Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: TO00BL59-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
25.05.2020 - 01.08.2020
Ajoitus
24.09.2020 - 20.12.2020
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
1 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Laurea Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
20 - 40
Koulutus
- Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat
Opettaja
- Anne Hiller-Ikonen
- Anne Pirinen
Vastuuopettaja
Liisa Lassila
Ryhmät
-
TOS220SYTäydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- tunnistaa vastasyntyneiden ja pienten lasten mielenterveyden ongelmia ja ehkäistä niitä
- havainnoida ja tukea vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- vahvistaa vanhempien voimavaroja
- vahvistaa vanhempien mentalisaatiokykyä
Toteutustapa
Tikkurilan Laureassa monimuotototeutuksena
Kontaktiopetusta 3 x, joka toteutuu verkossa
Aika ja paikka
Tikkurilan kampus
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h.
Kontaktikerroilla on läsnäolovelvollisuus.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Verkkokeskustelu - ja tehtävät 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h
Sisältö ja sen jaksotus
Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus
Arviointiasteikko
Hyväksytty/Hylätty
Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Lisätiedot
Opintojakso on korvaa opintojakson R0368 Vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen.