Siirry suoraan sisältöön

Palvelumuotoilu (10 op)

Toteutuksen tunnus: R0216-3021

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

23.11.2020 - 29.11.2020

Ajoitus

01.03.2021 - 30.05.2021

Opintopistemäärä

10 op

Virtuaaliosuus

5 op

TKI-osuus

5 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

Korkeakouluyksikkö W

Toimipiste

Laurea Leppävaara

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

20 - 50

Koulutus

  • Liiketalouden koulutus (HLY2), Laurea yhteinen

Opettaja

  • Kirsi Ronkainen
  • Päivi Harmoinen

Vastuuopettaja

Päivi Harmoinen

Ryhmät

  • HLG220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Otaniemi
  • HLA220KA
    Liiketalouden koulutus, monimuotototeutus, K20, Leppävaara
  • NTA219SA
    Tietojenkäsittelyn koulutus, verkkopainotteinen monimuotototeutus, S19, Leppävaara
  • TOS220SY
    Täydentävä osaaminen (amk-tutkinto), S20, Terveys- ja hyvinvointialat

Osaamistavoitteet

The student is able to
- describe how value is created for the customers through service
- recognize the essence of Service Design thinking and methods
- plan, implement and evaluate a Service Design project using service design methods
- apply creative problem-solving and develop working methods individually and in teams
- foster entrepreneurship through service design

Toteutustapa

R0216-3021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka koostuu 2 osasta: teoriaosuus 3 op ja projektiosuus 7op.

Teoria-osuus suoritetaan itsenäisesti verkossa ajalla 1.3. - 4.4.2021, ja se tulee olla suoritettuna ennen projektisosuuden aloitusta.

Projektiosuus suoritetaan verkossa ajalla 8.4.-30.5.2021. Tämä osuus käynnistyy yhteisellä kick-offilla 12.4.2021 ja päättyy palvelukonseptin pitchauksiin 24.5.2021. Itse- ja vertaisarviointi projektityön osuudesta 24-30.5.2021.

Aika ja paikka

Teoriaosuus 1.3.- 4.4.2021 on itsenäisesti suoritettava verkkokurssi, joka sisältää palvelumuotoilun prosessin (Double Diamond), työkalut ja menetelmät Canvas-alustalla.

Projektiosuus 8.4.-30.5.2021 on verkkopainotteinen monimuotototeutus, joka sisältää palvelumuotoiluprojektin toteutuksen tiimityönä perustuen aitoon yritystoimeksiantoon. Työskentely tapahtuu Canvas-alustalla, Zoomissa ja hyödyntäen muita yhteiskehittämisen alustoja, esim. Miroa.

Projektin kick-off on 12.4.2021. Kick-off on pakollinen ja siihen voi osallistua kampuksella ja verkossa.

Oppimateriaali ja suositeltava kirjallisuus

Stickdorn, M., Lawrence, A. and Hormess, M., Schneider, J. 2018.This is service design doing : applying service design thinking in the real world : a practitioner's handbook.Canada: O'Reilly.

Ebook:
https://laurea.finna.fi/Search/Results?lookfor=this+is+service+design+doing&type=AllFields

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Teoria-osuus: vaihtoehtoisia suoritustapoja ei ole tarjolla.

Projektiosuus:
Aiempi osaaminen palvelumuotoilu-projektin toteuttamisesta voidaan hyväksyä vaihtoehtoiseksi suoritustavaksi. Esim. kirjoittamalla 12-15 sivun raportti, joka sisältää projektin toimeksiantajan antaman arvion suorituksesta. Lisätietoja saat ohjaajilta.

Työelämäyhteistyö ja/tai TKI

Projektiosuus:

Palvelumuotoiluprojektin toteuttaminen Terveyskylän kanssa. Aihe tarkentuu myöhemmin.
5-6 hengen tiimit kehittävät palvelukonsepteja toimeksiantajalle Terveyskylä.

Toteutuksen tärkeät päivämäärät

TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.


PROJEKTIOSUUS:
Palvelumuotoilun projekti perustuu 4 kehitysvaiheeseen, jotka on aikataulutettu 1-2 viikon jaksoihin.
Tärkeät ajankohdat ja määräajat ovat:

Tiimiytyminen 8-11.4.2021
Projektin kick-off 12.4. klo 9-12 (lähitapaaminen & ZOOM)

Vaihe 1 "Löydä". Tehtävien palautus: 25.4. Ohjaus verkossa: 19.4.2021 klo 9-12
Vaihe 2 "Määritä". Tehtävien palautus: 2.5. Ideointityöpaja verkossa 26.4.2021 klo 9-12
Vaihe 3 "Kehitä". Tehtävien palautus: 16.5. Ideakorttien esittely verkossa 3.5.2021 klo 9-12
Vaihe 4 "Tuota". Tehtävien palautus: 23.5. Prototyyppien esittely 17.5.2021 klo 9-12
Palvelukonseptien loppuesitykset (pitchaukset) toimeksiantajalle 24.5.2021 klo 9-11.30
Itse- ja vertaisarviointi ajalla 24.5.-30.5.2021
(huom. ajat ovat alustavia ja pieniä muutoksia saattaa tulla)

Kansainvälisyys toteutuksella

-

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

TEORIAOSUUS:
3 op verkossa suoritettava osuus vaatii 135 tuntia opiskelua. Yksilötehtävä.

PROJEKTIOSUUS:
7 op verkkoprojekti, joka vaatii 135 tuntia opiskelua / opiskelija. Tiimitehtävä.
Tehtävät on aikataulutettu.

Sisältö ja sen jaksotus

TEORIAOSUUS:
ajalla 1.3.- 4.4.2021 toteutetaan ennen Projektisosuuden aloitusta.
Teoria-osuus sisältää palvelumuotoiluprosessin (Double Diamond), menetelmät ja työkalut, sekä erilaisia tehtäviä ja testejä, jotka suoritetaan yksin. Testit (Quizit) tulee suorittaa hyväksytysti teoria-osuuden loppuun mennessä.

PROJEKTIOSUUS
Opintojakso koostuu seuraavista vaiheista:
- Palvelumuotoiluprojektin kick-off 12.4.2021 klo 9-12, kontaktisessio & Zoom
- verkkotyöskentely tiimeissä Double Diamond -prosessin vaiheiden mukaan:

*Löydä 12-24.4. (2 viikkoa)
*Määritä 26.4.-2.5. (1 viikko)
*Kehitä 3-16.5. (2 viikkoa)
*Tuota 17-23.5. (1 viikko)
-Loppuesitykset 24.5.2021 klo 9-11.30

Arviointiasteikko

H-5

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

TEORIAOSUUS: 3op
Yksilösuoritus, testit (useita Quizeja) sekä muita yksilötehtäviä Canvaksessa. 30% kurssin kokonaisarvosanasa, arviointiasteikko 1-5.

PROJEKTIOSUUS: 7op
Tiimisuoritus: palvelukonsepti ja palvelumuotoilun portfolio, 70% kurssin kokonaisarvosanasta, arviointiasteikko 1-5.
Itse- ja vertaisarviointi pakollinen, vaikuttaa projektiosuuden arvosanaan.

Arviointi perustuu Laurean arviointikriteereihin, taso 2.

Arviointikriteerit, hyväksytty/hylätty

tyydyttävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– use professional concepts in a consistent manner and demonstrate his/her familiarity with the knowledge basis
– report and communicate in a professional manner
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– act independently taking into account the operating environment
– take responsibility for interaction with customers and/or co-operation partners and for responding to their needs
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– describe the significance of his/her actions for successful co-operation
– describe his/her competence in relation to the learning outcomes

hyvä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– critically evaluate information and justify their actions with science-based knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– propose creative solutions at work
– promote professional co-operation and enhance customer and partner relationships
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– act in a manner that promotes the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
-describe the development of his/her competence in relation to the learning outcomes

kiitettävä
PROFESSIONAL KNOWLEDGE BASIS, INFORMATION SEARCHING AND REPORTING
– analyse the acquired information, draw conclusions and combine theoretical knowledge with experiential knowledge
PROFESSIONAL PRACTICE AND WORKPLACE DEVELOPMENT
– evaluate the applicability of produced knowledge, skill or idea to other contexts as well as their impact
– anticipate needs of customers and/or co-operation partners
TEAMWORK SKILLS, LEADERSHIP AND RESPONSIBILITY
– evaluate and develop the team’s entrepreneurial and responsible approach to work
– evaluate the possibilities for utilising competence and plan his/her personal development and development of the team

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- käyttää johdonmukaisesti ammattikäsitteitä ja osoittaa perehtyneensä tietoperustaan
- raportoida ja viestiä ammattimaisesti

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- toimia itsenäisesti toimintaympäristö huomioiden
- ottaa vastuuta asiakkaan ja /tai yhteistyötahon kanssa toimimisesta ja heidän tarpeisiinsa vastaamisesta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- kuvata oman toimintansa merkitystä yhteistyön onnistumiseksi
- kuvata osaamistaan suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
- arvioida kriittisesti tietoa ja perustella toimintaansa tutkitun tiedon avulla

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- esittää ratkaisuja ammatillisiin tehtäviin luovuutta hyödyntäen
- edistää ammatillista yhteistyötä sekä kehittää asiakas- tai kumppanisuhdetta

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
- edistää toiminnallaan ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- kuvata oman osaamisensa kehittymistä suhteessa opinnon osaamistavoitteisiin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

AMMATILLINEN TIETOPERUSTA, TIEDONHAKU JA RAPORTOINTI
-analysoida hankittua tietoa ja tehdä päätelmiä sekä yhdistää teoreettisen ja kokemuksellisen
tiedon toisiinsa

AMMATILLINEN TOIMINTA JA TYÖELÄMÄN KEHITTÄMINEN
- arvioida tuotetun tiedon, taidon tai idean sovellettavuutta ja vaikuttavuutta muihin yhteyksiin
- ennakoida asiakkaan ja/tai yhteistyötahojen tarpeita

RYHMÄTYÖTAIDOT, JOHTAMINEN JA VASTUULLISUUS
-arvioida ja kehittää ryhmän yrittäjämäistä ja vastuullista työskentelyotetta
- arvioida osaamisen hyödyntämismahdollisuuksia sekä suunnitella omaa ja ryhmän kehittymistä