Siirry suoraan sisältöön

Työvälineitä perheiden tukemiseksi sosiaali -ja terveysalalla (5 op)

Toteutuksen tunnus: R0369-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

25.11.2019 - 05.01.2020

Ajoitus

22.01.2020 - 04.03.2020

Opintopistemäärä

5 op

Virtuaaliosuus

2 op

TKI-osuus

2 op

Toteutustapa

60 % Lähiopetus, 40 % Etäopetus

Yksikkö

Laurea Yhteinen

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Koulutus

  • Laurea täydentävä osaaminen, amk-tutkinto (TOS2), Terveys- ja hyvinvointialat

Opettaja

  • Liisa Lassila
  • Anne Hiller-Ikonen

Ryhmät

  • TOS219SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S19, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa:
- tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
- käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
- ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen

Toteutustapa

Sisältö:
Ratkaisu- ja voimavarakeskeinen ajattelutapa.Ennaltaehkäiseviä menetelmiä perheiden
kanssa työskenneltäessä sosiaali- ja terveysalalla. Mm. perhe- ja paripsykoterapeutti Outi Ståhlberg kouluttaa osallistujat Lapset puheeksi menetelmään. Todistuksen Lapset puheeksi menetelmästä saa, jos on läsnä ko. koulutuspäivät (kesto kaksi päivää).
Osaamistavoitteet:
tunnistaa ehkäisevän perhetyön/-hoitotyön menetelmiä
käyttää ja soveltaa erilaisia menetelmiä perheiden kanssa
ymmärtääperheiden osallisuuden ja voimavarojen merkityksen
Toteutustapa- ja oppimisympäristö:
Kontaktiopetus, ryhmä- ja yksilötehtävät

Aika ja paikka

Tammi- maaliskuu 2019 Laurea Tikkurila

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Ilmoitetaan opintojaksolla

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Outi Ståhlberg
Kuntoutussuunnittelija
Perhe- ja paripsykoterapeutti (Valvira)
Mielenterveyden keskusliitto

Lastensuojelun Keskusliitto: Kaikille eväät elämään -avustusohjelman

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

Aloituskerta 22.1.2020, lopetuskerta 4.3.2020

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kontaktikertoja on yhteensä kahdeksan ( 4-8 h kestoisia) = 2 op
Ryhmä- ja yksilötehtävät 3 op

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojakso sopii erinomaisesti sosiaali- ja terveysalan opiskelijoille, jotka ovat kiinnostuneita työskentelemään (lapsi)perheiden parissa ja haluavat lisää tietoa erilaisista asiakastyön menetelmistä/työvälineistä.
Tutkintosääntö: Mikäli opiskelija ei aio osallistua toteutukselle, jolle hänet on hyväksytty, on hänen peruutettava ilmoittautumisensa toteutuksen vastuuopettajalle ennen opintojakson alkua, jotta hänen tilalleen voidaan ottaa uusi opiskelija. Opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittamatta poissaolevan opiskelijan tilalle voidaan ottaa uusi opiskelija.
KTS. myös "Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet"

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Tehtävät arvioidaan Hyväksytty ( H) ja hylätty (hyl) -periaatteella.
Kontaktikerroilta (yhteensä 8 kertaa) kahden kerran poissaolo on sallittu ( 4-8 h/kerta).Aloituskerralla, omaa tehtävää koskevalla seminaarikerralla( 27.2. tai 28.2.), sekä viimeisellä kontaktikerralla tuntikokonaisuuksineen on läsnäolo- velvollisuus.

Lapset puheeksi -koulutus 27.1. (kp) ja 29.1.(kp): todistuksen saaminen edellyttää läsnäoloa molemmille koulutuspäiville

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Opintojakson arvioinnissa käytetään 2. tason kriteeritasoa.
VAATIVUUSTASO II
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN Arvioidaan soveltuvilta osin: RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS

5 OSAA - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
3 OSAA - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
1 OSAA - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Englanniksi