Siirry suoraan sisältöön

Valmentava johtaminen (5 op)

Toteutuksen tunnus: SY00BR39-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

01.01.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

4 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

20 % Lähiopetus, 80 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö D, Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

30 - 35

Koulutus

  • Sosiaali- ja terveysalan johtaminen (SYV4), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Ossi Salin
  • Mikko Häkkinen

Ryhmät

  • SYV423KJ
    Sosiaali- ja terveysalan johtaminen, yamk, K23, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida työelämän muutoksen luomia haasteita sosiaali- ja terveysalalla
- soveltaa valmentavan johtamisen tietoperustaa ja menetelmiä monikulttuurisessa toimintaympäristössä
- toteuttaa tavoitteellista yksilö- ja ryhmävalmennusta erilaisissa toimintaympäristöissä
- toimia valmentavana johtajana sosiaali- ja terveysalan työyhteisössä

Toteutustapa

Lähiopetus Tikkurilan kampuksella

Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin.
Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

Aika ja paikka

Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

20.01.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella
11.05.2023 09.00 - 16.30 Tikkurilan kampuksella

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opintojakson perusteos. Suositellaan jokaiselle osallistujalle.
Hirvihuhta, H. (2006). Coaching: Valmenna ja sparraa menestykseen. Tammi.

Kirjallisuutta josta voi lähteä liikkeelle:
Carlsson, M., Forssell, C. (2017): Esimies ja coaching. Oivaltava coaching johtamisen Tietosanoma.
Furman, B., Ahola, T. (2007): Onnistuminen on joukkuelaji. Reteaming valmentajan käsikirja. Lyhytterapiainstituutti oy.
Furman, B., Ahola, T. (2012): Tuplatähti. Työpaikan hyvä henki ja kuinka se tehdään. Tammi.
Furman, B., Ahola, T. (2013): COOPERATION - Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään. Lyhytterapiainstituutti. (Myös vanhempi painos käy: Ratkaisukeskeinen työyhteisö ja kuinka se tehdään)
Kupias, P. (2022): Työnohjaus ja coaching. Tukea työssä onnistumiseen. Gaudeamus.
Paakkanen, M. (2022): Empatian voima työssä. WSOY.
Ristikangas, M-R., Grunbaum, L. (2016): Valmentava esimies. Alma Talent.
Ristikangas, M-R., Ristikangas, V. (2017): Valmentava johtajuus. Alma Talent.
Ruutu, S. (2022): Coachin työkalupakki. Alma Talent.
Ruutu, S., Salmimies, R. (2016): Työnohjaajan opas. Valmentava ja ratkaisukeskeinen työote.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Opintojakso sisältää projektiosuuden aidossa työelämän ympäristössä (valmennus).

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Katso ajantasainen aikataulu Pakin kalenterista tai Tuudo-sovelluksesta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Opintojaksolla hyödynnetään monipuolisesti kansainvälistä kirjallisuutta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op, kokonaistyömäärä on 135 tuntia.

Sisältö ja sen jaksotus

Opintojakson oppimisalustana on Canvas.

Sisältö / oppimistapahtumat
- opintojakson henkilökohtainen tavoitteistaminen
- oman johtamis- ja valmennusfilosofian kehittäminen
- voimavaraistava valmentaminen ja johtaminen
- työyhteisön valmentaminen
- valmennusprojektin suunnittelu, toteutus ja arviointi
- identiteetit ja johtamisen narratiivit työyhteisössä
- valmentava johtajuus työviihtyvyyden ja työhyvinvoinnin vahvistamisessa
Opiskelijat toteuttavat yksin tai pienryhmässä valmennusprosessin aidossa työelämäympäristössä ja laativat toteutuksesta raporti. Raportissa tulee käyttää Laurean ohjetta lähdeviitteiden merkitsemisestä ja opinnäytetyöohjetta soveltuvin osin. Raportti arvioidaan asteikolla hyl. / 1-5.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Hylätty (0)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opintojaksolla käytetään Laurea-ammattikorkeakoulun YAMK-opintojaksojen arviointikriteerejä.
https://www.laurea.fi/dokumentit/Documents/YAMK_Osaamisen_arviointikriteerit_Laurea2011.pdf#search=arviointikriteerit