Siirry suoraan sisältöön

Työyhteisön johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BN59-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

29.11.2021 - 16.01.2022

Ajoitus

11.02.2022 - 27.05.2022

Opintopistemäärä

10 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Leppävaara, palvelu

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOP2), Palvelualat

Opettaja

  • Marjaana Marmo
  • Sini Setälä
  • Kaija Meriläinen

Vastuuopettaja

Sini Setälä

Ryhmät

  • TOP221SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S21, Palvelualat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- luonnehtia erilaisia näkökulmia johtamiseen ja johtamisen ulottuvuuksiin
- analysoida johtamista ja johtamisen periaatteita (visio, strategia, rakenne)
- arvioida henkilöstöjohtamista ja sen kehittämisen haasteita liiketoimintastrategian näkökulmasta
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä
- edistää työhyvinvointia

Toteutustapa

Lähiopetusta, tiimityöskentelyä, itsenäistä työskentelyä. Canvas-toteutus, arvioitavat tehtävät. Opintojakso sisältää työskentelyä lähiopetuspäivien välissä sekä ryhmätyötä. Aikataulu sekä toteutuksen osat täsmentyvät ensimmäisenä lähiopetuspäivänä.

Aika ja paikka

Aloituskerralla on pakollinen läsnäolo.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Hyppänen Riitta (2015) Esimiesosaaminen liiketoiminnan menestystekijä. Edita.

Lukupiiritehtävän lukumateriaali julkaistaan Canvasissa opintojakson alkaessa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

HOT käytännön mukaisesti. Lisätietoja Intrassa.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Lähipäivät.
Opintojakson ja tehtävien tarkempi aikataulu julkaistaan Canvasissa ennen jakson aloitusta. Opintojakso muodostuu lähiopetustunneista, kirjallisuuteen ym. lähdemateriaaliin tutustumisesta, ryhmätöistä ja -esityksistä. Aloituspäivänä on läsnäolopakko, jolla opiskelija varmistaa paikkansa jaksolla. Läsnäolopakko on myös mahdollisten vierailijaluennoitsijoiden luennoilla sekä opiskelijaesitysten ajankohtina.
Poissaolo johtaa lisätehtäviin, joista sovitaan yhdessä.
Tarkempi ohjelma sekä käytänteet esitellään aloituspäivänä ja julkaistaan myös Canvasissa. Muutokset alustavaan ohjelmaan ovat mahdollisia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- luonnehtia erilaisia näkökulmia johtamiseen ja johtamisen ulottuvuuksiin
- analysoida johtamista ja johtamisen periaatteita (visio, strategia, rakenne)
- arvioida henkilöstöjohtamista ja sen kehittämisen haasteita liiketoimintastrategian näkökulmasta
- soveltaa työlainsäädäntöä ja työehtosopimuksia
- analysoida ja kehittää omaa toimintaansa työyhteisön jäsenenä ja esimiehenä ja edistää työhyvinvointia.

Opintojaksolla perehdytään johtamisen ja esimiestyön kokonaisuuteen ja tarkastellaan sitä mm. seuraavista näkökulmista:
Johtaminen, johtajuus ja esimiestyö
Itsensä johtaminen
Esimies strategian jalkauttajana
Ryhmien ja tiimien johtaminen
Motivaatio, motivointi
Esimies työhyvinvoinnin johtajana
Työhyvinvointitoiminnan kehittämisen keinot
Omien esimiesominaisuuksien ja -taitojen tunnistaminen ja kehittäminen

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Noudatetaan Laurean yleisiä ohjeistusta arvioinnista.
Opintojakso arvioidaan asteikolla K5-T1, hylätty. Loppuarvosanan saaminen edellyttää, että kaikki oppimistehtävät on suoritettu hyväksytysti ja jätetty arvioitavaksi aikataulun mukaisesti.
Läsnäolo ja aktiivisuus jaksolla sekä annetussa aikataulussa pysyminen vaikuttavat opiskelijan loppuarvosaan. Lisäksi lehtorit antavat tarkemmat arviointiohjeet omista tehtäväkokonaisuuksistaan.
KIITETTÄVÄ
arvosana 5
Opiskelija osaa:
• Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
• Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
• Perustella toimintaa tutkitun tiedon avulla.
• Toimia itsenäisesti ja aloitteellisesti tavoitteiden suunnassa. Toiminta on usein joustavaa, järjestelmällistä, kehittämispainotteista, luovaa ja aktiivista.
• Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
• Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti.
• Edistää ryhmän toimintaa.
• Kriittisesti soveltaa ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.
HYVÄ
arvosana 3
Opiskelija osaa:
• Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
• Soveltaa työturvallisuusohjeita toiminnassaan.
• Perustella, vertailla ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla.
• Selviytyä itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
• Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
• Toimia ammatillisesti asiakastilanteissa.
• Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
• Perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.
TYYDYTTÄVÄ,
arvosana 1
Opiskelija osaa:
• Käyttää keskeisiä/yksittäisiä ja asianmukaisia ammattikäsitteitä sekä osoittaa perehtyneensä tietoperustaan.
• Toimia turvallisesti, joskin toiminta on usein kaavamaista/ kokeilevaa/ hapuilevaa/ omalähtöistä
• Noudattaa sääntöjä ja ohjeita sekä perustella toimintaansa annetuilla ohjeilla.
• Toimia ohjattuna asianmukaisesti.
• Käyttää opittuja tekniikoita ja malleja.
• Ottaa toiminnassaan asiakkaat huomioon.
• Toimia ryhmän jäsenenä.
• Toimia ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.