Siirry suoraan sisältöön

VI Ammattitaitoa edistävä terveydenhoitotyön harjoittelu II (15 op)

Toteutuksen tunnus: R0227-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

13.05.2019 - 26.05.2019

Ajoitus

19.08.2019 - 31.12.2019

Opintopistemäärä

15 op

TKI-osuus

3 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Laurea Tikkurila, sote

Toimipiste

Laurea Tikkurila

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 30

Koulutus

  • Terveydenhoitajakoulutus (STV2), Laurea Tikkurila

Opettaja

  • Mari Murtomäki
  • Niina Glerean
  • Irene Latva-Korpela
  • Tinja Kaivolahti

Vastuuopettaja

Irene Latva-Korpela

Ryhmät

  • STV217KN
    Terveydenhoitajakoulutus, päivätoteutus, K17, Tikkurila

Osaamistavoitteet

Opiskelija osaa
- analysoida asiakkaan hoitoa, palvelua ja työyhteisön toimintatapoja hoidon vaikuttavuuden, turvallisuuden, toiminnan laadun ja kustannustehokkuuden näkökulmista
- kehittää jatkuvasti osaamistaan ja tuoda osaamisensa aktiivisesti työyhteisön käyttöön
- johtaa omaa toimintaansa ja tehdä ehdotuksia tiimin toiminnan kehittämiseksi
- edistää viestinnällään tavoitesuuntautunutta työskentelyä, yhteisön hyvinvointia ja tiimin yhteishenkeä
- toimia ammatillisesti ja tuloksellisesti työyhteisössä ja innovaatioprojekteissa

Toteutustapa

Ammattitaitoa edistävä harjoittelu terveydenhoitajatyössä tai sitä tukevissa harjoitteluympäristöissä.
Harjoitteluun liittyvä ohjeistus löytyy Optimasta TERVEYSALAN HARJOITTELU 2018- työtilasta.
Ilmoita harjoittelupaikkasi em työtilassa Tikkurilan kansiossa Terveydenhoitajakoulutus harjoittelut syksyllä 2019 HOPS-harjoittelun oppimissopimuslomakkeella.
TEHTÄVÄ: Harjoittelun tehtävä ilmoitetaan myöhemmin
VIESTINTÄ: Sähköposti, Optima, Puhelin, tapaamiset harjoittelupaikalla tai koululla.
OHJAUS: Lähialueen kentät yksi käynti sopimuksen mukaan, 3 viikon harjoittelussa ja kaukokentillä puhelin- ja s-postiohjaus. Tarvittaessa sovitaan lisäkäyntejä, ongelmatilanteissa ota heti yhteyttä ohjaavaan opettajaan tai harjoittelun koordinaattoriin/vastuuopettajaan.

Aika ja paikka

[Kenttä ei ole Laureassa käytössä.]

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

[Merkitse tähän tiedot käytettävistä kirjoista tai artikkeleista. Lisää linkit Laurean Finnaan.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

PALKALLISEN TYÖN HYVÄKSI LUKU:
Opiskelija on yhteydessä opettajatuutoriinsa, jos hän haluaa hakea harjoittelun hyväksilukuna työsuhteessa, ks. LINK - OPINTOJEN KULKU - AHOT dokumentti: Palkallisen työn hyväksilukeminen sosiaali- ja terveysalalla.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

[
Kerro tässä esim. lyhyesti ohjauksesta harjoittelupaikalla sekä harjoittelupaikalla tehtävästä kehittämistyöstä.]

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

[Kerro harjoittelun ajankohdasta sekä tehtävien palautuksesta. Varsinainen toteutuksen aikataulu näkyy opiskelijalle Pakissa suoraan toteutuksen varauksina, joten näitä tietoja ei tarvitse tässä kentässä toistaa.]

Kansainvälisyys toteutuksella

[Harjoittelu on mahdollista suorittaa myös ulkomailla. Katso lisätietoa Linkistä.]

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Jakson laajuus on 15op, n.10 työviikkoa, 1op = n. 27h
15op = 405h opiskelijan työtä

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksoa edeltävät opinnot:
Moduulien I-IV opinnot pääosin suoritettu
Rokotusosaamisen perusteet 2op suoritettu
Terveydenhoitajamoduulin teoriaopinnot pääosin suoritettu
Harjoitteluympäristön vaatimusten mukaiset opinnot suoritettu
Opintojakso korvaa väistyvän opsin opintojakson R0139 Harjoittelu terveydenhoitotyön ympäristöissä.

Arviointiasteikko

Hyväksytty/Hylätty

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

[Kirjaa tähän harjoittelun arvioinnin kohteet, painotukset, arviointimenetelmät, arvioijat ja arvioinnin ajankohta]
Opinnon arvioinnissa käytetään amk-tutkinto-opiskelijan osaamisen arviointikehikon vaatimustason II mukaisia kriteereitä:
AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen tiedon toisiinsa
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti
AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta
RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
Arvosanan 5 tasolla opiskelija osaa:
- arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä
Arvosanan 3 tasolla opiskelija osaa:
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin
Arvosanan 1 (H) tasolla opiskelija osaa:
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

Harjoittelua ohjaava opettaja hyväksyy harjoittelun yhteistyössä opiskelijan ja harjoittelupaikan ohjaajan/ohjaajien kanssa käytävässä arviointikeskustelussa ja/tai harjoitteludokumenttien perusteella. Hyväksytty harjoittelu edellyttää opiskelijalta itsearviointia ja harjoitteludokumenttien palautusta Optimaan. Harjoittelun hyväksytty opintopistemäärä määräytyy harjoittelussa suoritetun tuntimäärän mukaan. Jos opitopistemäärä jää vajaaksi, on opiskelijalla on mahdollisuus myöhemmin täydentää harjoittelua, jolloin se kirjataan opintotekisteriin erillisenä suorituksena. Harjoittelua voi täydentää myös suorittamalla puuttuvia tunteja sh/th-työsuhteessa.

Harjoittelun hylkäämisen/keskeyttämisen kriteerit:
Ammattitaitoa edistävän harjoittelun keskeyttämistä ja hylkäämistä arvioidaan alla olevin kriteerein. Yksikin alla olevista kriteereistä riittää jo yksinään harjoittelun keskeyttämiseen tai hylkäämiseen.

1. Opiskelijalla ei ole realistisia mahdollisuuksia saavuttaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tuesta ja ohjauksesta huolimatta, esim. seuraavista syistä, sitoutumattomuus harjoitteluun, oleellisten tietojen ja taitojen puute, oppimisen tavoitteita ei ole laadittu.
2. Opiskelija toimii Laurea-ammattikorkeakoulun järjestyssääntöjen vastaisesti harjoittelun aikana.
3. Opiskelija vaarantaa toistuvasti tai vakavasti toisen henkilön terveyden tai turvallisuuden ja osoittautuu ilmeisen soveltumattomaksi toimimaan opintoihin liittyvissä käytännön tehtävissä tai harjoitteluissa (Ammattikorkeakoululaki 33 §).
4. On ilmeistä, ettei opiskelija terveydentilaltaan eikä toimintakyvyltään kykene opintoihin liittyviin käytännön tehtäviin tai harjoitteluun (Ammattikorkeakoululaki 26 §).
5. Opiskelijalla on vakavia puutteita työelämätaidoissa (muun muassa työvuorojen noudattaminen, työyhteisön sääntöjen ja normien toistuva laiminlyönti), mikä estää harjoittelun jatkumisen eikä opiskelija pyynnöistä huolimatta muuta käyttäytymistään näillä osa-alueilla.