Heli Karjalainen
67% Lähiopetus, 33% Etäopetus
Opiskeluun kuuluva materiaali on pääsääntöisesti Canvas -alustalla. Luennot tallennetaan Canvasiin.
Opintojakso sisältää opintoja näyttöön perustuvan hoitotyön, viestinnän ja hoitotyön etiikan alueilta.
Opetus tapahtuu osin kampuksella lähiopetuksena ja osin verkossa (Canvas).
Viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelu- ja ilmoitusalustoilla.
Lukukauden lopussa on valtakunnallinen tietotesti.
Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
- vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
- koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
- raportoida sovitulla tavalla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
- etsiä tietoa eri tietolähteistä
- raportoida
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- ennakoida ohjaustarpeitaan
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
- toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
- osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
- hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
- toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
- suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- toimia tavoitteellisesti ryhmässä
- suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
- perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia ryhmän jäsenenä
- suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
- toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
- noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
01.08.2022 - 31.12.2022
23.05.2022 - 29.05.2022
20 - 40
Laurea Tikkurila, sote
Eija Okker-Tikkunen, Monika Cseh, Saara Laakso
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
Jos opinnon toteutustapaa on oleellisesti muutettu, hyödyntää opettaja toteutuksen laadun arvioinnissa opetuksen laatukriteereitä.
Sairaanhoitajakoulutus (SHV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
1 op
H-5
Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta
Opintojakso on laajuudeltaan 3op. 1op on laskennallisesti 27h opiskelijan työaikaa.
Osa 1. Näyttöön perustuva hoitotyö 1op / Eija Okker-Tikkunen (vastuulehtori)
Osa 2. Tiedonhaku 0op (sis. ed. opintoon) / Monika Cseh
Osa 3. Hoitotyön filosofiset ja eettiset perusteet 1op / Eija Okker-Tikkunen
Osa 4. Kirjallinen ja suullinen viestintä 1op /
Näyttöön perustuvassa hoitotyössä opiskellaan, mitä on näyttöön perustuva tieto, miten sitä haetaan eri tietokannoista ja missä sitä käytetään.
Hoitotyön filosofiset ja eetiset perusteet sisältävät mm.etiikan peruskäsitteet sekä hoitotyötä ohjaavat eettiset periaatteet. Lisäksi keskustellaan hoitotyön eettisyyteen liittyvistä osa-alueista, mm. kollegiaalisuus, ammattieettiset ohjeistukset.
Viestinnän osiossa perehdytään mm. tieteelliseen kirjoittamiseen. Palautettavia tehtäviä ovat testit ja essee. Testit ja tehtäväannot ovat Canvasin työtilassa.
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI: - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - etsiä tietoa eri tietolähteistä - raportoida AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN: - toimia ohjattuna opiskeltavia taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa - ottaa vastaan ohjausta RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS: - toimia ryhmän jäsenenä - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI: - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja –tilanteita selittäessään - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa - raportoida sovitulla tavalla AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN: - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS: - toimia tavoitteellisesti ryhmässä - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
Opiskelija osaa: AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI: - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa - raportoida ja viestiä ammattimaisesti AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN: - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta - ennakoida ohjaustarpeitaan - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS: - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden