•   Johdanto näyttöön perustuvaan hoitotyöhön SH00BS76-3003 01.08.2021-31.12.2021  3 op  (SHF221SA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - määritellä, mitä näyttöön perustuva tieto tarkoittaa, miten sitä tuotetaan, tiivistetään ja levitetään
    - kuvata sairaanhoitajan/terveydenhoitajan roolin näyttöön perustuvassa hoidossa ja sitoutuu toteuttamaan sitä
    - kuvata eri tiedon lajien merkitystä terveyspalveluiden asiakastilanteissa ja näyttöön perustuvassa hoitotyössä
    - hakea tietoa yleisimmistä terveystieteiden tietokannoista
    - arvioida kriittisesti eri tiedonlähteitä ja aineiston luotettavuutta
    - lukea ja hyödyntää tutkimustietoa
    - tunnistaa tekijänoikeuksiin liittyvät perusteet ja osaa viitata lähteisiin
    - soveltaa perusraportoinnin ja tutkivan kirjoittamisen perusteita
    - esittää tietoa eri tavoilla kohderyhmä ja tarve huomioiden
    - esiintymistaidon perusteet ja osaa hyödyntää niitä
    - asennoitua myönteisesti tutkimusta ja näyttöön perustuvaa hoitotyötä kohtaan
    - keskustella ihmisoikeuksien, hoitotyön arvojen, eettisten periaatteiden ja ohjeiden merkityksestä hoitotyössä ja omassa työskentelyssään
    - tunnistaa eettisten ristiriitojen olemassaolon ja esittää niihin perusteltuja ratkaisuja

    Vastuuopettaja

    Anne Makkonen

    Toteutusmuoto

    34% Lähiopetus, 66% Etäopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Canvaksen verkkokurssien materiaalit näet Canvaksesta kyseisten tehtävien kohdalta.

    Toteutustapa

    Opintojakso sisältää opintoja näyttöön perustuvan hoitotyön, viestinnän ja hoitotyön etiikan alueilta. Opetus tapahtuu osin kampuksella lähiopetuksena ja osin verkossa (Canvas). Tehtävien erillisen aikataulun näet Canvaksen kalenterista.
    Viestintä tapahtuu pääasiassa Canvaksen keskustelualueen kautta. Henkilökohtaisissa ja kiireellisissä asioissa laita opintojakson opettajalle viestiä sähköpostilla.

    Lukukauden lopussa on valtakunnallinen tietotesti.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön (Laurean tutkintosääntö).

    [Kirjaa tähän keskeiset tiedot arvioinnista, kuten arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta.
    Alla olevat kriteerit, voit jättää tähän kohtaan tai halutessasi siirtää arviointikriteerit -kohtiin. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]

    Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason I mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää monipuolisesti ammattikäsitteitä
    - vertailla ja valita tarkoituksenmukaista tietoa
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja tilanteita selittäessään
    - koota tietoa ja hyödyntää tietoperustaansa
    - raportoida sovitulla tavalla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää keskeisiä ammattikäsitteitä eri työkäytänteitä ja -tilanteita selittäessään
    - etsiä tietoa eri tietolähteistä
    - raportoida

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahojen kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
    - ennakoida ohjaustarpeitaan

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia opittuja taitoja ja menetelmiä käyttäen
    - toimia ammatillisesti asiakkaiden ja/tai yhteistyötahojen kanssa ja tunnistaa heidän tarpeensa
    - osallistua ohjaukseen ja hyödyntää sitä

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän toimintaa ja ilmapiiriä
    - hallita ajankäyttöään tehden sovitut tehtävät työssä vaadittavalla laatutasolla
    - toimia vastuullisesti ja soveltaa opittuja taitoja ja menetelmiä
    - suunnitella ja arvioida toimintaansa turvallisuus ja/tai eettiset näkökulmat huomioiden

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - toimia tavoitteellisesti ryhmässä
    - suunnitella ja hallita oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - havaita turvallisuuteen liittyviä riskejä
    - perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia ryhmän jäsenenä
    - suunnitella ohjatusti oman työn etenemistä ja ajankäyttöä
    - toimia turvallisesti ja ammattieettisten periaatteiden mukaisesti
    - noudattaa annettuja ohjeita ja sääntöjä

    [Jätä soveltuvilta osin:] Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa. Hylätyn tentin tai muun suorituksen voi uusia kaksi kertaa. Varsinaiseen tenttiin osallistumatta jättäminen lasketaan yhdeksi suorituskerraksi. (Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu. [Urkundin käytöstä tehtävien tarkistuksen yhteydessä opettaja kertoo erikseen.]

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Suorituskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.08.2021 - 31.12.2021

    Ilmoittautumisaika

    24.05.2021 - 30.05.2021

    Ryhmä(t)
    • SHF221SA
    Paikkoja

    20 - 40

    Yksikkö

    Laurea Lohja, sote

    Opettaja(t)

    Anja Mertanen, Anne Makkonen

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.


    Soveltuu avoimen AMK:n opintoihin.

    Koulutus

    Sairaanhoitajakoulutus (SHF2), Laurea Lohja

    Toimipiste

    Laurea Lohja

    T&K osuus

    1 op

    Virtuaaliosuus

    2 op

    Arviointiasteikko

    H-5

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    Laurean tutkintosäännön mukaisesti kaikilla opiskelijoilla on oikeus osaamisensa näyttämiseen. Aloitteen hankitun osaamisen tunnistamisesta ja tunnustamisesta tekee opiskelija. Osaamisen tunnistaa ja tunnustaa opintototeutuksesta vastaava opettaja tai muu korkeakouluyksikön johtajan nimeämä henkilö. Arvioinnissa noudatetaan samaa arviointikriteeristöä ja arviointiasteikkoa kuin opintojaksolla. Katso lisätietoa opiskelijaintrasta

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Viestinnän tehtävä linkittyy työelämän tarpeeseen.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Tarkista tentin päivämäärä Pakista. Tentti on mahdollista uusia kaksi kertaa. Nämä kerrat ovat kaksi seuraavaa Laurean uusintatenttipäivää.


    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Laurean tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktiivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Opintojakso on laajuudeltaan 3op. 1op on laskennallisesti 27h opiskelijan työaikaa.

    Viestintä 1op
    Näyttöön perustuva toiminta 1op
    Hoitoyön etiikka 1op

    Sisältö ja sen jaksotus

    Näyttöön perustuvan toiminnan osiossa käydään läpi näyttöön perustuvaa tietoa ja opsikellaan sen etsimistä ja hyödyntämistä.
    Hoitotyön etiikan osiossa omaksutaan hoitotyötä ohjaavat eettiset periaatteet ja harjoitellaan eettisen ongelman ratkaisua. Lisäksi keskustellaan hoitotyön eettisyyteen liittyvistä osa-alueista, mm. kollegiaalisuus, ammattieettiset ohjeistukset jne.
    Viestinnän osiossa perehdytään mm. tieteelliseen kirjoittamiseen. Palautettavia tehtäviä ovat testit ja essee. Testit ja tehtäväannot ovat canvasin työtilassa. Ennen ensimmäistä viestinnän tuntia perehdy esseen tehtäväantoon ja lue ennakkotehtävän teksti huolella.