Siirry suoraan sisältöön

Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: TO00BL59-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.05.2020 - 01.08.2020

Ajoitus

24.09.2020 - 20.12.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

1 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Hiller-Ikonen
  • Anne Pirinen

Vastuuopettaja

Liisa Lassila

Ryhmät

  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tunnistaa vastasyntyneiden ja pienten lasten mielenterveyden ongelmia ja ehkäistä niitä
- havainnoida ja tukea vauvan ja vanhemman välistä vuorovaikutusta
- vahvistaa vanhempien voimavaroja
- vahvistaa vanhempien mentalisaatiokykyä

Toteutustapa

Tikkurilan Laureassa monimuotototeutuksena
Kontaktiopetusta 3 x, joka toteutuu verkossa

Aika ja paikka

Tikkurilan kampus

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

VARHAISEN VUOROVAIKUTUKSEN KIRJALLISUUTTA:
Viinikka Anne (toim.): Mentalisaatio perheiden kohtaamisessa. Mannerheimin Lastensuojeluliitto. 2014.
· Gerhardt Sue: Rakkaus ratkaisee Varhaisen vuorovaikutuksen merkitys aivojen kehittymiselle. Edita. Helsinki 2008.
· Hughes Daniel A.: Tie traumasta tervehtymiseen Rakkauden herättäminen syvästi vaurioituneissa lapsissa. PT-Kustannus. Tampere 2006.
· Rusanen Erja: Hoiva, kiintymys ja lapsen kehitys. Finn Lectura. Porvoo 2011.
· Sinkkonen Jari & Kalland Mirjam (toim.): Varhaislapsuuden tunnesiteet ja niiden suojeleminen. WSOYpro. Helsinki 2011.
- Davis Hilton: Miten tukea sairaan tai vammaisen lapsen vanhempia. Sipoo 2003.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Toteutukseen liittyy VaVu- haastattelu.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Kontaktikertoja opintojaksolla on 3 x 4 h.
Kontaktikerroilla on läsnäolovelvollisuus.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Varhaisen vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen 5 op 135 h:
Tuntityöskentely 12 h
Teorian opiskelu ja kotitehtävien tekeminen 66 h
Verkkokeskustelu - ja tehtävät 27 h
Haastattelu ja raportointi 30 h

Sisältö ja sen jaksotus

Raskaudenaikaiset mielikuvat ja niiden merkitys vanhempi-vauva suhteen kehittymisessä
Vastasyntyneen ja pienen lapsen kehitys ja tarpeet, kiintymyssuhde
Riittävän hyvä vanhemmuus ja vauvan tarpeet
Pienten lasten mielenterveyden ongelmien ehkäisy
Kuuntelemisen taitojen harjoittelua
Auttamistaitojen harjoittelua
Auttamistyön tavoitteet ja vaiheet
Vanhemman ja auttajan välinen suhde
Auttajan ominaisuudet ja taidot
Ensimmäinen tapaaminen tavoitteet, sisältö ja taidot
Ongelman tutkiminen
Mielikuvat todellisuudesta ja olettamuksien testaaminen
Kyseenalaistamisen keinot ja tekniikka
Vanhempi vauva vuorovaikutuksen tarkkailu ja tukeminen
Tuen tarpeessa olevien perheiden tukeminen ja haastattelumallit
Riskiperheiden tunnistaminen, kiintymyssuhde ja vuorovaikutus

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Lisätiedot

Opintojakso on korvaa opintojakson R0368 Vuorovaikutuksen ja mentalisaation tukeminen.