Valmentava johtaminen (5 op)
Toteutuksen tunnus: SY00BR39-3003
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
28.11.2022 - 04.12.2022
Ajoitus
01.01.2023 - 31.07.2023
Opintopistemäärä
5 op
Virtuaaliosuus
4 op
TKI-osuus
5 op
Toteutustapa
20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus
Yksikkö
Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote
Toimipiste
Laurea Tikkurila
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
30 - 35
Koulutus
- Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila
Opettaja
- Ossi Salin
- Mikko Häkkinen
Ryhmät
-
SYV423KJSosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K23, Tikkurila
Osaamistavoitteet
Opiskelija osaa
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
- soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
- toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä
Toteutustapa
Lähiopetus Tikkurilan kampuksella
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin.
Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Aika ja paikka
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
20.01.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella
11.05.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella
Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus
Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.
Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Kupias, P. (2022): Työnohjaus ja coaching. Tukea työssä onnistumiseen. Gaudeamus.
Paakkanen, M. (2022): Empatian voima työssä. WSOY.
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S. (2022): Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.
Työelämäyhteistyö ja/tai TKI
Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).
Toteutuksen tärkeät päivämäärät
Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.
Kansainvälisyys toteutuksella
Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.
Sisältö ja sen jaksotus
Opintojakson oppimisalustana on Canvas.
Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Hylätty (0)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit