Siirry suoraan sisältöön

Päivystyspotilaan hoitotyö ja hoitoympäristö (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0402-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 25.12.2019

Opintopistemäärä

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 30

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Anne Makkonen
  • Tanja Hakkarainen

Vastuuopettaja

Hannele Moisander

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- tehdä ensiarvion päivystyspotilaasta
- suunnitella ja ehdottaa päivystyspotilaan elintoimintojen tutkimisen, tarkkailun ja ylläpidon menetelmiä potilaslähtöisesti ja huomioiden keskeisten erityisryhmien tarpeet (vanhukset, sisätautipotilaan, neurologiset potilaat, kirurgiset potilaat, lapsipotilaat, psyykkiset potilaat)
- arvioida ja ennakoida päivystyspotilaan elintoimintoja ja mahdollisia muutoksia elintoiminnoissa
- dokumentoida ja raportoida päivystyspotilaan tilanteesta ja hoidosta
- suunnitella ja soveltaa päivystyspotilaan ja hänen läheisensä ohjauksen ja psyykkisen tuen menetelmiä
- soveltaa puhelinohjauksen keskeisiä periaatteita päivystyshoitotyössä
- soveltaa päivystystyön ympäristössä keskeisiä vuorovaikutuksen ja konsultaation menetelmiä
- kuvata ja suunnitella moniammatillista verkostoyhteistyötä päivystyshoitotyön ympäristöissä
- kuvata päivystyspotilaan hoito- ja palvelupolun kehittämistarpeita ja suunnitella näyttöön perustuvia toimenpiteitä päivystyspotilaan hoidon laadun, turvallisuuden ja taloudellisuuden parantamiseksi
- arvioida kriittisesti ja kehittää omaa osaamistaan ja toimintavalmiuttaan päivystyspotilaan hoitotyössä
- kuvata eettisiä ongelmia ja toimia eettisten periaatteiden mukaisesti päivystystyön ympäristössä

Toteutustapa

Opintojakso toteutetaan lähiopetuksena, sisältäen
asiantuntijaluennot
learning-Cafe
työpajat
simulaatiot
oppimispäiväkirja
ryhmä-/yksilötentti

Aika ja paikka

Koko opintojakson opinnot toteutetaan Vantaan kampuksella (Ratatie 22,01300 Vantaa)

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Opiskelu- ja tenttimateriaali annetaan työpajojen ja luentojen yhteydessä. Opiskelja velvoitetaan olemaan oma-aloitteinen tiedon hakija.
•Oppimispäiväkirjaa kirjoitetaan oman oppimisen tueksi luentojen /opetuksen yhteydessä ja oppimispäiväkirjasta voi tarkentaa myös tenttiä varten ydinasioita, joita on käsitelty opintojakson aikana.
•Kaikki opetusmateriaali ei tule sellaisenaan Optimaan, koska opetus tapahtuu pääasiassa työpajoissa.
Optima-tilaan lisätään opintojakson aikana aiheeseen liittyviä artikkeleita, joita opinnoissa hyödynnetään.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Suoritustapa on ryhmätentti tai yksilötentti.
Ryhmätenttiin osallistuminen edellyttää kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/simulaatioihin osallistumista.
Mikäli opiskelija ei ole osallistunut kaikkiin lähiopetuksiin ja työpajoihin/ simulaatioihin, tentti suoritetaan yksilötenttinä.
Korvaavia tehtäviä poissaoloista ei oteta vastaan.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Asiantuntijaluennoitsijat ja Laurean alumnit työelämästä.
Learning cafe -menetelmä päivystyshoitotyön toimintaympäristön kehittämisen näkökulmasta.
LbD ja simulaatiointegraatio.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aikataulu tarkentuu myöhemmin
Opintojakson ensimmäinen tentti suoritetaan Tikkurilan kampuksella ja kaksi opintojaksoon kuuluvaa uusintatenttiä voi tehdä kaikilla Laurean kampuksilla.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson kuormitus (5op) esitetään opintojakson alkaessa.

Sisältö ja sen jaksotus

-Turvallinen hoitoympäristö päivystysolosuhteissa
Luento tai työpaja, osassa ulkopuoliset luennoitsijat:
-Lapset päivystyspoliklinikalla: Lasten traumat, vanhempien kohtaaminen & lasten lääkehoidon erityispiirteet
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: traumat, intoksikaatio, neurologia, tajuton potilas
-Lääkehoito päivystyspoliklinikalla
-Kirjaaminen päivystyspoliklinikalla
-Akuutissa kriisissä olevan potilaan/omaisen kohtaaminen
-Hoidon tarve kohtaiset aihealueet & potilaan tutkiminen: sydän, diabetes, hengitysvajaus, astma, pneumonia, keuhkoembolia, sepsis
-lastoitus & teippaus sekä silmävammojen ja oireiden tutkiminen ja hoito
-Hoidon tarpeen arviointi puhelimitse
-Ensihoidon toiminta päivystyspotilaan hoidossa ennen poliklinikalle saapumista. Saumaton hoitopolku
-Vanki potilaana
Learning cafe/ käsiteltävät aiheet:
Turvapaikanhakijat ja pakolaiset, lainsäädäntö, päivystyspotilaan hoitopolun haasteet, päivystyspotilaan hoidon laadun kehittäminen, sairaala -triage, turvallisuuden kehittäminen (potilas) & turvallisuuden kehittäminen (henkilökunta)
Simulaatiosairaala:
Jokainen osallistuu vain yhteen päivään. Päivät varataan myöhemmin lähetettävän Doodlen linkin kautta.

Lisätietoja opiskelijoille

Ennen opintojakson alkua kertaa Akuuttihoitotyön erityispiirteet opintojakson R 0403 sisältö sekä anatomian ja fysiologian perusteet.
Mikäli ei ole suorittanut opintojaksoa Akuuttihoitotyön erityispiirteet R 0403 tai muita vastaavia täydentäviä opintoja,osaaminen on todennettava näytöllä. Näyttö sovitaan erikseen moduulivastaavien Nanna Peltosaaren ja Hannele Moisanderin kanssa yhdessä.
Näyttö ei vaikuta opintojakson arvosanaan.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

•Opintojaksolla hyödynnetään jatkuvan arvioinnin menetelmää, jossa aktiivinen osallistuminen työpajoissa ja luennoilla, sekä oppimispäiväkirjan tuottaminen reflektiivisesti. Ammatillinen vuorovaikutus voi osaltaan korottaa arvosanaa
•Opintojakso arvioidaan EQF-6 tason mukaisesti (Laurean arviointikriteerit, loppuvaiheen opiskelija)
Opintojakson Laurean mukainen arviointitaso on II

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

•Käyttää systemaattisesti ammattikäsitteitä.
•Noudattaa työturvallisuusohjeita vastuullisesti ja itsenäisesti.
•Perustella ja analysoida toimintaansa yleisillä ohjeilla sekä tutkitun tiedon avulla.
•Toimia ammatillisesti ja vastuullisesti ennakoimattomissa asiakas- ja ongelmatilanteissa.
•Toimia itsenäisesti erilaisissa tehtävissä kulloisessakin toimintaympäristössä.
•Soveltaa monipuolisesti opittuja tekniikoita ja malleja.
•Toimia asiakaslähtöisesti ja tilanteenmukaisesti sekä ymmärtää asiakastarpeita.
•Toimia ryhmässä tavoitesuhteisesti.
•Toimia ja perustella toimintaansa ammattieettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

•Käyttää asiantuntevasti ammattikäsitteitä.
•Huolehtia omasta ja työyhteisönsä työturvallisuudesta sekä havait- see kehittämiskohteita.
•Valita toimintatapoja tutkitun tiedon ja ohjeistuksen perusteella.
•Toimia systemaattisesti ja kriittisesti tavoitteiden suunnassa mo- nimutkaisissa tilanteissa. Toiminta usein joustavaa, järjestelmäl- listä, luovaa ja aktiivista.
•Valita toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja ja perustella valintansa.
•Priorisoida ja ylläpitää asiakkuuksia/asiakassuhteita.
•Edistää ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita toiminnassaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Käyttää asiantuntevasti ja laaja-alaisesti ammattikäsitteitä sekä hallitsee kokonaisuuksia.
•Kehittää toimintaympäristönsä työturvallisuutta.
•Kehittää toimintatapoja vertailemalla, yhdistelemällä ja valitse- malla tutkittua tietoa.
•Toimia aloitteellisesti ja innovatiivisesti tavoitteiden mukaan. Toiminta pääsääntöisesti uutta luovaa, työelämää kehittävää ja selkeän ammatillista.
•Valita, yhdistellä ja kehittää toimintaan soveltuvia tekniikoita ja malleja.
•Toimia aloitteellisesti ja vastuullisesti asiakassuhteissa sekä ym- märtää asiakkuuden merkityksen kokonaisuuden kannalta.
•Kehittää ja uudistaa monialaisen/-ammatillisen ryhmän toimintaa.
•Soveltaa kriittisesti ammattieettisiä periaatteita monimutkaisissa ja ennakoimattomissa tilanteissa.