decision-making. Wiltshire: Ashgate.
Casti, J. Ilmola, L. Rouvinen, P. Wilenius, M. 2011. Extreme Events. https://www.etla.fi/wp-content/uploads/extreme_events.pdf
Geeniteknologia 2018. Eduskunnan tulevaisuusvaliokunnan julkaisu. 2/2018. Saatavissa https://www.eduskunta.fi/FI/tietoaeduskunnasta/julkaisut/Documents/tuvj_2+2018.pdf. (Luettu 14.9. 2018.)
Heikkinen-Moilanen, R. & Inkinen, S. (Toim.) 2011. Sanoja ja tekoja. Dynaamisen aluekehityksen haasteita ja tulevaisuuskuvia. Rovaniemi: Lapin yliopistokustannus.
Heikkinen, V. A. 2020. Huomisen palvelualat eli Service Business Foresight. Matkailu- majoitus-, ravitsemis-, ruoka-, wellness- ja elämysalojen tulevaisuuden haltuunotto. Oppimateriaalipaketti. Julkaisematon käsikirja. Helsinki: Haaga-Helia ammattikorkeakoulu.
Hiltunen, E. 2010. Weak Signals in Organizational Futures Learning http://hsepubl.lib.hse.fi/pdf/diss/a365.pdf
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Ennakotehtävän palautus 18.11.2020 mennessä.
Intensiiviviikko 23-28.11.2020
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Ennakkotehtävä, oppimistehtävä, avain-, teema- ja avain-, teema- ja mikroluennot + oppimateriaalipake-tit, artikkelit, Future´s Platform, pienryhmätyöskentely (työstöfoorumit), itsenäinen opiskelu, pienryhmä ja henkilökohtaiset ohjaukset, kirjallinen raportti, TBC
Sisältö ja sen jaksotus
Sisällöt
*Tulevaisuuksien tutkimuksen ja ennakoinnin lähtökohdat ja peruskäsitteet
*Megatrendit, trendit, heikot signaalit, PESTE
*Ennakointiprosessi ja ennakoinnin menetelmät
*Eri toimialojen palveluiden tulevaisuudet
*Tulevaisuuden ammatit, työt, tehtävät ja osaamiset
Lisätietoja opiskelijoille
Tulevaisuuden osaajat 2030 -opintojaksolla opiskelija oppii arvioimaan eritasoisten muutosvoimien ja -ajureiden vaikutusta työelämään, työhön ja osaamistarpeisiin. Hän oppii tarkastelemaan toimintaympä-ristöä tulevaisuuksista tietämisen intressistä käsin, tulkitsemaan tulevaisuuksiin vaikuttavia megatrendejä ja trendejä sekä muita signaaleja ja ilmiöitä sekä luonnostelemaan vaihtoehtoisia skenaarioita. Lisäksi opiskelija oppii hyödyntämään ennakointitietoa muun muassa tuote- ja palveluinnovaatioiden konsep-tointiin .
Opintojakson tavoitteena on antaa opiskelijalle metodologisia valmiuksia tulevaisuuksien ennakointiin sekä toiminta- ja mikroympäristöjen monitorointiin. Lähi- ja etäopintojaksoilla painottuvat tulevaisuustut-kimuksen ja ennakointimenetelmät sekä palveluliiketoiminnalliset ja -strategiset ilmiöt. Opiskelija oppii hyödyntämään olemassa olevia määrällisiä ja laadullisia trenditutkimuksia, ennusteita ja skenaarioita sekä kokoamaan itsenäisesti tulevaisuusdataa. Hän oppii käyttämään tulevaisuuksien tutkimuksen työka-luja sekä oman työn että organisaation proaktiivisessa kehittämisessä.
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointikohteet AMK-opiskelijoille: Ennakkotehtävä, pienryhmätehtävä, aktiivinen työskentely Futures Platform –alustalla ja oppimistehtävä
Opintojakso arvioidaan Hylätty – 5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Arviointikriteeri – arvosana 1
Opiskelija havainnoi ilmiöitä tulevaisuuksien osaamisen ja työelämän näkökulmasta sekä käyttää tulevai-suuksien tutkimuksen avaintermejä, -metodeja ja -työkaluja. Opiskelija ymmärtää yhteyden tulevaisuuk-sien tutkimuksen ja tulevaisuuksien rakentamisen välillä.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Arviointikriteeri – arvosana 3
Edellisen lisäksi opiskelija osaa analysoida ilmiöitä tulevaisuuksien näkökulmasta, hyödyntää kirjallisuutta ja käyttää sopivia metodeja ja työkaluja tulevaisuuksien ymmärtämiseksi. Opiskelija osaa hyödyntää tule-vaisuuksien tutkimusta tulevaisuuksien palvelujen kehittämisessä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Arviointikriteeri – arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija hyödyntää kriittisesti reflektoiden myös kansainvälisiä julkaisuja, ideoi ja etsii luovia ratkaisuja käytännön esimerkeiksi tulevaisuuksien palveluissa. Hän myös hyödyntää luovasti meto-deja ja työkaluja ja arvioi kriittisesti omaa työtään