Siirry suoraan sisältöön

Turvallisuuden hallinta ja kehittäminen rikosseuraamusalalla (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BR52-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.05.2022 - 30.05.2022

Ajoitus

01.08.2022 - 21.11.2022

Opintopistemäärä

10 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Antti Hamari

Vastuuopettaja

Antti Hamari

Ryhmät

  • TOS222SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S22, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa turvallisuusriskejä ja arvioida niiden seurausten merkitystä toimintaympäristön näkökulmasta
- käyttää riskienhallinnan menetelmiä ja kehittää niiden avulla tarkasteltavaa kohdetta
- arvioida inhimillisten tekijöiden merkitystä riskien toteutumisessa ja niiden hallinnassa
- laatia organisaation turvallisuussuunnitelman ja kehittää turvallisuuskulttuuria turvallisuusstrategian mukaisesti

Toteutustapa

Monimuotototeutus. Työelämäprojektit+luennot

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

3/2021 Selvitys Rikosseuraamuslaitoksen kyvystä vastata järjestäytyneen rikollisuuden aiheuttamiin haasteisiin
2/2021 Rikosseuraamuslaitoksen turvallisuuden ja valvontatyön ulkoinen arviointi
Kerko, P. 2001. Turvallisuusjohtaminen. Jyväskylä: PS-kustannus.
Paasonen, J. (toim.), Huumonen, T. & Paasonen, L. 2012. Oppilaitoksen turvallisuusjohtaminen. Helsinki: Tietosanoma.
Mäkinen, K. 2007. Organisaation strateginen kokonaisturvallisuus. Helsinki: Edita
Niemelä, P., Lahikainen, A. R. (toim.) 2000. Inhimillinen turvallisuus. Tallinna: Vastapaino
Reiman, T. & Oedewald, P. 2008. Turvallisuuskriittiset organisaatiot. Helsinki: Edita Publishing
Miettinen, J. E. 2002. Yritysturvallisuuden käsikirja. Helsinki: Talentum Media.
Virtanen, T. 2002. Four views on security. Väitöskirja. Espoo : Helsinki University of Technology
Immonen, Kallio, Koskinen, Rajamäki: Johda riskejä. Käytännön opas yrityksen riskienhallintaan. FINVA 2016 (tai vanhempi 2010)
Flink, A-L., Reiman, T. & Hiltunen, M. Heikoin lenkki – Riskienhallinnan inhimilliset tekijät.
Helsinki: Edita Prima
Simola, A. 2005. Turvallisuuden johtaminen esimiestyönä. Väitöskirjatutkimus. Oulu: Oulun
Yliopisto.
Katakri II. 2011. Kansallinen turvallisuusauditointikriteeristö. Helsinki: Puolustusministeriö.

Matikainen, K. 2007. KÄYTTÄYTYMINEN UHKATILANTEESSA – Poistumisreitin valintaan vaikuttavat sosiaalipsykologiset tekijät tulipalossa. Pro gradu - tutkielma. Helsinki: Helsingin yliopisto.
Luostarinen, J. 2018. Valmiussuunnittelu vankiloissa – valmiussuunnitelmarungon ja -oppaan luominen vankiloille. Opinnäytetyö. Tikkurila: Laurea-ammattikorkeakoulu.
Peltoniemi, K. & Virtanen, K. 2018. Työväkivaltatilanteet sekä niiden raportointi Turun vankilassa. Opinnäytetyö. Tikkurila: Laurea-ammattikorkeakoulu.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää pienryhmissä toteutettavat kaksi työelämäprojektia, jotka sisältävät turvallisuustyötä riskiehallintaprosessin mukaisesti. Loppuraportit esitetään asiakkaalle/johdolle seminaarissa. Toinen projekti toteutetaan Unescon maailmanperintökohteessa eli Suomenlinnassa (Suomenlinnan hoitokunta=saari ja sen valtion omistamat kohteet). Toinen kohde on tyypillisesti ollut suljettu vankila (vahvistusta odotetaan). Toteutuksessa on koronaepidemiasta johtuen ensi syksyllä joustoa, joten halutessaan opiskelijalla on mahdollisuus tehdä vastaavat projektit esim. omalle työpaikalle tms., Näistä on sovittava opettajan kanssa erikseen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

10 op = 270 opiskelijan työtuntia
Luennot ja luentotehtävät (1 op), HYV–HYL, läsnäolo 80 %, poissaolo korvattava
Työelämäprojekti 1 (Suomenlinnan hoitokunta) (4,5 op), T1 – K5, läsnäolo 100 %
Työelämäprojekti 2 (vankila) (4,5 op) T1 – K5, läsnäolo 100 %
Keskustele omista korvaavista projekteista opettajan kanssa

Sisältö ja sen jaksotus

Ajoitus löytyy lukkarikoneesta: https://lukkarit.laurea.fi/

Lukkarikoneessa näkyvät tunnit sisältävät kontaktiopetusta sekä itsenäistä työskentelyä.

Lopullinen ajoitus jaetaan pakollisessa aloituksessa, johon tutkintosäännön mukaan tulee osallistua ja lunastaa paikkansa. Aloituksessa käydään opintojakson sisällöt, ajoitus ja osasuoritukset sekä opiskelijan velvoitteet läpi.

Lisätietoja opiskelijoille

Yhteystiedot lisäkysymyksissä:

Antti Hamari
Yliopettaja / Principal Lecturer
Rikosseuraamusalan koulutuskeskus / Training Institute for Prison and Probation Services
Vernissakatu 2 A
PL 41, 01301 Vantaa
antti.hamari@om.fi
+358 50 4422 207

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Osaamisen arviointkriteereinä käytetään Laurea määrittelemiä I ja II vaatimustason osaamiskriteereitä. Turvallisuuden hallinnan ja kehittämisen opintojaksolla käytetään vaatimustasoa II.

AMK-TUTKINTO-OPISKELIJAN OSAAMISEN ARVIOINTIKEHIKKO
Arviointikehikossa on kaksi vaativuustasoa, vaativuustaso I ja vaativuustaso II. Moduulille/opintojaksolle/projektille määritellään vaativuustaso ennen toteutuksen aloittamista.
Arviointikehikon vaativuustasoilla osaaminen on kuvattu tasoille H/1, 3 ja 5. Syntyvää osaamista arvioidaan kokonaisvaltaisesti. Hyvä osaaminen (3) edellyttää myös tyydyttävän osaamisen saavuttamista ja vastaavasti kiitettävä osaaminen (5) myös tyydyttävän ja hyvän osaamisen arviointikriteereiden täyttymistä. Mikäli osaaminen ei täysin saavuta hyvää tasoa, mutta täyttää tyydyttävän tason kriteerit, määrittyy arvosanaksi 2. Vastaavasti arvosanan 4 opiskelija saa, mikäli osaaminen on hyvällä tasolla, mutta ei vielä kaikilta osin kiitettävää.

kts. lisää: https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Arviointikriteerit%20amk%20s2018-.pdf#search=arviointikriteerit