•   VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II R0227-3009 01.01.2021-31.07.2021  15 op  (STV218KA) +-
    Opintojakson osaamistavoitteet
    Opiskelija osaa
    - analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
    - kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
    - johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
    - edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
    - toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa

    Vastuuopettaja

    Irene Latva-Korpela

    Toteutusmuoto

    Lähiopetus

    Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

    Harjoitteluympäristöön liittyvä teoriaopetuksessa osoitettu kirjallisuus sekä ajankohtaiset tutkimukset ja artikkelit. Harjoittelupaikan suosittama kirjallisuus.

    Toteutustapa

    Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
    Tarkempi harjoitteluun liittyvä ohjeistus ja harjoittelupaikan ilmoittaminen Canvasissa.
    TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin ja se tulee Canvasiin.
    VIESTINTÄ ja OHJAUS: Sähköposti, Puhelin, Teams, tarvittaessa käynti harjoittelupaikalla tai tapaaminen koululla. Ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.

    Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

    ”Osaamisen arviointi perustuu opetussuunnitelmien tavoitekuvauksiin ja opinnon toteutussuunnitelmalla ilmoitettavaan arviointikriteeristöön” (Laurean tutkintosääntö).

    [Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta. Tarkista opinnon tiedoista arvioinnissa käytettävä vaativuustaso. Soveltumattomia kriteereitä voi jättää pois, mutta kriteereitä ei ole tarkoituksenmukaista muuten muokata.]

    Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:

    AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
    - raportoida ja viestiä ammattimaisesti

    AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN

    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
    - ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
    - edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
    - ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

    RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
    Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
    - arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä

    Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
    - edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
    - kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
    - kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
    - kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

    ”Opiskelijan, joka ei ole suorittanut hyväksytyksi opintojakson läpäisemiseksi asetettuja tehtäviä tai tenttejä, tulee täydentää tai uusia suorituksensa opintojakson opettajan määrittelemällä tavalla ja opettajan määrittelemässä ajassa.(Laurean tutkintosääntö.)

    Kaikkien Laurean toimijoiden odotetaan noudattavan hyviä tieteellisiä käytänteitä, joihin kuuluu asianmukainen lähteisiin viittaaminen. Perehdy ja kysy käytänteistä tarvittaessa. Kaikki opintotehtävät tehdään yksilötyönä, jollei tehtävässä ole muuta ohjeistettu.

    Opetuskieli/-kielet
    • suomi
    Ajoitus

    01.01.2021 - 31.07.2021

    Ilmoittautumisaika

    23.11.2020 - 29.11.2020

    Ryhmä(t)
    • STV218KA
    Paikkoja

    0 - 30

    Yksikkö

    Laurea Tikkurila, sote

    Opettaja(t)

    Anne Hiller-Ikonen, Henna Hertell, Marja Vellonen, Riikka Ketonen, Irene Latva-Korpela

    Lisätietoja opiskelijoille

    Opinto on vaatimuksiltaan amk-tutkintoon johtavan koulutuksen tasoa.

    [Jätä ao. ohje vain jos sääntöä sovelletaan]

    Tutkintosäännön 18§ mukaisesti ”opiskelijan on oltava ensimmäisellä kontaktikerralla läsnä tai ilmoitettava poissaolostaan vastuuopettajalle. Ilmoittautuminen hylätään, mikäli opiskelija ei ilmoita poissaolostaan opinnon aloituskerralta. Hänen tilalleen voidaan ottaa jonossa oleva seuraava opiskelija. (Lauran tutkintosääntö.) Virtuaalitoteutuksilla voidaan edellyttää muunlaista aktivisuuden osoitusta paikan vahvistamiseksi viikon sisällä toteutuksen alkamisesta (Opetuksesta vastavan vararehtorin päätös 7/2019). ”

    Opintototeutuksen laatua on arvioitu ja raportti itsearvioinnista löytyy [Optimasta, Canvasista, Teamsistä, jos muualta mistä; voit myös lisätä OneDrive linkin].

    Koulutus

    Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

    Toimipiste

    Laurea Tikkurila

    T&K osuus

    15 op

    Arviointiasteikko

    Hyväksytty/Hylätty

    Vaihtoehtoiset suoritustavat

    PALKALLISEN TYÖN OPINNOLLISTAMINEN:
    Opiskelija on etukäteen yhteydessä harjoittelun koordinaattoriin, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - HOT dokumentti: Palkallisen työn opinnollistaminen (TOPI) ammattitaitoa edistäväksi harjoitteluksi sairaanhoitjan ja terveydenhoitajan AMK-tutkinnoissa.
    https://laureauas.sharepoint.com/sites/linkfi/Dokumentit/Sairaanhoitaja%20ja%20Terveydenhoitaja%20AMK-tutkintojen%20TOPI-ohje.pdf

    Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

    Valmistaudu ahrjoitteluun hyvissä ajoin perhetymällä harjoittelupaikan ja koulun ohjeistuksiin harjoitteluun liittyen.
    Yhteys harjoittelupaikkaan ennen harjoittelun alkua ja ohjaavaan opettajaan harjoittelun alettua. Ohjaustapaamiset pääosin etäyhteydessä (sähköposti, Canvas, puhelin, Teams, Zoom).
    Harjoittelun tavoitteet oppimissopimuslomakkeelle ensimmäisen harjoitteluviikon aikana.

    Toteutuksen tärkeät päivät

    Jobiilihaku 28.10.2020 klo 9 alkaen. Jos hankit harjoittelupaikan Jobiilin ulkopuolelta, laita siitä sähköposti Irene Latva-Korpelalle vahvistusta varten (ks. 10 askelta onnistuneeseen harjoitteluun).
    Harjoittelun info, ks. Lukkarikone.

    Kansainvälisyys toteutuksella

    Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä.

    Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

    Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27t
    15op = 405t opiskelijan työtä.
    Kokonaistuntimäärästä vähennetään harjoittelun info (1t), tehtävä 16t ja arviointikeskusteluun valmistautuminen, itsearviointien kirjoittaminen 2t.
    Harjoittelupaikassa tehdään kliinisenä harjoitteluna 386t.
    Harjoittelu toteutuu opiskelijan oman aikataulun mukaan. Huomioi harjoittelujaksolle osuvat arkipyhät, niitä ei erikseen vähennetä tuntimäärästä. Opiskelija suunnittelee, miten hän saavuttaa riittävän tuntimäärän opintojaksolla.
    Vajaaksi jääviä tunteja (jos ohjaajalla lyhyempiä päiviä, ohjaaja koulutuksessa eikä korvaavaa ohjaajaa) voi esim. tehdä osallistumalla perhevalmennuksiin ja vanhempainiltoihin, osallistumalla kouluilla esim. terveystieto oppitunteihin, yhteisöllisiin tapahtumiin ja retkiin, monialaisilla tutustumistapaamisilla (kuraattori, sosiaalityöntekijät, psykologi, ravitsemusterapeutti, fysioterapeutti, toimintaterapeutti, ym. hyvinvointitoimijat). Myös harjoittelupaikan ulkopuoliset tahot mahdollisia esim. erilaiset järjestöt ja hankkeet.
    Verkostoidu rohkeasti myös harjoittelupaikan esimiehen kanssa!

    Sisältö ja sen jaksotus

    [Kuvaa opinnon sisältö työelämän kielellä, jos tavoitteita on mahdollista tarkentaa. Tästä kentästä pitäisi löytyä samoja sanoja, kuin työpaikkailmoituksista. Kenttä toimii tekoälyä käyttävän palvelun perusteena jatkossa opintojen, työpaikkojen ja henkilökohtaisen osaamisen vertailussa.]

    Aika ja paikka

    [Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]