Irene Latva-Korpela
Lähiopetus
Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit. Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.
Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Tarkempi harjoitteluun liittyvä ohjeistus ja harjoittelupaikan ilmoittaminen Canvasissa.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin ja se tulee Canvasiin.
VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.
”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).
[Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.(Laurean tutkintosääntö.)
Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.
01.01.2021 - 31.07.2021
23.11.2020 - 29.11.2020
0 - 30
Laurea Tikkurila, sote
Anne Hiller-Ikonen, Henna Hertell, Marja Vellonen, Riikka Ketonen, Irene Latva-Korpela
Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.
[Jätä ao. ohje vain jos sääntöä sovelletaan]
Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”
Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].
Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila
Laurea Tikkurila
15 op
Hyväksytty/Hylätty
PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN:
Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn opinnollistaminen (TOPI) ammattitaitoa edistäväksi harjoitteluksi sairaanhoitjan ja terveydenhoitajan AMK-tutkinnoissa.
https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Sairaanhoitaja%20ja%20Terveydenhoitaja%20AMK-tutkintojen%20TOPI-ohje.pdf
Valmistaudu ahrjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen.
Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
Harjoittelun tavoitteet oppimissopimuslomakkeelle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.
Jobiilihaku 28.10.2020 klo 9 alkaen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
Harjoittelun info, ks. Lukkarikone.
Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä.
Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27t
15op = 405t opiskelijan työtä.
Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info (1t), tehtävä 16t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 386t.
Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!
[Kuvaa opinnon sisältö työelämän kielellä, jos tavoitteita on mahdollista tarkentaa. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]
[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]