Siirry suoraan sisältöön

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 4 (13 op)

Toteutuksen tunnus: SH00BT00-3009

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

28.11.2022 - 04.12.2022

Ajoitus

03.03.2023 - 31.07.2023

Opintopistemäärä

13 op

TKI-osuus

13 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Porvoo, sote

Toimipiste

Laurea Porvoo

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 40

Koulutus

  • Sairaanhoitajakoulutus (SHP2), Laurea Porvoo

Opettaja

  • Tiina Himmelroos
  • Ann-Marie Suvisaari

Vastuuopettaja

Tiina Himmelroos

Ryhmät

  • SHP221SA
    Sairaanhoitajakoulutus, monimuotototeutus, S21, Porvoo

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- arvioida eri elämänvaiheissa ja -tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
- soveltaa asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
- arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
- toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
- arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
- analysoida ja arvioida lapsipotilaan, perheiden sekä ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuja ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
- arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi

Lisäksi terveydenhoitajiksi opiskeleville lisätty tavoite 1.1.2025 alkaen. Opiskelija osaa
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida ryhmäohjausta yhdessä asiakkaan ja muiden toimijoiden kanssa

Sisältö

Harjoittelun teema: Kliinisen hoitotyön näyttöön perustuva päätöksenteko eri ikäryhmien ja haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden hoitotyössä.

Harjoittelun LbD-tehtävä: Näyttöön perustuva hoitotyö
- Ns. Auditointitehtävä/ Kliinisen tutkimuskysymyksen muodostaminen (esim. PICO/PICoa/PCC), tutkimustiedon haku, hoitotyön käytäntöjen kriittinen arviointi ja vertailu, johtopäätösten tiivistäminen ja suullinen esittäminen harjoitteluympäristössä.

Toteutustapa

Kliininen harjoittelu 12 op
-harjoittelun sisältö: kotihoito, perhehoitotyö,(äitiyshuollon ja lasten direktiivi)

Äitiyshuollon direktiivi1 op
osana kliinistä harjoittelua tai vierailu/haastattelu ja tehtävät Canvasissa.

SOPIVIA HARJOITTELUPAIKKOJA

Kotihoidon yksiköllä tarkoitetaan terveys- ja hyvinvointikeskusten tai yksityisten palvelutuottajien kotihoidon yksiköitä, kotisairaalaa, lasten kotisairaala, akuuttikotihoito 24/7 (EVA –erityistason vastaanotto kotona).
Perhehoitotyön yksiköllä tarkoitetaan alla mainittuja paikkoja
• Sairaanhoitajan vastaanotot terveysasemilla. Varmistakaa, että asiakkaat ovat vauvasta vaariin. Harjoittelutavoitteissa tulee olla myös lasten hoitotyön tavoitteita.
• Lasten ja nuorten hoidon yksiköt (esim. perhekeskukset, lasten ja nuorten osastot ja poliklinikat, vammaisten hoitopaikat, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, erityisoppilaitokset, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, matalan kynnyksen paikat. kouluterveydenhuolto, opiskeluterveydenhuolto, neuvola ja työterveyshuolto
• Äitiyshuollon yksiköt
• Naistentautien osastot ja poliklinikat
• Erityistä tukea lapsille, nuorille ja perheille tarjoavat organisaatiot (esim. erityisoppilaitokset, sosiaalihuollon ja lastensuojelun yksiköt, matalan kynnyksen paikat)
• Turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskukset (lapsia ja/tai lapsiperheitä)
• Kolmas sektori ja vapaaehtoistyö (esim. väestöliitto)
ja muut sopivat paikat

Aika ja paikka

Harjoitteluiden toimipisteet

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Äitiyshuollon direktiivi1 op
osana kliinistä harjoittelua tai vierailu/haastattelu ja tehtävät Canvasissa.

Voit varata harjoittelun haluamassasi järjestyksessä,
1. kotihoito ja 2. perhehoitotyö/ 1. perhehoitotyö ja 2. kotihoito

Laurean tutkintosäännön mukaisesti ”Kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opinnosta vastaava opettaja tai muu tehtävään nimetty henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja pääsääntöisesti samaa arviointiasteikkoa kuin vastaavalla opintojaksolla tai -kokonaisuudella. Opiskelijalla on oikeus hakea osaamisen tunnustamista riippumatta siitä, missä, miten ja milloin osaaminen on hankittu. Opiskelija voi hakea myös työssä hankittavan osaamisen tunnistamista osaksi tutkintoa (työn opinnollistaminen). ... Opiskelija vastaa osaamisen osoittamisesta, todistamisesta ja riittävien tietojen toimittamisesta. Osaamisen arvioivat opiskelija ja näytön vastaanottava ohjaaja yhdessä. ” Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Kansainvälisyys toteutuksella

Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kliininen harjoittelu 12 op: 12op = 12X27h = 324h

Äitiyshuollon direktiivi 1op = 1x27h = 27h
-Harjoittelun LbD-tehtävä, info/reflektio

Sisältö ja sen jaksotus

Kliininen harjoittelujakso

Harjoittelu 1: 13.3.-7.4. 2023
Harjoittelu 2:1.5. -26.5.2023

Lisätietoja opiskelijoille

Ammattitaitoa edistävään harjoitteluun 4 voi mennä, kun edellisten moduulien 1-3 harjoittelut/teoriaopinnot ovat pääosin suoritettuina ja 4 moduulin teoriaopinnot pääosin suoritettu ja lääkelaskut suoritettu hyväksytysti.
-Äitiyshuollon, kotihoidon ja lasten hoitotyön harjoittelut pakollisia jossakin opiskeluvaiheessa (Eu -direktiivi)
-Rikosrekisteri ote, jos harjoittelupaikkasi asiakkaat ovat alle 18 –vuotiaita ("vauvasta vaariin"). Ohjeet löydät Canvas työtilasta "Terveysalan harjoittelu".
-Rokotukset kuntoon: tuhkarokko, hinkuyskä dTap, vesirokko, kausi-influenssa, hepatiitti. Ohjeet löydät "Terveysalan harjoittelu" -työtilasta

Opiskelija osaa:

arvioida eri elämänvaiheissa ja –tilanteissa olevien potilaiden hoidon ja palveluiden tarvetta ja tukea heidän toimintakykyään ja voimavarojaan
suunnitella, toteuttaa ja arvioida eri elämänvaiheissa olevan potilaan (lapsi, nuori, iäkäs, raskaana oleva ja synnyttänyt, haavoittuvassa asemassa olevat asiakkaat) hoitotyötä tutkimustietoa ja suosituksia soveltaen
soveltaa asiakaslähtöisiä työmenetelmiä tunnistaakseen haavoittuvuutta lisääviä tekijöitä ja parantaakseen asiakkaan osallisuutta
arvioida ja kehittää vuorovaikutustaitojaan ja hoitosuhdetta eri asiakasryhmien kanssa vaativissa asiakas- ja vuorovaikutustilanteissa
toteuttaa ja arvioida lääkehoitoa turvallisesti huomioiden potilaan erityispiirteet
arvioida potilaan tarpeita seksuaali- ja lisääntymisterveyden näkökulmasta ja käsitellä niihin liittyviä asioita potilaan kanssa
analysoida ja arvioida lapsipotilaan, perheiden, ikääntyvän ja vammaispotilaan palvelupolkuja ja ehdottaa ratkaisuja hoidon ja tuen tehostamiseksi
arvioida moniammatillisen yhteistyön onnistumista ja hyödyntää sitä potilaan ja tämän perheen parhaaksi

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiasteikko vaatimustaso 2
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Opiskelijan, joka ei ole osoittanut osaamistaan arviointikriteeristön edellyttämällä hyväksytyllä tasolla, tulee täydentää suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn suorituksen voi uusia kaksi kertaa. (Laurean tutkintosääntö.)

Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Ouriginalin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu 4, 12 op
- Hyväksytty/hylätty/täydennettävä

-Äitiyshuollon direktiivi 1 op
- Hyväksytty/hylätty/täydennettävä

Esitietovaatimukset

Opiskelijan tulee olla osallistunut aktiivisesti opintojaksolle "Lääkehoito ja lääkelaskut 4" ja läpäissyt hyväksytysti lääkelaskut ennen harjoittelun alkamista.